Koupě automobilu: leasing, nebo úvěr?
Legislativní změny v oblasti daně z přidané hodnoty po delší době zamíchaly vstupními proměnnými dvou klíčových produktů na financování automobilů. Zatímco dluhové financování prostřednictvím spotřebitelských úvěrů žádné zásadní změny nezaznamenalo, tak finanční leasing s ohledem na novelu zákona o dani z přidané hodnoty již ano. Leasing je od 1.května dražší než býval. Je lépe na leasing zapomenout?
Nejenže si leasingová forma financování našla velkou oblibu především v řadách podnikatelů, ale v posledních letech se výrazně rozšířil i podíl občanského neboli spotřebitelského leasingu. Spotřebitel je v porovnání s podnikatelem-plátcem DPH v nevýhodě, neboť si nemá jak nárokovat odpočet DPH (uplatněním odpočtu DPH se rozumí snížení celkové daňové povinnosti DPH u plátce). Poslední novela zákona o dani z přidané hodnoty ovšem výrazně omezila i možnosti podnikatelů s uplatňováním odpočtu.
DPH z finanční marže přechází do základní sazby
Jaké jsou tedy hlavní novinky směřující ke skutečnému zdražení leasingu?
V první řadě došlo ke zvýšení daně z přidané hodnoty u finanční služby leasingové společnosti – a to z pěti na devatenáct procent. Pokud je součástí leasingových splátek i pojištění, pak i pojistné rozpuštěné ve splátkách podléhá základní sazbě DPH. Leasingové společnosti v této souvislosti přicházejí s prodejními akcemi, kde pojistné stojí mimo finanční službu a není DPH zatíženo.Další méně příjemnou novinkou je zatížení jednorázové splátky (akontace) daní z přidané hodnoty, což při stejné výši akontace (porovnávám podmínky před a po 1. květnu) zvyšuje ze strany leasingové společnosti financovanou částku, právě o DPH z akontace (tedy o 19 procent).
Zaměřme se nyní na modelový případ srovnávající oba druhy financování (úvěr a leasing) který zohledňuje změny v legislativní oblasti po 1. květnu.
Typ financování a předmět leasingu:
Nový osobní automobil, 48 měsíčních splátek, akontace 20 procent, havarijní ani zákonné pojištění není ve splátkách obsaženo, poplatek za uzavření smlouvy činí jedno procento z pořizovací ceny, zůstatková hodnota 1.000 Kč (bez DPH)
Cena | Z toho DPH (19 %) | |
Pořizovací cena vozidla | 350.000 Kč | 55.882 Kč |
Jednorázová splátka předem | 70.000 Kč | 11.176 Kč |
Pravidelná měsíční splátka | 7.255 Kč | 1.159 Kč |
Poplatek za uzavření smlouvy | 4.165 Kč | 665 |
Kupní cena na konci leasingu | 1.190 Kč | 190 |
Celkem zaplaceno | 423.602 Kč | 67.634 Kč |
Zdroj: výpočty Fincentra
Stejný předmět financování bude pořízen formou spotřebitelského úvěru s dobou splatnosti čtyři roky. Podobně jako finanční leasing bude i úvěr splácen prostřednictvím pravidelných splátek fixovaných na celou dobu splatnosti. Pro dodržení srovnatelných podmínek bude klient banky financovat dvacet procent z pořizovací ceny vozidla z vlastních zdrojů a půjčí si na dobu čtyř let pouze 280.000 Kč. V případě bankovních spotřebitelských úvěrů se pohybují sazby někde v rozmezí deseti a čtrnácti procent, a tudíž budeme uvažovat průměrnou sazbu ve výši 12 procent.
Výše spotřebitelského úvěru | Doba splatnosti | Pravidelná měsíční splátka |
280.000 Kč | 48 měsíců | 7.345 Kč |
Celkem zaplaceno bance (včetně úroků) | 352.560 Kč | |
Celkem zaplaceno za vozidlo (včetně úroků bance a akontace | 422.560 Kč | |
Předpokládané výdaje s úvěrovou dokumentací | 10.000 Kč | |
Celkem zaplaceno | 433.560 Kč |
Komentář: Modelové srovnání sice vyznělo pro leasingové financování, avšak opačná situace by byla již v případě, že by klient získal u banky úvěr úročený jedenácti procenty namísto kalkulovaných dvanácti. Pak by finanční zatížení klienta vypadalo následovně.
Výše spotřebitelského úvěru | Doba splatnosti | Pravidelná měsíční splátka |
280.000 Kč | 48 měsíců | 7.237 Kč |
Celkem zaplaceno (včetně úroků) | 347.376 Kč | |
Celkem zaplaceno za vozidlo (včetně úroků bance a akontace) | 417.376 Kč | |
Předpokládané výdaje s úvěrovou dokumentací | 4.000 Kč | |
Celkem zaplaceno | 421.376 Kč |
Další podstatnou proměnnou hraje pojištění. Havarijní i zákonné pojištění by opět přineslo do kalkulace nový impuls. Pojistky uzavírané ze strany leasingových společností zpravidla těží z hromadných slev, avšak v případě zahrnutí do finanční služby by bylo i pojistné zatíženo DPH.
Získat úvěr je zdlouhavé, leasing zase omezuje uživatelská práva
Porovnání obou produktů ovšem nelze v žádném případě postavit výlučně na ceně dluhového financování. Finanční leasing není pravým dluhovým financováním, avšak jde vlastně o pronájem s nabytím předmětu leasingu do vlastnictví klienta až po skončení doby trvání leasingu. Naopak v případě bankovního úvěru klient získává financovaný předmět okamžitě. Z toho vyplývá i větší možnost dispozice s financovaným předmětem. V případě leasingu je problematické po dobu trvání nájemního vztahu činit na předmětu jakékoli úpravy. Ty zpravidla podléhají souhlasu pronajímatele – tedy leasingové společnosti.
Na druhé straně trvá sepsání leasingové smlouvy zpravidla několik minut a leasingová společnost nijak detailně nezkoumá nájemcovu schopnost splácet. V případě bankovního úvěru je tomu naopak a spotřebitelské úvěry takového rozsahu bývají zajišťovány obvyklými zajišťovacími instrumenty. Ve většině případů může jít o ručitele, ale v případě některých bank a určitých výší úvěru může být po klientovi požadována jako záruka nemovitost. Uvidíme, co udělají se sazbami za účelových úvěrů na nákup auta americké hypotéky – tedy neúčelové úvěry zajištěné nemovitostí.
Zdroj: Fincentrum
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz