Mám právo se po obchodníkovi, u kterého reklamuji vadný výrobek, domáhat i zaplacení kupř. poštovného za zaslání výrobku k reklamaci?
Odpověď na uvedený dotaz poskytuje ustanovení § 598 občanského zákoníku (zákona č. 40/1964 Sb. ).
Dle zmiňovaného ustanovení má kupující právo na úhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s uplatněním práv z odpovědnosti za vady zakoupeného výrobku (tedy v souvislosti s reklamací vad výrobku).
Zjednodušeně řečeno pokud si jako spotřebitel – kupující zakoupím v obchodě nějaký výrobek, u kterého se v záruční době vyskytne vada, mám ze zákona právo na náhradu nutných nákladů, které jsem při jeho reklamaci vynaložil.
Důležité je ovšem podotknout, že musí jít o náklady „nutné“. Za nutné náklady je třeba dle ustálené soudní praxe považovat zejména náklady odborné prohlídky potřebné ke zjištění vady výrobku (náklady na vypracování znaleckého posudku či jiného odborného posouzení), náklady na přepravu výrobku (poštovné), cestovné do místa reklamace výrobku apod.
Za nutné náklady, které kupujícímu vznikly v souvislosti s uplatněním práv z odpovědnosti za vady, nelze naopak považovat samotné náklady na odstranění reklamované vady. Nejedná se ani o náhradu škody, která mohla v důsledku vady na výrobku kupujícímu vzniknout. Nejde konečně ani o náhradu nákladů soudního řízení vyvolaného kupř. odmítnutím reklamace ze strany prodávajícího.
Kupující musí samozřejmě prodávajícímu oznámit, jaké konkrétní náklady vzniklé v souvislosti s reklamací zakoupeného výrobku požaduje po prodávajícím uhradit. Nutnost jejich vynaložení musí zároveň prodávajícímu prokázat.
Náklady oznamuje kupující výlučně prodávajícímu; to platí i tehdy, pokud kupující reklamoval vady výrobku u jiné osoby (např. u osoby uvedené za tímto účelem v záručním listě).
Kupující je přitom povinen prodávajícímu oznámit náklady bez zbytečného odkladu, a to zpravidla nejpozději do 6 měsíců od převzetí výrobku (k délce této lhůty u specifického zboží viz blíže § 599 občanského zákoníku). Pokud kupující tuto lhůtu nedodrží, právo domáhat se náhrady nutných nákladů vůči prodávajícímu mu zanikne.
Pokud kupující řádně a včas oznámí prodávajícímu náklady nutně vynaložené na reklamaci vad výrobku, ale prodávající mu odmítne vyhovět, může proti němu podat k soudu žalobu o zaplacení dlužné částky. Toto právo lze ovšem uplatnit u soudu jen za podmínky, že kupující oznámil náklady prodávajícímu ve lhůtě dle předchozího odstavce. V opačném případě nebude mít kupující v soudním řízení úspěch.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz