K návrhu zákona o prodejní době v maloobchodě
Dne 16. 2. 2005 na 41. schůzi byl projednán v prvním čtení návrh zákona o prodejní době v maloobchodě z dílny poslanců ČSSD a KSČM. Ačkoliv se jinak jedná co do rozsahu právního textu o návrh spíše krátký (v současné chvíli obsahuje pouze pět paragrafů), jsou jeho cíle nepoměrně větší a jeho případné přijetí ovlivní snad každého českého spotřebitele.
Jak vyplývá z důvodové zprávy k tomuto návrhu, jeho záměrem má být upravit prodejní dobu v maloobchodě tak, „aby byl stanoven obecný zákaz noční prodejní doby v maloobchodě s výjimkou provozování tzv. „večerek“ – prodejen s prodejní plochou nepřesahující
Základním východiskem při přípravě návrhu tohoto zákona měl být v souladu s tezemi nacházejícími vyjádření v právu EU při úpravě pracovněprávních vztahů důraz na zlepšení a sladění rodinného a pracovního života zaměstnanců pracujících v maloobchodě v nočních hodinách, kteří by tak měli možnost trávit více času se svými rodinami, což je společně se snížením negativních dopadů noční práce na organizmus člověka a s tím souvisejícím zvýšením bezpečnosti práce hlavním přínosem návrhu. Dále má dle názoru svých předkladatelů přispět předmětný návrh zákona k omezení kriminality, neboť se případné omezení pracovní doby v nočních hodinách týká i bazarů a zastaváren, čímž se snižuje možnost ihned zpeněžit kradené nebo uloupené zboží bezprostředně po jejich protiprávním nabytí, stejně jako i suroviny a odpady v zařízeních určených k jejich sběru a výkupu, na něž tato omezení dopadají též.
Předkladatelé návrhu zákona však nikterak nezastírají ani další z cílů tohoto návrhu – s ohledem na to, že zákazem nemají být postiženy prodejny o velikosti menší než
Jde-li o to, co se pojmem maloobchod rozumí, pak návrh zákona žádnou definici tohoto klíčového pojmu nepřináší, nýbrž si vystačí s tím, jak je maloobchod upraven v živnostenském zákoně. Dle živnostenského zákona je maloobchod definován jako „nákup a prodej zboží za účelem jeho prodeje přímému spotřebiteli“.
Návrh zákona zakazuje prodej v maloobchodě v noční době mezi
Zákaz výkupu a prodeje v noční době mezi
Z tohoto obecného zákazu prodeje v noční době však návrh zákona stanoví výjimky, na které se zákaz prodeje v noční době nemá požít. Jde o prodejny, jejichž prodejní plocha nepřesahuje
Z výše uvedeného tedy plyne, že návrh zákona neupravuje a tedy ani neomezuje prodejní dobu o sobotách a nedělích, tedy tak, jak je naopak poměrně běžné v zemích s obdobnou omezující právní úpravou.
Dbát nad dodržováním zákazu prodeje v noční době má Česká obchodní inspekce, přičemž porušením v zákoně stanovených povinností při provozování maloobchodního prodeje právnickou nebo fyzickou osobou, která je podnikatelem, má být považováno za správní delikt. Za tento správní delikt je možné uložit pokutu až do výše 500 000 Kč. V případě opakovaného spáchání tohoto správního deliktu je pak možné uložit pokutu až do výše 1 000 000 Kč. Na řízení podle tohoto návrhu zákona se mají vztahovat obecné právní předpisy o správním řízení.
Navrhovaný zákon má být zvláštním právním předpisem k živnostenskému zákonu. Navíc se jeho důsledky mají promítnout i do práva pracovního, neboť omezení práce v noční době a ve svátky má zlepšit bezpečnost a ochranu zdraví při práci.
K návrhu tohoto zákona se negativně postavila vláda, která jej doporučila zamítnout. Jednoznačně proti jsou poslanci Občanské demokratické strany, kteří, jak již dříve uvedl například místopředseda ODS Petr Nečas, tvrdí, že navrhovaný zákon povede ve svém důsledku ke zrušení pracovních míst a ke zvýšení nezaměstnanosti. Obdobný názor zastávají také poslanci Unie svobody, třebaže při hlasování v prvním čtení byli obdobně jako poslanci KDU-ČSL ve svém postoji nejednotní. Jak dále plyne ze sociologických výzkumů, i čeští spotřebitelé jsou se současným rozsahem prodejní doby spokojeni, přičemž právě délka prodejní doby bývá pro mnohé z nich důležitým faktorem spokojenosti při nakupování.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz