Mediační Dashboard
Ministerstvo spravedlnosti v polovině léta představilo nový informační nástroj pro širokou i odbornou veřejnost. Statistický informační Dashboard[1] a jeho speciální mediační variantu[2]. Cílem obou nástrojů je poskytnout veřejnosti v uživatelsky přívětivé podobě data o soudních řízeních a mediacích, které Ministerstvo už řadu let shromažďuje, avšak prozatím souhrnně nepublikovalo. Respektive, dotčené statistické informace byly zatím k dispozici buď v komentované formě tzv. Statistických ročenek[3] nebo v podobě uživatelsky mimořádně nepřívětivého prostředí ministerského webu infoData[4].
Na druhou stranu, vycházeje z vlastní zkušenosti nutno poznamenat, že pro případy mediací umělo Ministerstvo oproti konkrétní žádosti shromažďovaná data ad hoc poskytnout. A to dokonce v relativně utříděné a přehledné formě.
Cílem tohoto příspěvku je jednak nový datový nástroj představit veřejnosti a současně se zamyslet nad dopady, které by uveřejnění obou Dashboardů mohlo mít pro rozvoj soudy iniciované mediace v netrestních věcech v ČR.
Datová situace ve společenskovědních oborech a mediaci zvláště
Není mým záměrem se v tomto článku pouštět do diskuzí, zda právo je či není věda. V tomto smyslu bych se přidržel názoru Bobka[5], že právo věda není, ovšem lze je zkoumat vědeckými prostředky. Abychom však k takovému vědeckému výzkumu mohli přistoupit, potřebujeme mít co zkoumat. V právu, stejně jako v dalších společenskovědních oborech by se nám asi obtížně designovaly experimentální studie s ideálně dvojím zaslepením. Takovou vědou právo bezpochyby není. Co však v právu, stejně jako v dalších společenských oborech můžeme a pro ověření našich předpokladů, záměrů a domněnek musíme, je vědeckými metodami zkoumat data, která se nám podaří získat z prostředí tzv. „přirozených experimentů“. Neboli data, která nám jsou dostupná z praxe.
Ve společenských vědách můžeme v posledních letech pozorovat stále sílící jev datové přesycenosti. Dat je přehršel a nevíme, co s nimi. Nejrůznější instituce shromažďují data téměř o čemkoli a z pohledu výzkumníků si stačí pouze vybrat. Díky neustálému rozvoji na poli výpočetních technologií nečiní samotné shromažďování dat téměř žádné potíže. Pro sběratele nastávají potíže v okamžiku, kdy dochází k jejich správě a pro výzkumníky tehdy, když se mají v datech zorientovat. Popisovaná datová zahlcenost s sebou totiž nese i ten neblahý efekt, že nesmírné množství dat už dále nikdo nijak nevyužívá a současně tedy ani netřídí a nestrukturuje. V tomto smyslu nám v záplavě neutříděných informací doslova mezi prsty uniká obrovský potenciál, který necháváme ležet ladem.
V právu tomu doposud bylo podobně. Ministerstvo určitá data sbíralo, ale jejich další využití bylo svízelné. A dvojnásob tato situace platila pro oblast mediace. I tady se objevily první pokusy o odbornou práci s daty[6] včetně mé připravované monografie shrnující vývoj netrestní mediace v ČR za první dekádu účinnosti zákona o mediaci, jednalo se však spíše o výjimky než o systematické odborné zkoumání.
Dopady nově uveřejněných Dasboardů
Při psaní této části příspěvku si dovolím trochu podvádět. Nad eventuálně pozitivními souvislostmi veřejně dostupných data-setů a statistik v uživatelsky přívětivé podobě jsem se opakovaně zamýšlel při práci na už zmíněné mediační monografii, která by měla vyjít na přelomu tohoto roku. A přestože v době formulování většiny z níže uvedených myšlenek jsem o připravovaném ministerském počinu neměl nejmenší tušení, lze je s drobnými úpravami efektivně použít.
- Pozitivní dopady do vědy a výzkumu:
Teorii a praxi lze jen obtížně striktně oddělovat a jedno bez druhého by mohlo jen nelehko existovat. Přesto mi přijde šikovné dopady nového nástroje pro účely přehlednosti tohoto příspěvku rozdělit právě do těchto dvou kategorií. Kategorie vědy a výzkumu, vedle kategorie dopadů do praxe.
V této první rovině si umím představit (a upřímně bych si přál) především ten dopad, že se shromážděných dat chopí akademici[7] nejrůznějších úrovní a začnou s daty vědecky pracovat. A když mluvím o akademické obci, myslím tím explicitně zástupce a zástupkyně všech úrovní včetně studentstva. Otevřená data (byť jsem si vědom, že uveřejněné Dashboardy nejsou v pravém slova smyslu případy open-access a současně nejsou prozatím ani k dispozici výchozí data-sety – což předpokládám bude ovšem další přirozený krok) přímo vybízejí ke spolupráci s akademickou obcí skrze nejrůznější vědecké projekty (za všechny stačí jmenovat například GAČR a TAČR), ale i další odborné a kvalifikační práce. Neboli, na úrovni republikových projektů (byť mezinárodním vědeckým ambicím se meze nekladou) se mohou nově uveřejněných dat chopit akademičtí a vědečtí pracovníci, kteří v rámci své výuky či vedení kvalifikačních prací kupříkladu přizvou studenstvo ke zpracování a podílení se na určitých dílčích částech svého výzkumného projektu skrze zpracování bakalářské nebo diplomové práce. Samozřejmě, iniciativy se mohou chopit i samotné studentky a studenti, například v rámci univerzitou podporovaného výzkumu (GAUK).
- Pozitivní dopady do praxe:
1. Vyhodnocení již sbíraných dat a případné rozšíření okruhu sběru
Díky jejich uveřejnění (pakliže jsou uveřejněna všechna shromažďovaná data, která zveřejnění umožňují), můžeme odpovědět na otázku jejich kvality a dostatečnosti.
Víme-li, jaká data shromažďujeme, měli bychom se nyní ptát, jakým způsobem tak činíme a zda je tento způsob ten nejlepší možný (dostatečně důvěryhodný, spolehlivý, efektivní, atd.).
Vzápětí bychom si měli položit dotaz, zda jsou pro nás již shromažďovaná data dostatečná a jestli by nebylo vhodné okruh sběru rozšířit. V případě mediace bych kupříkladu navrhoval se neomezovat pouze na soudy, ale sbírat data i od zapsaných mediátorů. Ti by měli být povinni přispívat do datového přehledu informacemi o:
- počtech oslovení soudem s pověřením o realizaci nařízeného prvního setkání s mediátorem (1 NS)
- počtech uskutečněných 1 NS
- počtech navazujících mediací
- délce mediací
- typech mediovaných sporů
- výsledcích mediací
Konečně, pokud by to bylo možné (a pohledem do zahraničí víme, že možné to je[8]), data bychom měli sbírat i od stran mediace. Kupříkladu tak, že zapsaní mediátoři by měli být povinni stranám vždy na konci spolupráce dát k vyplnění Ministerstvem vytvořený a distribuovaný dotazník zkoumající kvalitu proběhlé mediace / 1 NS z pohledu zákonných kritérií, ale současně a především též dle kritérií procedurální spravedlnosti[9].
2. Porovnání datových výstupů s cíli a nadějemi
Buďme evidence-based! Je to moderní, ale především to je dobré a smysluplné. A nyní už k tomu konečně máme i vše potřebné.
Zákonodárce vložil do mediace nemalá očekávání[10]. Ostatně, tuzemský zákonodárce v tom zdaleka nebyl sám[11] a podobně jako v zahraničí, ani v tuzemsku se, zatím (a slovo „zatím“ potřebuji zdůraznit, neboť věřím v nemalý mediační potenciál), jeho očekávání nejspíš zcela nenaplnila. Důvodů pro to může být více (ve větším detailu opět viz připravovaná publikace) a lze o nich diskutovat. Nicméně, jeden z nich je zcela nesporný a z nyní zveřejněných čísel zřejmý. Mediace svůj potenciál naprosto pochopitelně naplnit nemohla, pokud se v tuzemsku prakticky nekoná. O počtech nařízených prvních setkání se zapsaným mediátorem, jakož i o dalších statistických výstupech se dnes může každý velmi snadno přesvědčit právě díky mediačnímu Dashboardu. A pokud se ve sledovaném období od roku 2017 konalo nařízených prvních setkání s mediátorem méně než 0,5 % ze všech v daných letech řešených věcí[12] nelze se o naplnění vkládaných očekávání smysluplně bavit.
3. Evidence-based intervence
Společně se zákonodárcem i odborná veřejnost do zavedení mediace vkládala určité naděje. Dnes díky novému nástroji Ministerstva vidíme, nakolik se konkrétní předpoklady naplnily. A nejsme-li spokojeni s výsledkem, musíme intervenovat! Každému, koho v životě poznamenala statistika už musí asociovat dvojvýběrový t-test. Máme výchozí měření, zaintervenujeme, a následným měřením zjistíme, zda naše intervence byla úspěšná.
Tyto intervence můžeme designovat k pokrytí všech pozitiv, která se spolu se zavedením mediace měla projevit. Lze se zaměřit jak na rychlost, procedurální spravedlnost, vztah sporných stran, dobrovolnost plnění dosaženého rozhodnutí a na další z mnoha předpokládaných charakteristik tohoto procesu. Umím si představit i pilotní studie se zavedením „povinné“[13] mediace ve vybraných typech sporů a jejich srovnání s klasickým soudním řízením. Opět, máme-li k dispozici spolehlivá data, možnosti jsou téměř neomezené. A máme-li k dispozici veškeré nástroje pro zlepšení určité situace, je naší povinností jich využít!
4. Individuální dopady
Závěrečná kategorie individuálních konsekvencí je nesnadná v tom smyslu, že nutně vyžaduje zákonem nenařízenou aktivitu od konkrétních jednotlivců. Na druhou stranu, uveřejněné Dashboardy vše významně zjednodušují a tak si dovoluji vyslovit naději, že by v celkovém souhrnu mohly aktivní přístup klíčových aktérů mediační praxe podpořit.
Prvně, v přehledně dostupných datech vidím možnost sebereflexe a vzájemného „ochytření“ ze strany soudkyň a soudců. Zcela upřímně, soudci jsou pro rozvoj a efektivní fungování mediace naprosto klíčoví. Jsou to soudci, kteří mohou svou autoritou v jednací síni zapůsobit na účastníky sporu a skutečně je motivovat k využití mediace jako opravdu funkční možnosti, jak jejich spornou situaci dobře vyřešit. Jsem si vědom, že to není snadné a možná že i soudkyně a soudci měli při zavádění mediace nadšení a dobré úmysly, ale s opakovaně špatnými zkušenostmi při výběru mediátorů, se jejich elán vyčerpal. Rozumím tomu. Jako advokát, účastník řady mediačních kurzů a občasný pozorovatel zkoušek na zapsaného mediátora mám až příliš zkušeností s kolegy mediátory nejrůznější profesionální kvality. Na druhou stranu, osobně znám i vynikající zástupkyně a zástupce této profese, a tak bych soudce rád podpořil, aby to s námi mediátory ještě nevzdávali. A nově k tomu mohou využít i mediační Dashboard a poradit se s kolegy, kteří nařízené první setkání s mediátorem úspěšně nařizují, na koho se obracejí a čím to, že jim to funguje.
Konečně, snad pro uklidnění a podporu zmínkou o existenci ještě neutěšenější situace, než je ta v mediaci, bych rád závěrem přidal osobní zkušenost. Jakožto současně i psychoterapeut se obávám, že v mediaci je to obdobné jako v psychoterapii a dalších oborech, kde záleží jednak na technice, znalostech a dovednostech daného služby nabízejícího profesionála, ale současně též na něčem dalším. Na určité těžko uchopitelné kompetenci, kterou někdo ztotožňuje s osobnostními předpoklady, nadáním či talentem. A tak stejně jako ani všichni psychologové nemají ideální vlohy pro práci s klienty/živými lidmi a mnohem lépe naleznou uplatnění například ve výzkumu či jiné psychologické profesi, ani všichni zapsaní mediátoři nemohou být z podstaty věci těmi nejlepšími v oboru. Na druhou stranu, v mediaci můžeme být rádi, že řešíme „pouze“ tyto obtíže, neboť například psychoterapeutické služby jsou obtěžkány ještě mnohem většími nešvary. Na rozdíl od mediace totiž v psychoterapii doposud neexistují žádné legislativní mantinely, kdo si může říkat psychoterapeut a tuto činnost vykonávat. A aniž bych zde chtěl tvrdit, že mediační právní úprava je dokonalá, to jistě není a v připravované publikaci k ní mám nemálo výhrad, v porovnání s psychoterapeutickým divokým západem za ni musíme být vděční. Bohužel, zkušeností s poškozenými klienty, kteří mají přímo děsivé zkušenosti se samozvanými psychoterapeuty má každý z kolegů psychoterapeutů-psychologů více, než by nám bylo milé.
Celkové zhodnocení, závěry, doporučení a přání
Ze strany Ministerstva se v posledních měsících udála řada kroků podporujících mediační profesi, které je třeba ocenit. Počínaje samostatným novým webem[14], přes jednu proběhnuvší[15] a jednu plánovanou zářijovou konferenci[16] až po mediační Dashboard. Ten není bez chyb, jednotlivé statistiky kupříkladu nelze prozatím přímo z Dashboardu tisknout, ale to není v počátcích žádný systém a věřím, že postupně dojde k jejich odstranění.
Nicméně, i kdyby byl už nyní Dashboard bezchybný, bude to stále jen nástroj, kterého bychom se měli chopit a začít s ním aktivně pracovat. A v tomto případě nemyslím královské „my“, nýbrž uvedeným plurálem apeluji na všechny výše uvedené aktéry. Tedy na soudce, mediátory, akademiky, ale též advokáty a další odbornou veřejnost. Přestože zkušenost našich západních sousedů nás učí, že pro rozvoj mediace musí nejprve dojít k nezbytnému rozvoji společnosti[17], nic nám nebrání se alespoň nepokusit tento rozvoj maximální možnou měrou podporovat a snad i trochu uspíšit.
Mgr. et Mgr. Jan Jaroš, Ph.D.
mediátor & psycholog & advokát
Na Zábradlí 205/1
110 00Praha
Tel.: +420 721 341 193
E-mail: jan.jaros@justalk.cz
[5] Srov. Bobek, M. Výzkum v právu: reklama na Nike anebo kvantová fyzika?. Jurisprudence, 2016, č. 6.
[6] Srov. Holá, L., Urbanová, M. Mediace v praxi optikou empirického výzkumu. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2020 nebo Fryštenská, M., Litzman, M. Odměna mediátora dle vyhlášky č. 277/2012 Sb. a ekonomická analýza práva. Právník: Teoretický časopis pro otázky státu a práva, 2019 nebo Kubátová, H., Malacka, M. Výkon činnosti mediátora z pohledu zapsaných mediátorů. Časopis pro právní vědu a praxi, 2020.
[7] Všude tam, kde je v textu užíváno nejrůznějších označení a názvů profesí pouze v mužském rodě, je tím bez dalšího uvažováno ve stejné věci o témže označení či profesi v rodě ženském. Mužský rod byl zvolen vzhledem k doposud stále převažujícímu výskytu této formy v literatuře a právních předpisech, a zejména s ohledem na zjednodušení a lepší orientaci v textu.
[9] Více k mimořádně zajímavé otázce tzv. procedurální spravedlnosti například Tyler, T., R. Procedural justice and the courts. Court Review: American Judges Association, 2007.
[10] Mediace měla sporným stranám poskytnout alternativní způsob řešení jejich konfliktu metodou rychlého a kultivovaného řešení, bez dlouhých čekacích lhůt, zbytečných nákladů a vleklé psychické zátěže. Soudům pak zákonodárce skrze mediaci „sliboval“ pomoc s odbřemeněním od nekončícího nápadu zahlcujícího množství kauz. V detailu viz Důvodová zpráva k zákonu o mediaci. K dispozici >>> zde (citováno 31.7.2024).
[11] Srov., například Mironi, M. Mediation v. case settlement: the unsettling relations between courts and mediation – a case study. Cambridge: Harvard negotiation law review, 2014.
[12] Zde je nutné pro pořádek uvést výjimečný rok 2022, kde byl poměr nařízených prvních setkání s mediátorem ku celkovému počtu v daném roce řešených věcí 0,51 %.
[13] Jsem si vědom logického protimluvu „povinné“ mediace jejíž jednou z hlavních charakteristik je dobrovolnost. Stejně tak jsem si vědom stanovisek Ministerstva, České advokátní komory a řady publikací na toto téma. A přesto, se znalostí všech těchto textů a názorů jsem přesvědčen, že určitá forma „povinné“ mediace může existovat a byla by tomuto procesu přínosná. Pro detailnější argumentaci pak čtenáře opět odkazuji na chystanou monografii, kde se této myšlence podrobně věnuji.
[17] Velmi dobrý popis nutného posunu v pohledu na spor a jeho řešení ze strany veřejnosti i soudů přinášejí Ervo, L., Nylund, A. The Future of Civil Litigation, Access to Courts and Court-annexed Mediation in the Nordic Countries, New York: Springer Cham, 2014. Konkrétně pro ilustraci v anglickém originále: „Since German courts aim to improve the quality of their work, they detect that for parties of court proceedings who get a court decision, this decision does way too often not match the expectation of neither side. Disappointment is the result of that. Exaggerated it could be said that the parties expect an interest-based and practical solution, and all they get is a court decision.“