Kdo nese odpovědnost za obsah reklamy?
Zákon o regulaci reklamy stanoví, že „zpracovatel“ (nejčastěji reklamní agentura) odpovídá za obsah reklamy v plném rozsahu, byla-li zpracována pro jeho vlastní potřebu. Pokud byla reklama zpracována pro potřeby jiné právnické nebo fyzické osoby, odpovídají za její soulad se zákonem zpracovatel a zadavatel společně a nerozdílně, není-li dále stanoveno jinak.
Z tohoto základního ustanovení zná zákon ovšem výjimku, když říká, že zadavatel se zprostí odpovědnosti za obsah šířené reklamy, který je v rozporu se zákonem, prokáže-li, že zpracovatel nedodržel při jejím zpracování jeho pokyny, a v důsledku toho je obsah této reklamy v rozporu se zákonem. Zpracovatel se podle zákona sice nemůže zprostit odpovědnosti za obsah šířené reklamy poukazem na její zadání zadavatelem, to však neplatí tam, kde se jedná o údaje, jejichž pravdivost není schopen posoudit ani s vynaložením veškerého úsilí.
Vedle zadavatele a zpracovatele je zde ještě další osoba, která se nazývá šiřitelem. Ta odpovídá za „způsob šíření reklamy“ podle zákona. Šiřitel je navíc povinen oznámit osobě, která prokáže oprávněný zájem (a tedy i úřadu), kdo je zadavatelem a zpracovatelem reklamy. Tímto „šiřitelem reklamy“ je pro účely zákona právnická nebo fyzická osoba, která reklamu veřejně šíří.
Těmto osobám jsou uloženy ještě další konkrétní povinnosti, jejichž sankcionování jde samozřejmě k jejich tíži. Velmi důležitá je novinka, podle které je zpracovatel reklamy povinen uchovávat ukázku (kopii) každé reklamy nejméně po dobu 12 měsíců ode dne, kdy byla reklama naposledy šířena. A dokonce v případě, že bylo zahájeno správní řízení podle zákona před uplynutím této roční lhůty, je zpracovatel reklamy povinen uchovávat ukázku (kopii) reklamy, která je předmětem správního řízení, až do pravomocného rozhodnutí ve věci. Taková povinnost není samoúčelná, ale je samozřejmě logicky doplněna tím, že na písemné vyžádání je povinen bezplatně zapůjčit na dobu nezbytně nutnou kopii reklamy orgánům dozoru.
A konečně jsou zde povinnosti vzájemného oznamování: Zadavatel reklamy je povinen na výzvu orgánů dozoru pro účely správního řízení podle tohoto zákona sdělit bez zbytečného odkladu údaje o šiřiteli a o zpracovateli jím zadané reklamy, zatímco zpracovatel reklamy je povinen na výzvu orgánů dozoru pro účely správního řízení podle tohoto zákona sdělit bez zbytečného odkladu údaje o zadavateli reklamy a o šiřiteli reklamy, a to pouze tehdy, je-li mu znám. Rovněž pak šiřitel reklamy je povinen na výzvu orgánů dozoru pro účely správního řízení podle tohoto zákona sdělit bez zbytečného odkladu údaje o osobě, která u něj šíření reklamy objednala.
Filip Winter
AK Winter & spol.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz