Lze při podnikání komunikovat s úřady či jinými institucemi elektronicky?
Při podnikání je každý podnikatel vystaven mj. povinnému styku s některými orgány státní správy a jinými institucemi. Mezi těmito orgány nejčastěji figurují živnostenské a finanční úřady, obchodní či trestní rejstřík, správci daně nebo správa sociálního zabezpečení a nemocenského pojištění.
Až do nedávné doby bylo možno komunikovat s těmito úřady pouze osobně. V současné době již české právní prostředí umožňuje, aby v oblasti orgánů státní správy, a to jak při komunikaci mezi úřady, tak při komunikaci občanů/podnikatelů s jednotlivými úřady, byla používána elektronická komunikace.
K tomu, aby podnikatel mohl činit řádná podání vůči příslušným orgánům, musí používat pouze zaručený elektronický podpis, který je založen na kvalifikovaném certifikátu vydávaném příslušným akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb (tzv. uznávaný elektronický podpis). Při běžné žádosti o informace nebo při e-mailové komunikaci s pracovníkem orgánu není tohoto uznávaného elektronického podpisu třeba.
Služby spojené s elektronickými podpisy poskytuje v ČR více subjektů, ale zmíněné kvalifikované certifikáty jsou vydávány pouze poskytovateli, kteří jsou pod dohledem Ministerstva informatiky ČR a byla jim udělena akreditace; do současné doby ministerstvo vydalo 3 akreditace, z nichž asi nejznámějším a nejdostupnějším akreditovaným poskytovatelem je Česká pošta.
Vedle toho každý úřad či orgán, který má podle zákona, jímž je jeho činnost regulována (např. správní řád, obchodní zákoník, zákon o správě daní a poplatků), povinnost přijímat elektronická podání, má ze zákona současně povinnost provozovat tzv. elektronickou podatelnu, prostřednictvím níž mohou podnikatelé podávat svá elektronická podání. Je však třeba se vždy ujistit, že takové podání má všechny požadované náležitosti a nezapomenout na to, že příslušná e-podatelna je povinna potvrdit přijetí podání zasláním datové zprávy.
Z pohledu právních předpisů by tedy elektronickému styku s úřady nemělo nic bránit. V praxi se však často setkáme s překážkami, které hladkému průběhu e-komunikace brání. Dá se říci, že bez problémů je e-komunikace využívána především v oblasti správy daní, sociálního zabezpečení a v obecných správních řízeních. Naproti tomu rejstřík trestů zatím e-komunikaci neumožňuje kvůli problémům s chodem systému, obchodní rejstřík a živnostenské úřady naráží na skutečnost, že podání často bývá doloženo nezbytnými přílohami, které je stále nezbytné dodávat v listinné podobě.
Počínaje 1. lednem 2006 bude umožněno vydávat orgánům státní správy rozhodnutí v elektronické podobě, což by celý proces vzájemné elektronické komunikace zjednodušilo a zrychlilo. Pak bychom třeba i s nostalgií vzpomínali na čekání ve frontách na českých úřadech a osobní pohovor s některými úředníky.
Martin Vomáčka
AK Holec, Zuska & Partneři
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz