K problematice výpovědi smluv o dodávce energií
Energetický regulační úřad opět ztížil podomním prodejcům energií využívání jejich nekalých praktik. Tentokrát se ve svém stanovisku ohradil proti výkladu některých dodavatelů energií, že distanční smlouvy lze vypovědět až po zahájení dodávek energií, a nikoliv hned po uzavření smlouvy. Problematika výpovědí smluv o dodávce energií se však vyskytuje i v jiných situacích, než jen při tzv. podomních prodejích.
Vzhledem k nekalým obchodním praktikám podomních prodejců a k faktu, že někteří dodavatelé si vyložili výše zmíněné ustanovení energetického zákona v neprospěch spotřebitele, rozšířil Energetický regulační úřad výklad možnosti výpovědi smlouvy i na dobu, kdy je smlouva již uzavřená, avšak samotná dodávka energie od nového dodavatele ještě nezapočala. Energetický regulační úřad argumentuje v odůvodnění svého stanoviska zejména evropskými normami na ochranu spotřebitele, ale také samotným teleologickým výkladem. Byť uznává, že z jazykového výkladu nelze na rozšíření výkladu poukazovat automaticky, má se za to, že hlavním účelem zákonodárce je ochrana spotřebitele. K tomuto tvrzení Energetický regulační úřad mimo evropských norem analogicky přiřazuje i ust. § 1829 odst. 1 písm. a) zák. č. 89/2012 Sb. , občanského zákoníku, kde je stanoveno, že v případě kupní smlouvy běží lhůta 14 dnů pro odstoupení od smlouvy ode dne převzetí zboží. K tomuto ustanovení pak bylo odbornou literaturou i judikaturou dovozeno, že zákazník může od smlouvy odstoupit ihned po jejím uzavření. Energetický regulační úřad tedy ve svém stanovisku plně převzal tento výklad a dotčeným subjektům doporučuje postupovat v souladu s tímto stanoviskem. Stejně tak doporučuje spotřebitelům, aby nerespektovali argumentaci dodavatelů, že smlouvu před začátkem dodávky energie vypovědět nemohou. Ustanovení o tom, že výpovědní doba činí 15 dnů a počíná běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi, se tímto výkladem nezměnilo.
Mimo tuto situaci výpovědi smlouvy jsou však spotřebitelé varováni i proti jiným, zdánlivě skrytým, ustanovením smluv o dodávkách energií. Mezi nejčastější „chytáky“ patří ustanovení o automatickém prodloužení smlouvy, i když byla uzavřena na dobu určitou. Zpravidla se tak smlouvy zas prodlouží o stejně dlouhou dobu, na jakou byly původně uzavřeny. Kvůli velké kritice tohoto automatického prodlužování zavedly společnosti do smluv ustanovení, že zákazník má možnost předem oznámit, že s automatickým prodloužením nesouhlasí. Někteří dodavatelé se však snaží i tuto možnost co nejvíce ztížit, a to buď složitým mechanismem oznamování s nadměrnými formálními požadavky, nebo tzv. dopočítáváním, kdy je zákazníkovi umožněno toto oznámení učinit jen v určité lhůtě před koncem smlouvy. Zdánlivě snadný termín oznámení např. do 120 dnů před skončení smlouvy navíc nemusí být vždy lehce určitelný, nehledě na to, že zákazník si toto ustanovení v obchodních podmínkách často přečte, až když mu automatické prodloužení smlouvy bezprostředně hrozí. Neznalost sice neomlouvá ani v tomto případě, avšak takové ujednání je považováno za nepřiměřené ujednání neprospěch spotřebitele dle ust. § 1813 zák. č. 89/2012 Sb. , občanského zákoníku, a nemělo by k němu být přihlíženo. Hlavní rozhodnutí, zda takové ujednání je již nepřiměřeným, však závisí na posouzení soudem v každém konkrétním případě. Proto i zde platí, že je lepší se takovému posouzení předem vyhnout.
Závěrem tedy zbývá jen dodat, že aby se zákazník k řešení výše popsaných situací vůbec nemusel dostat, je záhodno řídit se hlavní zásadou, kterou ve svém vyjádření uvedla i předsedkyně Energetického regulačního úřadu A. Vitásková: „…je nutno důrazně varovat zákazníky, aby v žádném případě nepodepisovali podomnímu prodejci smlouvu nebo jakoukoli listinu bez toho, aby si ji přečetli a porozuměli jejímu obsahu.“[3] A pokud se již zákazník do takové situace dostane, aby se nebál využít všech zákonných ustanovení sloužících na ochranu spotřebitele, a neusnadňoval tak dodavatelům energií využívat jejich výhodnějšího tržního postavení.
Terezie Průšová,
právní asistentka,
studentka právnické fakulty
Seddons s.r.o., advokátní kancelář
Karlova 455/48
110 00 Praha 1
Tel.: +420 221 771 711
Fax: +420 222 316 805
e-mail: seddons@seddons.cz
----------------------------------------------
[1] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
[2] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
[3] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz