Jakým způsobem se postupuje v případě poskytnutí protiprávní veřejné podpory?
K povinnostem poskytovatelů v oblasti veřejných podpor (tedy např. i obcí) stanovených Smlouvou o založení ES, zejména čl. 88, stanovuje bližší prováděcí pravidla Nařízení Rady ES č. 659/1999 a k jejímu provedení rovněž zákon č. 215/2004 Sb. , o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory. Za protiprávní podporu je považována podpora poskytnutá bez oznámení a následného schválení Komise.
Toto samozřejmě neplatí v případě, kdy se na určitou veřejnou podporu vztahuje výjimka daná prováděcími předpisy Evropské unie (např. v případě podpory de minimis).
Jedná se tedy o podporu, při jejímž poskytnutí nebyly splněny základní požadavky práva Evropské unie a tato nepodléhá žádné z výjimek z oznamovací povinnosti. Komise je povinna přezkoumávat oznámení o údajných protiprávních podporách bez ohledu na jejich zdroj a je oprávněna si k tomu vyžádat informace od dotčeného členského státu, popř. po předložení připomínek rovněž rozhodne o pozastavení podpory nebo dokonce o jejím prozatímním navrácení, a to vše do doby, než bude přijato její konečné rozhodnutí.
V případě, kdy Komise přijme rozhodnutí, že protiprávní podpora je neslučitelná se společným trhem, zároveň rozhodne, že dotčený členský stát je povinen učinit všechna nezbytná opatření k navrácení podpory, a to včetně úroků stanovených Komisí. Možnost žádat navrácení protiprávní podpory včetně úroků podléhá promlčecí lhůtě deseti let ode dne, kdy byla podpora příjemci udělena. Zákon k provedení nařízení stanoví povinnost příjemce protiprávní podporu spolu s úroky vrátit, a to na základě výzvy poskytovatele podpory ve stanovené lhůtě. V případě, že příjemce protiprávní podpory tuto ve stanoveném termínu nevrátí, je poskytovatel povinen (nikoliv oprávněn) tuto vymáhat soudní cestou.
V našem případě by tedy výše uvedené znamenalo, že by nabyvatelé bytů za zvýhodněnou cenu museli vrátit rozdíl mezi cenou, za kterou např. byt nabyli a jeho cenou tržní, to vše ještě s úroky stanovenými Komisí. S ohledem na velké rozdíly, které mohou mezi zvýhodněnou a tržní cenou některých bytů nastat, by tyto důsledky mohly být pro řadu nových vlastníků likvidační.
Z výše uvedeného vyplývá, že je vždy třeba před poskytnutím (přijetím) jakékoliv podpory od státu nebo z veřejných prostředků dbát příslušných právních předpisů Evropské unie, popř. využít konzultační úlohy Úřadu na ochranu hospodářské soutěže a rovněž případné splnění podmínek pro aplikaci výjimek z oznamovací povinnosti konzultovat s odborníky, jelikož následky nuceného navracení podpory by mohly pro řadu jejich adresátů být velmi neblahé.
Filip Záděra
Advokátní kancelář HOLEC, ZUSKA & Partneři
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz