K novele zákona o soudních poplatcích a prvozápisu s.r.o.
Novela zákona č. 549/1991 Sb. , o soudních poplatcích, z pera ministra spravedlnosti, reaguje na požadavky Evropské komise (dále jen „Komise“) opírající se o podporu podnikání malých a středních podniků, jež zohledňuje tzv. „Small Business Act“ (dále jen „SBA“). Podmínkou Komise je mimo jiné též „existence strategického rámce politiky podpory začínajících podniků přispívající k začlenění.“[1]
Ministerstvo na požadavky Komise reagovalo již dříve, a to zákonem č. 87/2015 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti s účinností rekodifikace soukromého práva (dále jen „
NZSP zahrnuje dvě možné varianty řešení nastalé situace. Varianta stagnace reprezentuje spíše rezignovaný přístup k požadavkům Komise, která může vyústit v ohrožení čerpání z Evropských strukturálních a investičních fondů (dále jen „fondy ESI“) nebo k pozastavení průběžných plateb dotčených částí programů ze strany Komise. Druhá varianta nicméně zavádí osvobození prvozápisu společnosti s ručením omezeným od soudních poplatků, a to za předpokladu tzv. přímého zápisu provedeného notářem na základě ustanovení § 113 a násl. zákona č. 304/2013 Sb. , o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob. Osvobození od soudního poplatku zápisu skutečností do obchodního rejstříku se navrhuje jen za splnění níže uvedených podmínek, tedy „pokud tento zápis provede notář na podkladě notářského zápisu o zakladatelském právním jednání o založení společnosti s ručením omezeným, které obsahuje jen povinné náležitosti předepsané občanským zákoníkem a zákonem o obchodních korporacích a podle kterého vkladová povinnost má být splněna splacením v penězích.“[3] Povinnost platit soudní poplatek však zůstává zachována, pokud zápis skutečností do obchodního rejstříku provede rejstříkový soud.
Předpokládané zatížení státního rozpočtu a ostatních veřejných rozpočtů není dle obecných informací dostupných Ministerstvu spravedlnosti ČR vysoké. Důvodová zpráva k NZSP reaguje na již započitatelné náklady, které s sebou ponese RSP, avšak není možné s přesností odhadnout, jakou měrou NZSP ovlivní nárůst vznikající společností s ručením omezeným. V případě, že dojde k osvobození od soudních poplatků u 40% z celkového počtu společností s ručením omezeným, sníží se příjmy do státního rozpočtu a ostatních veřejných rozpočtů o částku maximálně 51 mil. Kč. Za předpokladu, že by se osvobození týkalo 75% všech společností s ručením omezeným, se částky propadu v příjmech mohou vyšplhat až k hranici 60 mi. Kč. Výše uvedený propad však nelze považovat za nikterak drastický v porovnání s možnými následky ohrožení čerpání z fondů ESI.[4]
Primárním cílem NZSP je splnění předběžných podmínek stanovených Komisí, a tudíž zachování finanční podpory z fondů ESI. Ministerstvo věří, že podmínka je dostatečně splněna za předpokladu osvobození prvozápisu společnosti s ručením omezeným, jejíž zakladatelské právní jednání splňuje pouze zákonné požadavky, přičemž prvozápis do obchodního rejstříku provede přímým zápisem notář. Výše nákladů na založení společnosti s ručením omezeným tak nebude přesahovat požadovanou hranici 100 EUR a osvobození od soudních poplatků přispěje k jednoduššímu a rychlejšímu rozvoji podnikatelského prostředí v České republice. Jsou to právě mikro, malé a střední podniky, které pohánějí ekonomický růst zemí nejen Evropské unie.
Jiří Bálek,
student Právnické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
e-mail: jiri.balek@icloud.com
-----------------------------------------------
[1] Důvodová zpráva k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 549/1991 Sb. , o soudních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 292/2013 Sb. , o zvláštních řízeních soudních, ve znění zákona č. 87/2015 Sb. , a zákon č. 91/2012 Sb. , o mezinárodním právu soukromém.
[2] Tamtéž
[3] Tamtéž
[4] Tamtéž
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz