Musí mít obec, město, kraj, nebo příspěvková organizace pověřence pro ochranu osobních údajů?
O GDPR se v poslední době hodně mluví a hodně se s ním straší. Jedním z termínů, který je velmi často používán je tzv. pověřenec pro ochranu osobních údajů. Zjednodušeně „někdo, kdo bude mít materii na starost“. Musí mít takového pověřence obce, měst a kraj, nebo příspěvková organizace?
Toto nařízení ukládá v některých případech, aby správce a zpracovatel jmenovali tzv. pověřence pro ochranu osobních údajů. Tyto případy jsou vyjmenovány v čl. 37 GDPR. Správce a zpracovatel jmenují pověřence pro ochranu osobních údajů v každém případě, kdy zpracování osobních údajů provádí orgán veřejné moci nebo veřejný subjekt. Otázkou je, zda se v takovém případě jedná obec, kraj a zda se tato úprava vztahuje i na jejich příspěvkové organizace?
Odpověď nabízí aktuální návrh adaptačního zákona k GDPR.[1] Ten v § 13 veřejný subjekt definuje. Za veřejný subjekt podle článku 37 odst. 1 písm. a) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 se považuje orgán zřízený zákonem nebo na základě zákona v oblasti práva veřejného, který plní zákonem stanovené úkoly ve veřejném zájmu.
Jak uvádí důvodová zpráva tohoto zákona, Orgány veřejné moci a veřejné subjekty[2] lze chápat velmi široce podle logiky předpisů o přístupu k informacím jako:
- Ministerstva, další ústřední orgány státní správy, další jim podřízené úřady (cca 50)
- Obce všech kategorií (cca 6 250) a kraje (14)
- Všechny soudy (97)
- Všechny příspěvkové organizace (přes 10 000)
- Státní podniky (20) a případně další veřejné ústavy atd.
- Veřejné školy (asi 10 000)
- Veřejné nebo ozbrojené sbory (Policie, HZS, Armáda …)
- Komory (ČAK, ČLK, …).
Smyslem článku 37(1)(a) není kontrola moci ze strany veřejnosti, ani kontrola hospodaření s veřejnými prostředky, jako u zákona 106/1999 Sb. a dalších předpisů o přístupu k informacím. Pokud například obec založí s.r.o. na opravu silnic, nemá zřízení pověřence pro ochranu dat v takové s.r.o. žádnou přidanou hodnotu a představuje administrativní zátěž a náklad navíc.
Pojem z české ústavy „orgán veřejné moci“ je chápán jako „orgán, který autoritativně zasahuje do práv a povinností fyzických nebo právnických osob“. V praxi se tím rozumí orgány moci výkonné a soudní včetně územní a zákonem regulované profesní samosprávy, tedy zejména:
- Ministerstva, další ústřední orgány státní správy a další úřady jim podřízené (asi 50)
- Veřejné sbory, ozbrojené sbory, veřejné školy (cca 10 000),
- Kraje (14), obce (asi 6 250)
- Komory (ČAK, ČLK …)
- Soudy (vč. Ústavního) mimo soudní rozhodování – max. 97
Jak uvádí důvodová zpráva, definice naopak záměrně nedopadá např. na příspěvkové organizace či jiné pomocné instituce, protože v případech, kdy taková instituce provádí zpracování, jež vyžaduje nasazení pověřence, bude pokryta ustanoveními čl. 37 odst. 1 písm. b) nebo c) nařízení (například zdravotnická nebo pečovatelská zařízení, protože provádějí systematický monitoring subjektů údajů nebo rozsáhlé zpracování citlivých údajů). Naopak pokud takové zpracování neprovádí, ani není ve zvláštním vztahu k subjektům údajů, bylo by zavádění pověřenců zbytečnou administrativní zátěží.
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.,
advokát
DOHNAL PERTOT SLANINA, advokátní kancelář, v.o.s.
OLOMOUC | PRAHA | HRADEC KRÁLOVÉ | LETOHRAD
Palackého 75/21
779 00 Olomouc
Prvního pluku 347/12a
186 00 Praha 8
Komenského 266/3
500 03 Hradec Králové
Václavské náměstí 76
561 51 Letohrad
Tel.: +420 587 407 086
e-mail: info@akdps.cz
_________________________________________________
[1] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
[2] podle překladu čl. 37 odst. 1 písm. a) Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (anglicky a public authority or body, francouzsky une autorité publique ou un organisme public, německy Behörde oder öffentlichen Stelle)
[3] Pokud je zpracování prováděno orgánem veřejné moci, s výjimkou soudů nebo nezávislých justičních orgánů jednajících v rámci svých justičních pravomocí, pokud jej v soukromém sektoru provádí správce, jehož hlavní činnosti spočívají v operacích zpracování, jež vyžadují pravidelné a systematické monitorování subjektů údajů ve velkém rozsahu nebo pokud hlavní činnosti správce nebo zpracovatele spočívají ve zpracování zvláštních kategorií osobních údajů a údajů týkajících se rozsudků v trestních věcech a trestných činů, měla by být správci nebo zpracovateli při monitorování toho, zda je zajištěn vnitřní soulad s tímto nařízením, nápomocna osoba s odbornými znalostmi v oblasti právních předpisů a postupů týkajících se ochrany údajů. V soukromém sektoru souvisejí hlavní činnosti správce s jeho základními činnostmi a nevztahují se na zpracování osobních údajů jakožto pomocnou činnost. Potřebná úroveň odborných znalostí by se měla určit zejména podle prováděných operací zpracování a podle ochrany, která se vyžaduje pro osobní údaje zpracovávané správcem nebo zpracovatelem. Tito pověřenci pro ochranu osobních údajů, bez ohledu na to, zda se jedná o zaměstnance správce, by měli být schopni plnit své povinnosti a úkoly nezávislým způsobem.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz