K jednorázovému příspěvku na dítě
Ke zmírnění dopadů rostoucí inflace slouží nově jako pomocný nástroj příspěvek na dítě, jež má umožnit nemalému množství rodin (zejm. s nižšími a středními příjmy) na našem území zvládnout stávající, v mnoha životních oblastech obtížnou, situaci.
Jednorázový příspěvek na dítě, jež činí 5 000 Kč, poskytne stát dítěti jako finanční výpomoc s výživou a ostatními osobními náklady, přičemž náklady na příspěvek včetně nákladů souvisejících s jeho výplatou se hradí ze státního rozpočtu.
Důvodem[1] pro přijetí zákona č. 196/2022 Sb. , zákona o jednorázovém příspěvku na dítě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o jednorázovém příspěvku na dítě“), je reakce na současnou situaci rodin s dětmi, na něž dopadají důsledky např. rostoucích cen energií, potravin a dalších základních potřeb a v posledních měsících stupňující se ruskou agresí na území Ukrajiny.
Nárok na příspěvek má dítě, které ke dni 1. 8. 2022 nedovršilo osmnáctý rok věku, pokud má v měsíci červenci 2022 nárok na výplatu přídavku na dítě[2], který mu náleží za měsíc červen 2022, přičemž nárok na příspěvek má rovněž dítě, které má na území České republiky trvalý pobyt a bydliště a ke dni 1. 8. 2022 nedovršilo osmnáctý rok věku nebo se narodilo ode dne 2. 8. 2022 do konce roku 2022, pokud rozhodný příjem posuzovaných osob[3], s nimiž dítě ke dni podání žádosti o příspěvek žije, v roce 2021 nepřesáhl 1 000 000 Kč.
Jeví se jako vhodné uvést, že řízení o příspěvku na dítě je zahájeno podáním žádosti s tím, že o příspěvku rozhoduje (a příspěvek rovněž vyplácí – do konce měsíce srpna 2022, příp. do konce kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, v němž se rozhodnutí o příspěvku na dítě stalo vykonatelným) krajská pobočka Úřadu práce, resp. účastníkem řízení je dítě, o jehož nároku se rozhoduje. Lze podotknout, že nárok na příspěvek nepřechází na jiné osoby a zemřelo-li dítě, jež má na příspěvek nárok, před jeho výplatou, nárok na příspěvek zaniká.
Dle ustanovení § 4 odst. 2 zákona o jednorázovém příspěvku na dítě se za rozhodný příjem považuje součet příjmů posuzovaných osob, se kterými dítě ke dni podání žádosti o příspěvek žije, přičemž se jedná např. o příjmy:
- ze závislé činnosti,
- ze samostatné činnosti,
- z nájmu atd.
Lze doplnit, že cílem[4] zákona o jednorázovém příspěvku na dítě je, jak již bylo výše uvedeno – podpořit (nejen) rodiny s dětmi s nižšími a středními příjmy – ale také samoživitele a samoživitelky, kteří jsou ohroženou skupinou obyvatel, na něž má rostoucí inflace a s tím související rostoucí ceny energií apod. neblahé dopady, resp. účelem je zajistit, aby se rodiny neocitly toliko v neřešitelných situacích.
Příspěvek, jež má pomoci rodinám s dětmi mj. s výdaji spojenými se začátkem školního roku, je bezesporu efektivním zdrojem určitého příjmu, jež se snaží domácnostem překlenout nejisté a složité životní období.
Mgr. Jiří Svoboda
___________________________________
[1] Důvodová zpráva k zákonu č. 196/2022 Sb.
[2] Nárok na přídavek na dítě má nezaopatřené dítě, jestliže rozhodný příjem v rodině nepřevyšuje součin částky životního minima rodiny a koeficientu 3,40. Blíže viz ustanovení § 17-19 zákona č. 117/1995 Sb. , zákona o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
[3] Posuzovanou osobou se rozumí mj. rodič, osoba, které bylo dítě svěřeno do péče nahrazující péči rodičů, manžel nebo partner rodiče atd. Blíže viz ustanovení § 4 zákona o jednorázovém příspěvku na dítě.
[4] Důvodová zpráva k zákonu č. 196/2022 Sb.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz