Jiří Harnach - aktuality z práva veřejných zakázek - květen 2024
Přinášíme vám nový videopříspěvek s Jiřím Harnachem, který se věnuje aktuálním tématům ve veřejných zakázkách za květen 2024. Jiří Harnach, známý odborník v oblasti práva veřejných zakázek, se zaměřuje na nová rozhodnutí a jejich důsledky pro praxi. Toto video je nejen informativní, ale také inspirující a pomůže vám lépe se orientovat v měnících se trendech a požadavcích v oblasti veřejných zakázek.
Dne 6. května 2024 se uskutečnila odborná přednáška na téma veřejných zakázek, kterou tradičně vedl Jiří Harnach. Přednáška přinesla mnoho zajímavých informací a rozhodnutí, která ovlivní praxi zadávání veřejných zakázek v následujících měsících. Jiří Harnach se zaměřil na tři klíčové oblasti: prokazování referencí, objasňování nabídek a naceňování víceprací.
Prvním významným počinem, které Jiří Harnach představil, bylo rozhodnutí týkající se otázky, zda je možné požadovat reference na výstavbu občanské vybavenosti v rámci technické kvalifikace. V tomto kontextu zmínil rozhodnutí předsedy ÚOHS sp. zn. ÚOHS-P0038/2024/Z ze dne 6. května 2024. Toto rozhodnutí zrušilo předchozí rozhodnutí ÚOHS sp. zn. ÚOHS-S0760/2023 ze dne 19. února 2024.
Předmětem sporu byla veřejná zakázka na výstavbu Janáčkova kulturního centra v Brně, kterou zadávaly Brněnské komunikace a město Brno. Zadavatel požadoval, aby dodavatelé prokázali významnou stavební práci na objektu občanské vybavenosti s investičními náklady alespoň jednu miliardu korun. Úřad však konstatoval, že pro ověření zkušeností dodavatele není rozhodující účel užití stavby, ale konstrukční podoba stavby. Pokud zadavatel chce formulovat referenci na občanskou vybavenost, musí odůvodnit, proč nemohl zvolit obecnější kritérium.
Druhé rozhodnutí se týkalo objasňování nabídek. Úřad konstatoval, že zadavatel nerovně aplikoval § 46 a § 39 zákona o veřejných zakázkách při objasňování referencí předložených dodavateli. Konkrétní případ se týkal Ředitelství silnic a dálnic, které požadovalo objasnění referencí ve stanovené lhůtě, ale hodnocení proběhlo až po uplynutí této lhůty, kdy zadavatel již měl k dispozici požadované objasnění.
Úřad zdůraznil, že je důležité, aby zadavatelé postupovali vůči všem dodavatelům rovně a nediskriminačně. Pokud jednomu dodavateli umožní doplnit objasnění nabídky, musí tuto možnost poskytnout i ostatním dodavatelům. Nerovný přístup může být důvodem pro zrušení výběru dodavatele.
Třetí rozhodnutí, které Jiří Harnach představil, se týkalo naceňování víceprací. Zadavatel, Správa a údržba silnic Plzeňského kraje, formuloval smluvní podmínku pro naceňování položek, které nebyly součástí projektové dokumentace ani výkazu výměr. Cena víceprací se určovala vynásobením ceny ekvivalentní položky v oficiálním materiálu Českých stavebních standardů koeficientem k, který se určil jako poměr celkové nabídkové ceny dodavatele k celkové předpokládané hodnotě zakázky.
Úřad konstatoval, že není v jeho kompetenci přezkoumávat smluvní podmínky, pokud nepředstavují exces či neúnosné narušení základních principů zadávacího řízení. V tomto případě úřad neshledal smluvní podmínky jako nepřiměřené nebo excesivní, a proto je považoval za zákonné.
Jiří Harnach doporučil, aby zadavatelé při přípravě zadávacích podmínek a referenčních požadavků vždy podrobně analyzovali, zda jsou tyto požadavky dostupné a realizovatelné více dodavateli. Tento postup není výslovně stanoven zákonem, ale může zadavateli usnadnit obhajobu svých požadavků v případě námitek zúžení hospodářské soutěže. Zároveň zdůraznil důležitost rovného přístupu k dodavatelům při objasňování nabídek. Pokud zadavatel umožní jednomu dodavateli doplnit objasnění, měl by tuto možnost poskytnout i ostatním. Tento princip je klíčový pro zajištění férovosti zadávacího řízení.
Tato přednáška přinesla mnoho užitečných informací a doporučení pro zadavatele veřejných zakázek. Zmíněná rozhodnutí ÚOHS zdůraznila důležitost rovného a nediskriminačního přístupu k dodavatelům, stejně jako potřebu pečlivého formulování referenčních požadavků a smluvních podmínek. V rámci víceprací se ukázalo, že je možné najít elegantní řešení pro naceňování položek, které nebyly původně zahrnuty v projektové dokumentaci.
Jiří Harnach se také podělil o své osobní zkušenosti s veřejnými zakázkami v Brně, což jeho přednášku činilo ještě zajímavější a prakticky přínosnou pro účastníky. Tato přednáška byla dalším dílem v sérii aktualit z oblasti veřejných zakázek, kterou Jiří Harnach pravidelně pořádá, a přinesla cenné poznatky pro všechny, kteří se v této oblasti pohybují.
Podívejte se na video
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz