Jaké změny přináší nové nařízení EU o digitálních službách od 17. února 2024?
Nařízení o digitálních službách, které bude účinné už od 17. února 2024, přináší výrazné změny v regulaci digitálního prostoru v České republice. Hlavním cílem tohoto nařízení je posílit odpovědnost poskytovatelů digitálních služeb a zlepšit ochranu uživatelů online prostředí.
Lze zjednodušit, že za poskytovatele digitálních služeb se považují nejrůznější platformy a služby, kam mohou uživatelé nahrávat obsah, ke kterému následně získávají přístup další uživatelé (například tedy sociální sítě, ale i třeba různá online tržiště, poskytovatelé webhostingu, cloudových služeb a další).
Klíčové změny lze shrnout následovně:
- rozšíření působnosti nařízení na větší množství poskytovatelů digitálních služeb, včetně sociálních sítí, e-commerce platforem a online tržišť, než se tak dělo na základě starších unijních směrnic a nařízení.
- přísnější pravidla týkající se transparentnosti, ochrany osobních údajů a boje proti nelegálnímu obsahu.
- posílení ochrany uživatelů před nevhodným obsahem a dezinformacemi. Nařízení vyžaduje, aby poskytovatelé digitálních služeb přijímali opatření k identifikaci a odstranění nelegálního obsahu, včetně hate speech, dezinformací a teroristické propagandy.
- zavedení nových pravidel pro sledování digitální reklamy. Poskytovatelé budou muset jasně informovat uživatele o sledování jejich online chování a získávání osobních údajů pro reklamní účely.
- poskytovatelé služeb určených dětem budou muset zajistit vhodnou ochranu osobních údajů a zabránit nevhodnému obsahu pro mladší uživatele.
Poskytovatelé digitálních služeb v závislosti na své velikosti a konkrétní činnosti budou muset podle nařízení o digitálních službách připravit několik klíčových dokumentů a podniknout konkrétní kroky, zejména se tak může jednat o:
- Zásady transparentnosti
Zprostředkovatelé budou muset vypracovat a zveřejnit zásady transparentnosti, které jasně definují jejich postupy ohledně zpracování osobních údajů, sledování uživatelského chování a algoritmického rozhodování.
- Interní systém pro vyřizování stížností
Připravit dokumenty týkající se vyřizování stížností pro uživatele v případě nesprávného odstranění obsahu nebo pozastavení jejich přístupu. Zprostředkovatelé musí mít zavedeny mechanismy pro efektivní řešení stížností a odvolání.
- Ochrana nezletilých
Vytvořit politiku ochrany nezletilých, která specifikuje opatření na ochranu mladších uživatelů, včetně nastavení soukromí a omezení obsahu nevhodného pro nezletilé.
- Zprávy o transparentnosti
Připravit pravidelné zprávy o transparentnosti, které informují veřejnost o opatřeních přijatých k boji s nelegálním obsahem, dezinformacemi a manipulací s platformou.
- Ochrana před nelegálním obsahem
Zavést opatření a připravit dokumenty pro identifikaci a odstranění nelegálního obsahu, včetně hate speech, teroristické propagandy a pornografie.
Celkově lze shrnout, že nové nařízení o digitálních službách přináší výrazné změny v regulaci online prostředí, s důrazem na zvýšení odpovědnosti poskytovatelů a ochranu uživatelů před nebezpečným nebo nevhodným obsahem.
Poskytovatelé by měli aktivně zmapovat své povinnosti dle nařízení a zajistit, že jejich procesy a dokumenty jsou v souladu s novými požadavky, aby minimalizovali riziko nedodržení předpisů a potenciálních sankcí.
JUDr. Daniel Vrábel,
advokátní koncipient
LTA Legal s.r.o.
Lazarská 13/8,
120 00 Praha 2
Tel.: +420 246 089 010
e-mail: LTA@LTApartners.com
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz