Komise pro cenné papíry vyzývá k veřejné diskusi o stanovisku k tzv.„churningu“
Dne 4. listopadu 2005 uveřejnila Komise pro cenné papíry (dále jen „Komise“) materiál „Stanovisko ‘Churning‘“ a zároveň vyzvala širokou odbornou i laickou veřejnost k diskusi o obsahu tohoto materiálu. Stanovisko si klade za cíl upozornit obchodníky s cennými papíry a investory na existenci této praktiky, kterou Komise v rámci své vlastní dozorčí činnosti zaznamenala.
Co je to vlastně churning? Jedná se o neetickou a nedovolenou praktiku spočívající v tom, že obchodník s cennými papíry nadměrně obchoduje na účtu zákazníka, z čehož pro zákazníka vyplývají zvýšené náklady v podobě vyšších provizí obchodníkovi s cennými papíry, vyšších úroků při obchodování na úvěr a dalších poplatků. Obchodník s cennými papíry tímto svým jednáním porušuje povinnost stanovenou mu v § 15 odst. 1 písm. a) zákona č. 256/2004 Sb. , o podnikání na kapitálovém trhu, poskytovat investiční služby s odbornou péčí spočívající zejména v kvalifikovaném, čestném a spravedlivém jednání v nejlepším zájmu zákazníků a řádného fungování trhu.
Stanovisko Komise v prvé řadě churning definuje a uvádí podmínky, které musí být pro prokázání churningu dány:
a) obchodník s cennými papíry musí mít v rukou faktickou kontrolu nad objemem a frekvencí obchodování na účtu zákazníka,
b) nastává odpovědnost za správní delikt podle §157 odst. 1 písm. m) zákona č. 256/2004 Sb. , o podnikání na kapitálovém trhu, která je objektivní a nezáleží tedy na zavinění, a
c) dochází k nadměrnému obchodování. Charakteristickými znaky nadměrnosti obchodování jsou typicky časté nákupy a prodeje investičních nástrojů, nepřiměřeně vysoký obrat na účtu a vysoké poplatky obchodníkovi s cennými papíry. Nadměrnost obchodování je ale třeba posuzovat individuálně, záleží na tom, jaké má zákazník zkušenosti, cíle, vztah k riziku atd. Na nadměrnost obchodování nelze usuzovat pouze ze zisku či ztráty na účtě zákazníka. Nejčastěji bývá odvozována z ukazatele obratu na účtu zákazníka a ukazatele výše nákladů ve vztahu k majetku zákazníka, popřípadě také z ukazatele četnosti nákupů a prodejů na účtu a ukazatele výše nákladů ve vztahu ke ztrátě.
Závěrečná část stanoviska je věnována škodě způsobené churningem. Komise do škody způsobené zákazníkovi nezahrnuje pouze provize zaplacené obchodníkovi, úroky a jiné poplatky, ale též ušlý zisk, čili rozdíl mezi aktuální hodnotou majetku zákazníka a hodnotou majetku v případě, že by byl účet spravován řádně a v souladu s zákonnými povinnostmi.
Stanovisko Komise v mnohých aspektech vychází ze zkušeností kapitálového trhu USA a doporučení tamních odborníků, neboť český kapitálový trh zatím dostatek zkušeností s touto problematikou nenabyl. Jelikož však výše popisované praktiky nabývají na významu, je nutné se jimi zabývat.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz