Jednotná kontaktní místa podle zákona o volném pohybu služeb
Dne 28. prosince 2009 nabude účinnosti zákon č. 222/2009 Sb. , o volném pohybu služeb. Dojde tak k završení procesu implementace směrnice č. 2006/123/ES o službách na vnitřním trhu a pro podnikatele se otevře příležitost k dalšímu rozvoji jejich podnikání a k rozšíření jejich podnikatelských aktivit do ostatních členských států Evropské unie.
Jednou z nejvýznamnějších novinek, které zákon přináší, je zřízení tzv. jednotných kontaktních míst, která zahájí svou činnost od 1. ledna 2010. Budou zřízena na celkem patnácti obecních živnostenských úřadech, jejichž seznam je stanoven vyhláškou č. 248/2009 Sb.
Účelem zavedení jednotných kontaktních míst je co nejvíce usnadnit podnikatelům zahájení jejich podnikatelské činnosti, a to jak českým podnikatelům, kteří zamýšlejí poskytovat své služby v jiných členských státech Evropské unie, tak poskytovatelům služeb z jiných členských států, kteří chtějí své podnikání rozšířit na území České republiky. Na jednom místě by tak měli obdržet veškeré informace nezbytné pro vstup do podnikání a to jak v režimu přeshraničního poskytování služeb, tak v režimu usazení. Jednotná kontaktní místa zprostředkují splnění veškerých postupů a požadavků, které jsou podmínkou pro možnost poskytování služeb na území jiného členského státu, měly by tedy prakticky fungovat jako prostředník mezi podnikatelem a příslušnými orgány státu, ve kterém tento podnikatel zamýšlí své služby poskytovat.
Úkolem jednotných kontaktních míst bude zejména:
- poskytovat informace nezbytné pro získání oprávnění k poskytování služby, zejména náležitosti žádosti a kontaktní údaje správních orgánů příslušných k vyřízení žádosti,
- poskytovat obecné informace o požadavcích týkajících se získání oprávnění k poskytování služby v jiných členských státech Evropské unie
- poskytovat obecné informace o opravných prostředcích proti rozhodnutím správních orgánů a o možnostech řešení sporů,
- poskytovat obecné informace o požadavcích týkajících se ochrany spotřebitele v jiných členských státech Evropské unie,
- předávat žádosti o oprávnění k poskytování služby správnímu orgánu příslušnému o této žádosti rozhodovat,
- přijímat oznámení, hlášení a přihlášky k registraci vůči finančním úřadům, úřadům práce, zdravotním pojišťovnám, České správě sociálního zabezpečení apod. a předávat je příslušným správním orgánům.
Jednotná kontaktní místa nebudou posuzovat jednotlivá podání z hlediska jejich úplnosti nebo věcné správnosti, nemají tedy rozhodovací pravomoc. Jejich úkolem bude neprodlené předání podání příslušným správním orgánům. Pro případ, že je k učinění podání stanovena lhůta, stanoví zákon, že tato lhůta je zachována, je-li posledního dne lhůty podání učiněno u jednotného kontaktního místa, nebo je-li tento den podána poštovní zásilka adresovaná jednotnému kontaktnímu místu. Lhůta pro vyřízení podání pak počíná běžet jeho předáním příslušnému správnímu orgánu.
Podnikatel má samozřejmě možnost, nikoli povinnost služeb jednotného kontaktního místa využít. Může svá podání a případné žádosti o informace adresovat přímo příslušným správním orgánům.
Od počátku příštího roku se tedy podnikatelé, kteří zamýšlejí poskytovat své služby v zahraničí, nebudou muset se svými podáními a žádostmi o informace obracet na několik úřadů, ale budou moci vyřídit veškeré záležitosti spojené se zahájením podnikání na jediném místě, a to na kterémkoli z celkem patnácti jednotných kontaktních míst. Vše potřebné bude možné vyřídit také elektronickou cestou prostřednictvím webového portálu, který bude provozován Ministerstvem průmyslu a obchodu. Tím by mělo dojít k minimalizaci administrativní zátěže poskytovatelů služeb, což by mělo významně přispět k rozvoji vnitřního trhu služeb Evropské unie a dále tak prohloubit integraci členských států.
Mgr. Martina Strnadová
Schaffer & Partner Legal, s.r.o., advokátní kancelář
Vodičkova 710/31
110 00, Praha 1
tel.: 221 506 300
fax.: 221 506 301
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz