K předmětu činnosti investiční společnosti podle zákona o kolektivním investování
Nový zákon o kolektivním investování („zákon“) sebou přinesl, mimo jiné, změny v rozsahu oprávnění investičních společností k jejich podnikatelské činnosti. K eliminaci nejasností ohledně rozsahu oprávnění investičních společností způsobených těmito změnami, souvisejících zejména s nesrovnalostmi mezi textem přechodného ustanovení zákona vymezujícího rozsah činností, které dle nového zákona spadají pod povolení k činnosti investiční společnosti, jež nahrazuje povolení ke vzniku investiční společnosti podle dosavadních právních předpisů, a příslušných ustanovení zákona, vydala Komise pro cenné papíry („Komise“) stanovisko, ve kterém vymezila činnosti, které smí ode dne účinnosti zákona vykonávat investiční společnost v závislosti na rozsahu uděleného povolení.
Co se týče vymezení činností souvisejících s kolektivním investováním, došlo zde k transpozici příslušné směrnici ES. Obecně lze uvést, že se např. jedná o vnitřní činnosti směřující k zabezpečení řádného výkonu předmětu podnikání investiční společnosti a jejich výkon nevyžaduje zvláštní povolení. Obdobně do rozsahu činností, kterými je zabezpečován řádný výkon předmětu podnikání investiční společnosti patří i vykonávání činností souvisejících s kolektivním investováním jako např. služby pro jinou investiční společnost nebo investiční fond, který nemá uzavřenou smlouvu o obhospodařování, přičemž tyto činnosti může investiční společnost poskytovat také jako službu pro vymezený okruh osob. Na druhé straně, v souladu se zněním přechodných ustanovení zákona investiční společnost nemůže obhospodařovat majetek zákazníka a tuto činnost smí vykonávat pouze na základě zvláštního povolení uděleného Komisí.
Novou činností, kterou investiční společnosti před účinností zákona vykonávat nemohly, je obhospodařování majetku v podílovém fondu jiné investiční společnosti nebo majetku investičního fondu, který nemá uzavřenou smlouvu o obhospodařování, přičemž k této činnosti zákon vyžaduje povolení Komise. V tomto směru Komise zdůrazňuje skutečnost, že tato činnost se nevztahuje na případy delegace činnosti obhospodařování majetku investičního fondu investiční společností na základě smlouvy o obhospodařování.
Dalším sporným ustanovením je úprava úschovy a správy cenných papírů vydaných fondem kolektivního investování. I když dle textu přechodných ustanovení zákona navazuje tato činnost na činnost obhospodařování majetku penzijních fondů podle dosavadního zákona, jedná se dle názoru Komise o nový a zcela samostatný předmět činnosti. K výkonu této činnosti je přitom potřeba povolení Komise k obhospodařování majetku zákazníka a faktické obhospodařování předmětného majetku.
Konečně co se týče poskytování investičního poradenství týkajícího se investičního nástroje, Komise uvádí, že investiční poradenství bude možné poskytovat i jiné osobě, než které je obhospodařován majetek zákazníka, přičemž toto se bude týkat všech investičních nástrojů vymezených zákonem o podnikání na kapitálovém trhu.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz