Může obec uzavřít DPP nebo DPČ se členem zastupitelstva své obce? Nebo jde o nepovolený střet zájmů?

Následující text je ze správního práva s přesahem do práva pracovního. Budeme řešit otázku, zda je možné uzavřít se členem zastupitelstva obce (města), nebo dokonce se členem rady obce, dohodu o provedení práce (DPP) či dohodu o pracovní činnosti (DPČ)?
V Česku stále populární dohoda o provedení práce (DPP)[1] nebo dohoda o pracovní činnosti (DPČ) [2]uspořádává specifický vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Nejedná se však o klasický pracovní poměr a lze je ukončit i bez udání důvodu. Zaměstnavatelé využívají zmíněné dohody konané mimo klasický pracovní poměr – tedy DPP a DPČ, obvykle v případě brigády nebo určité mimořádné činnosti.
Jaký je rozdíl mezi DPČ a DPP?
Maximální úvazek na dohodu o provedení činnosti (DPČ) je stanoven na 20 hodin týdně (polovina obvyklé pracovní doby), přepočteno jedná se o přibližně tisíc hodin za kalendářní rok. Pro dohodu o provedení práce (DPP) je limit stanoven na „pouhých“ 300 hodin ročně, tj. krátkodobě na ni můžete odpracovat víc hodin najednou než na DPČ, ale ne dlouhodobě. Z výše uvedeného plyne, že pro krátkodobou činnost, která může být rovnocenná s plným úvazkem, se více hodí dohoda o provedení práce. Má také vyšší limit pro měsíční příjem, do kterého se neřeší sociální a zdravotní pojištění.
Pro dlouhodobější spolupráci, která je na částečný úvazek, potom je výhodnější dohoda o provedení činnosti.
Pro vyšší informační komplexnost k tématu dodejme, že do určité výše měsíční odměny nemusí zaměstnanec ani zaměstnavatel odvádět sociální a zdravotní pojištění. Pro DPP je to aktuálně hranice 11 500 Kč, pro DPČ pak maximálně 4 500 Kč měsíčně.[3]
Žádný aktuální český právní předpis nevylučuje uzavírání dohod o pracovní činnosti (DPČ) nebo o provedení práce (DPP) se členy zastupitelstva obce. A to ani s uvolněnými[4], ani s těmi tzv. neuvolněnými.[5] Například DPP na odklizení sněhu v obci či posekání veřejné zeleně v obci/městě. Mohou být uzavřeny tedy nejenom se členy zastupitelstva či členy rady obce (v dotazu zmíněnými), ale i se starostou nebo místostarostou/sty obce.
Takové dohody je možné (a vlastně zde i nutné) uzavřít mezi obcí/městem/městskou částí na straně jedné a členem zastupitelstva obce na druhé straně podle příslušných ustanovení zákoníku práce, nikoliv zákona o obcích.
Jak známo, funkce člena zastupitelstva je výkonem veřejné funkce podle zákona o obcích.
Zastupitelé (ani členové rady obce) tedy nejsou k obci v zaměstnaneckém poměru, nevztahuje se na ně zákoník práce (starosta či zastupitel například proto mj. nemá klasickou pracovní dobu), a tudíž není možné, aby výkon činností spadajících do výkonu funkce člena zastupitelstva obce nebo člena rady obce byl realizován za pomoci dohod konaných mimo pracovní poměr – tedy DPP a DPČ. Lidověji řečeno, to co má zastupitel obce dělat jako zastupitel obce, nelze „zdvojovat“ za pomocí DPČ nebo DPP, a brát za to následně i dvojí odměnu.
Zastupitelstvo obce volí starostu (a popřípadě místostarostu) a ten mu také za výkon této funkce odpovídá. V případě, že se obec rozhodne se starostou uzavřít dohodu o pracích konaných mimo pracovní poměr, je ji tedy možné z právního hlediska připustit, jestliže předmětem této dohody bude výkon činností odlišných od činností spadajících do výkonu funkce člena zastupitelstva obce, resp. starosty.
Uzavření DPP nebo DPČ mezi členem zastupitelstva (či členem rady obce) a samotnou obcí musí také předcházet schválení ze strany zastupitelstva obce.
JUDr. Petr Kolman, Ph.D.,
právní pedagog
[1] Ustanovení § 75 zákoníku práce
[2] Ustanovení § 76 zákoníku práce
[4] Uvolněným zastupitelem se rozumí osoba, která vykonává volenou funkci na „plný úvazek“ a tedy za tomu odpovídající odměnu. Uvolněný zastupitel je dlouhodobě uvolněn z pracovního poměru a fakticky se stává po dobu výkonu své funkce „jakoby“ zaměstnancem obce.
[5] Definice uvolněných a neuvolněných zastupitelů je v ustanoveních §§ 71 a 72 zákona o obcích – 128/2000 Sb.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz