Konsolidační balíček a jeho dopad na převodní ceny
Vláda představila 11. května konsolidační balíček, který má uzdravit veřejné finance a zpomalit zadlužování českého státu. Detailů jsou nyní plné sdělovací prostředky všech druhů, ale v podstatě nikde se nemluví o tom, jak se plánovaný uzdravovací proces dotkne převodních cen, tedy transakcí mezi spojenými osobami. On totiž konsolidační balíček k tomuto tématu nepřináší nic konkrétního. I tak lze ale očekávat, že budou snahou státu uzdravit veřejné finance převodní ceny ovlivněny. Jak?
Vláda plánuje navýšit sazbu daně z příjmu právnických osob na 21 % z aktuálních 19 % od roku 2025. Toto zvýšení sazby daně z příjmů právnických osob samozřejmě zvýší daňové zatížení právnických osob, přičemž stále narůstá počet českých společností, které patří do mezinárodních skupin spojených osob a realizují díky tomu přeshraniční transakce. Tyto společnosti, resp. jejich vlastníci a management, mají možnost částečně ovlivnit, kolik zdanitelných výnosů budou v jednotlivých státech realizovat a kolik daní tedy v daných jurisdikcích odvedou. Tato alokace zdanitelných příjmů nemusí být v žádném případě nelegální. V rámci mezinárodních pravidel, která upravují to, jak mají být nastaveny podmínky v transakcích mezi spojenými osobami (především cena nebo ziskovost jednotlivých společností realizujících přeshraniční transakce), je možné tyto podmínky upravovat, ovlivnit ziskovost společností v jednotlivých státech a zároveň být stále v souladu s daňovou legislativou. Převodní ceny tak představují zcela legální a legitimní nástroj daňového plánování.
Představme si pro ilustraci jednoduchou přeshraniční vlastnickou strukturu, v rámci které má mateřská společnost sídlo v Německu a dceřiná společnost v České republice. Aktuálně je daňově výhodnější alokovat více zisků do Čech, neboť zde máme výrazně nižší daňové zatížení oproti Německu. Při současném nastavení tak český stát může díky snaze německých vlastníků ušetřit realizovat vyšší výběr daní. Při sazbě daně z příjmů právnických osob na úrovni 21 % stále bude daňové zatížení v České republice nižší oproti Německu, ale ne již o tolik. Němečtí vlastníci tak mohou dojít k závěru, že je již lepší zdanit více příjmů v Německu, kde nad nimi mají vyšší kontrolu. Paradoxně by tak z pohledu přeshraničních transakcí mohl český stát realizovat nižší výběr daní. Tento typ transakcí samozřejmě představují jen část ekonomické aktivity, která podléhá zdanění právnických oso, a zároveň v žádném případě nelze očekávat, že dojde k plošnému přenastavení převodních cen s cílem zdanit více příjmů v zahraničí. Nicméně i tento efekt může nastat. Domnívám se, že si je tohoto rizika český stát vědom a očekávám proto, že bude kladen ještě vyšší důraz na kontrolní činnost orgánů finanční správy, což se dle mého názoru projeví v dalším nárůstu daňových kontrol zaměřených na převodní ceny.
Z tohoto pohledu je jistě doporučeníhodné provést revizi aktuálně používané metodiky převodních cen a prověřit, že jsou aktuálně používané principy v souladu s legislativními požadavky. Následná úprava používané metodiky může totiž u společností vyvolat daňovou kontrolu, v rámci které bude prověřováno, zda u společnosti došlo k nějaké ekonomicky relevantní změně, která opodstatní změnu používané metodiky převodních cen a případnou změnu ziskovosti a daňového odvodu.
Zároveň je nutné dodat, že společnosti realizující transakce se spojenými osobami jsou již nyní pod drobnohledem finanční správy a jejich ziskovost společně s dalšími ekonomickými ukazateli je pravidelně vyhodnocována. Jakákoliv změna tak bude finanční správě relativně brzy známá.
Ve světle výše uvedeného tedy určitě doporučuji téma převodních cen nepodceňovat a připravit se na nejhorší. Jak vždy říkám, v oblasti převodních cen platí – a to možná více než kdekoliv jinde – všeobecně známé rčení, že štěstí přeje připraveným.
Ing. Martin Koldinský
soudní znalec
Associate Partner
Platnéřská 2
110 00 Praha 1
Tel.: +420 236 163 111
e-mail: martin.koldinsky@roedl.com
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz