Ke smlouvě mezi dodavatelem a subdodavatelem dle § 51 odst. 4 zákona o veřejných zakázkách
Jak vyplývá z ustanovení § 51 odst. 4 zákona č. 137/2006 Sb. , o veřejných zakázkách, pokud není dodavatel schopen prokázat splnění určité části kvalifikace požadované veřejným zadavatelem podle § 50 odst. 1 písm. b) až d) v plném rozsahu, je oprávněn splnění kvalifikace v chybějícím rozsahu prokázat prostřednictvím subdodavatele.
Prostřednictvím subdodavatele je tak dodavatel oprávněn prokázat splnění (i) profesních kvalifikačních předpokladů, (ii) ekonomických a finančních kvalifikačních předpokladů a (iii) technických kvalifikačních předpokladů.
Dodavatel není naopak oprávněn prokázat pomocí subdodavatele základní kvalifikační předpoklady podle § 53 zákona o veřejných zakázkách. Dále nelze pomoci subdodavatele prokázat splnění profesního kvalifikačního předpokladu dle § 54 písm. a), tj. předložení výpisu z obchodního rejstříku či z jiné podobné evidence ohledně dodavatele. Zároveň je logické, že pokud zadavatel možnost subdodávky pro určitou část plnění v souladu s ustanovením § 44 odst. 6 zákona o veřejných zakázkách vyloučí, nemůže dodavatel ani využít subdodavatele k prokázání splnění kvalifikace týkající se takto vyloučené části.
Rozhodne-li se dodavatel, že určitý kvalifikační předpoklad skutečně zadavateli prokáže pomocí subdodavatele (zpravidla proto, že sám není schopen splnění takového předpokladu prokázat), vyžaduje zákon o veřejných zakázkách od dodavatele mimo jiné to, aby zadavateli předložil smlouvu se subdodavatelem pro tyto účely uzavřenou.
Podle zákona o veřejných zakázkách musí přitom ze smlouvy vyplývat závazek subdodavatele k poskytnutí plnění určeného k plnění veřejné zakázky dodavatelem či k poskytnutí věcí či práv, s nimiž bude dodavatel oprávněn disponovat v rámci plnění veřejné zakázky, a to alespoň v rozsahu, v jakém subdodavatel prokázal splnění kvalifikace.
Z praktického pohledu lze tedy na uvedenou smlouvu pohlížet následujícím způsobem.
Předně je nutno zdůraznit, že obsah smlouvy uzavírané mezi dodavatelem a subdodavatelem nelze přenést do žádného smluvního vzoru. Naopak, o jaký typ smlouvy se má jednat (tj. např. zda-li půjde o smlouvu o dílo, o smlouvu mandátní či kupř. o smlouvu nepojmenovanou) bude záležet na konkrétních okolnostech daného případu.
Neméně důležité bude dále i to, jaký kvalifikační předpoklad dodavatel prostřednictvím subdodavatele prokazuje. Jak bylo nicméně uvedeno v předchozím odstavci, ze smlouvy musí vždy vyplývat závazek subdodavatele k poskytnutí plnění v rozsahu korespondujícímu míře prokázání splnění kvalifikačních předpokladů jeho prostřednictvím. V tomto ohledu by proto nemělo dostačovat pouhé opsání textu ustanovení § 51 odst. 4 zákona o veřejných zakázkách bez bližší specifikace plnění ve smlouvě.
Je samozřejmě nezbytné, aby zadavateli předkládaná smlouva byla platná. Vždy tak musí obsahovat všechny náležitosti požadované ke své platnosti jak občanským, tak i případně obchodním zákoníkem. Oproti tomu se domnívám, že smlouva nemusí být v danou dobu dosud účinná. Naopak bude mnohdy praktické odložit její účinnost formou odkládací podmínky dle § 36 zákona č. 40/1964 Sb. , občanského zákoníku např. až na okamžik, kdy bude nabídka dodavatele vybrána jako nejvhodnější. Podobného efektu je možné dosáhnout též tím, že dodavatel uzavře se subdodavatelem smlouvu o smlouvě budoucí.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz