Kabriolet roku Citroen Pluriel
Desátý ročník volby Kabrioletu roku vynesl na první místo francouzský Citroen Pluriel, a to právě proto, že není typickým kabrioletem. Pluriel je vozem pěti různých podob, vytvářených variabilními karosářskými díly.
|
Kabriolet roku se volí v předvečer druhého tiskového dne v Ženevě a letos čestnou cenu převzal Vincent Besson, ředitel Automobiles Citro¨en pro výrobkovou strategii a prodej, z rukou Claude Saga a Bruna Luratiho, prezidenta a předsedy Ženevského autosalonu.
Sešlo se čtrnáct z osmnácti členů jury, která zahrnuje odborné novináře z Belgie, České republiky, Francie, Itálie, Japonska, Německa, Rakouska, Španělska, Švýcarska, Velké Británie a USA, a ti v jednoduchém hlasování systému vyber jediný přidělili největší počet šesti hlasů Plurielu.
Volí se z nových automobilů, jež jsou vystaveny v Ženevě, a předpokládá se jejich prodej ve větším množství. Proto je nominace limitována cenou do 37,5 tisíce euro (60 tisíc SFr). Určuje se pouze vítěz, nikoli další pořadí.
Citroen C3 Pluriel vznikl jako koncepční studie Pluriel Demonstrator, uvedená na IAA 1999 ve Frankfurtu; sériové provedení se představilo na Pařížském autosalonu 2002. Není to sportovní vůz, je to automobil pro potěšení z jízdy.
Variabilní střecha, boční oblouky a další díly karoserie dovolují proměnit během tří minut uzavřený sedan Pluriel Berline resp. Berline Panoramique (otevřená čtyřvrstvá plátěná střecha) na zcela otevřené Cabriolet, Spider (bez oblouků) a Spider Pick-Up (otevřená záď).
Vzhledem k tomu, že jsme variabilitu Plurielu popsali v AR 3/’03, omezíme pozornost na další fakta a technické údaje, které jsme získali při mezinárodním představení vozu ve španělské Andalusii. Pluriel se vyrábí se zážehovými motory 1.4i/54 kW a 1.6i 16V/80 kW, přičemž druhý se dodává výhradně s přímým sekvenčním řazením SensoDrive (páčkami pod volantem, či podélným pohybem volicí páky +/-), neboť představitelé značky je považují za převodné ústrojí budoucnosti.
Navíc po stisku tlačítka na středovém tunelu umožňuje SensoDrive plně samočinný režim řazení. V příštím roce přibude vznětový motor 1.4 HDi. Pluriel je postaven na nezkrácené podlahové plošině sedanu C3, proti němu je však cca o 130 kg těžší a využívá téměř 60 % shodných dílů. Z Xsary Picasso pochází klimatizace; sloupek řízení a pohodlná přední sedadla jsou z Peugeotu 307.
Pluriel se vyrábí pouze ve Villaverde u Madridu na společné lince s typy C3 a Xsara, denní kapacita výroby je 320 vozů. Náklady na vývoj typu dosáhly 202 milionů euro, z toho 85,4 milionu do výroby, a na vývoji se podílely Italdesign a Matra Automobiles (pouze zkoušky).
K významným subdodavatelům patří nizozemská firma Inalfa (systém střechy), francouzská Wagon (hliníkové boční oblouky), americká Lear (sedadla ze španělského závodu) apod. Po rozběhu se letos plánuje prodej 42,3 tisíce Plurielů, v prvním plném roce 2004 pak 76 tisíc vozů.
Cena je 459,9, resp. 599,9 tisíce Kč podle pohonné jednotky. Konkurenty Plurielu v letošní volbě nejlepšího otevřeného vozu byly Alfa Romeo Spider, Ford Streetka, BMW Z4, Fiat Barchetta, Saab 9-3 Cabrio, Smart Roadster, Peugeot 307 CC, Renault Mégane II a Volkswagen New Beetle Cabrio.
Kabriolet roku 1994 Peugeot 306 Cabrio 1995 Fiat Barchetta 1996 BMW Z3 Roadster 1997 Mercedes-Benz SLK 1998 Chevrolet Camaro 1999 Honda S2000 2000 Opel Speedster 2001 Peugeot 206 CC 2002 nový MG TF 2003 Citroen C3 Pluriel
Citroen Pluriel - ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE Čtyřmístný osobní otevřený/uzavřený automobil s variabilní karoserií, motorem vpředu a pohonem předních kol. MOTOR Kapalinou chlazený zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, a) 1.4i: typ TU3JP, 1360 cm3 (o/ 75 x 77 mm), 10,2:1, 54 kW (75 k)/5400 min-1, 118 N.m/3300 min-1, dvouventilový rozvod OHC; b) 1.6i 16V: typ TU5JP4, 1587 cm3 (o/ 78,5 x 82 mm), 9,6:1, 80 kW (110 k)/5750 min-1, 147 N.m/4000 min-1, čtyřventilový rozvod 2x OHC; blok a hlava válců z hliníkové slitiny, elektronické vstřikování paliva. PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ Jednokotoučová suchá spojka a převodovka s přímým řazením, a) pětistupňová (3,417 - 1,809 - 1,281 - 0,975 - 0,767 - Z 3,580), b) pětistupňová automatizovaná SensoDrive (3,417 - 1,950 - 1,367 - 1,054 - 0,854 - Z 3,580); stálý převod nápravy a) 4,538, b) 4,063. PODVOZEK Bezrámová konstrukce; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu na příčných ramenech a vzpěrách McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou; pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, vzadu nesoustřednými, příčné zkrutné stabilizátory; vpředu kotoučové brzdy s vnitřním chlazením o/ 266 mm, vzadu a) bubnové o/ 203 mm, b) kotoučové o/ 247 mm; ABS/EBD, EBA, u 1.6i na přání ESP/ASR; hřebenové řízení s elektrickým posilovačem, převod 17,8:1; 2,8 otáčky na plný rejd; hliníková litá nebo ocelová kola (pouze 1.4i); pneumatiky Michelin 185/65 R 15. |
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz