Nákup a prodej nového dopravního prostředku z jiného státu Evropské unie po 1.5. 2004
Od 1.5. 2004 vstoupí v platnost nový zákon o dani z přidané hodnoty unifikující principy dané komunitárními právními akty, zejména direktivou 77/388 ES, obecně známou jako VI. direktiva. Jako první z řady příspěvků zabývající se touto novou problematikou daně z přidané hodnoty byl zvolen nákup a prodej nového dopravního prostředku z jiného státu Evropské unie, jenž s sebou přináší daňové povinnosti i pro subjekty ( běžné občany ), kterých se legislativní problematika DPH obecně netýká.
Více o publikaci zde: http://www.centurycz.com/publikace.php
Od 1.5. 2004 vstoupí v platnost nový zákon o dani z přidané hodnoty unifikující principy dané komunitárními právními akty, zejména direktivou 77/388 ES, obecně známou jako VI. direktiva. Jako první z řady příspěvků zabývající se touto novou problematikou daně z přidané hodnoty byl zvolen nákup a prodej nového dopravního prostředku z jiného státu Evropské unie, jenž s sebou přináší daňové povinnosti i pro subjekty ( běžné občany ), kterých se legislativní problematika DPH obecně netýká.
Nový dopravní prostředek
Zákon o DPH považuje shodně s vymezením VI.direktivou za nový dopravní prostředek loď delší než 7,5 m , letadlo o maximální vzletové hmotnosti větší než 1550 kg , vozidlo určené k provozu na silničních pozemních komunikacích s obsahem válců větším než 48 cm3 nebo s výkonem větším než 7,2 kW, pokud jsou určeny k přepravě osob nebo zboží, s výjimkou námořních lodí užívaných k obchodní, průmyslové, rybářské nebo záchranářské činnosti a letadel využívaných leteckými společnostmi pro mezinárodní leteckou přepravu, který:
- byl dodán do 3 měsíců, v případě pozemního motorového vozidla do 6 měsíců, ode dne prvního uvedení do provozu nebo
- má najeto méně než 6 000 km v případě pozemního motorového vozidla, u lodí najeto méně než 100 hodin, u letadel nalétáno méně než 40 hodin.
Dnem prvního uvedení do provozu u lodí a letadel zákon rozumí den dodání výrobcem prvnímu kupujícímu nebo vlastníkovi nebo první den, kdy je kupující nebo vlastník oprávněn s dopravním prostředkem nakládat, a to ten den, který nastane dříve nebo den, kdy byl dopravní prostředek výrobcem použit pro předváděcí účely. Za den prvního uvedení do provozu u pozemních motorových vozidel je považován den, kdy bylo vozidlo registrováno k provozu ve státu výrobce nebo den, kdy nastala povinnost toto vozidlo ve státu výrobce registrovat, a to ten den, který nastane dříve. Pokud není povinnost vozidlo registrovat ve státu výrobce, je dnem prvního uvedení do provozu den, kdy bylo vozidlo odvezeno kupujícím nebo jeho vlastníkem nebo den dodání kupujícímu nebo jeho vlastníkovi nebo den, kdy s ním kupující nebo vlastník mohl nakládat, a to ten den, který nastane dříve nebo den, kdy pozemní motorové vozidlo bylo použito pro předváděcí účely. Jestliže není den prvního uvedení do provozu takto stanoven, považuje se za den prvního uvedení do provozu den, kdy byl vystaven doklad o prodeji.
Obě výše uvedené podmínky musí být pro posouzení nového dopravního prostředku splněny např. v případě motorového pozemního vozidla se o nový dopravní prostředek nejedná za předpokladu, že bude dodáno déle než 6 měsíců po dni prvního uvedení do provozu a bude mít najeto více než 6 000 km . Tedy v případě motorového vozidla např. se stářím 4 roky, které má ale najeto méně než 6 000 km , se jedná o nový dopravní prostředek.
Pořízení nového dopravního prostředku
Osoba, která není plátcem DPH a pořizuje v České republice po 1.květnu 2004 nový dopravní prostředek z jiného členského státu Evropského společenství, který bude registrován k provozu v tuzemsku, je povinna předložit daňové přiznání, ke kterému přiloží kopii daňového dokladu ( např. fakturu vystavenou prodávajícím ) do 10 dnů ode dne pořízení, zpravidla převzetí dopravního prostředku od prodávajícího. Na základě tohoto daňového přiznání správce daně vyměří částku daně výši 19% z kupní ceny ( bez zahraniční DPH ) nového dopravního prostředku. Takto vyměřenou daň je tato osoba povinna zaplatit místně příslušnému správci daně do 25 dnů ode dne, kdy jí daň byla vyměřena.
Výše uvedená osoba, která pořizuje nový dopravní prostředek z jiného členského státu, jenž bude registrován v registru silničních motorových vozidel, může před podáním daňového přiznání podat hlášení o pořízení nového motorového vozidla a zaplatit zálohu ve výši daně z pořízení nového dopravního prostředku, kterou vypořádá v následně podaném daňovém přiznání, ke kterému je povinna přiložit kopii daňového dokladu, který jí vystavil dodavatel z jiného členského státu. Zaplacení zálohy správce daně na žádost pořizovatele potvrdí.
Dodání nového dopravního prostředku
Osoba, která není plátcem daně a příležitostně dodá nový dopravní prostředek, který je přemístěn do jiného členského státu, je oprávněna uplatnit nárok na odpočet daně zaplacené ve sjednané ceně při nabytí dopravního prostředku, při jeho dovozu nebo při jeho pořízení z jiného členského státu, a to maximálně do výše daně, kterou by byl povinen odvést plátce, pokud by dodání nového dopravního prostředku bylo zdanitelným plněním v tuzemsku. Výše uvedenému ustanovení zákona je nutno rozumět následovně: prodejní cena, za kterou neplátce prodává nový dopravní prostředek je cenou včetně hypotetické daně a DPH je vypočtena směrem dolů. Takto vypočtenou daň je tato osoba oprávněna nárokovat ke vrácení.
Tato osoba je oprávněna uplatnit nárok na odpočet daně u místně příslušného správce daně v daňovém přiznání, ke kterému přiloží kopii daňového dokladu a spolu s hlášením o dodání nového dopravního prostředku předloží toto daňové přiznání do 10 dnů ode dne dodání nového dopravního prostředku do jiného členského státu. Pokud nárok na odpočet daně neuplatní v tomto daňovém přiznání nebo na požádání správce daně neposkytne informace nutné ke správnému stanovení nároku na odpočet daně, její nárok zaniká.
Příklad 6 Nárok na odpočet DPH
Tuzemský neplátce daně prodává nový dopravní prostředek, který pořídil v tuzemsku za cenu 1 190 tis. Kč ( 1 000 tis. bez DPH a 190 tis. DPH ) rakouskému občanovi. Prodejní cena dohodnutá s kupujícím z druhého členského státu činí 1 100 tis. Kč.. DPH, kterou je tuzemský neplátce daně oprávněn nárokovat k vrácení činí 175 630,30 Kč ( 1 100 tis.*19/119 ).
Osoba, která není plátcem daně dodávající nový dopravní prostředek do jiného členského státu, je povinna kupujícímu vystavit doklad o dodání nového dopravního prostředku obsahující sdělení, že se jedná o nový dopravní prostředek a údaj o jaký dopravní prostředek se jedná tj. druh dopravního prostředku např. vozidlo určené k provozu na silničních pozemních komunikacích s obsahem válců větším než 48 cm3 nebo s výkonem větším než 7,2 kW a podmínky pro posouzení nového dopravního prostředku např. dodání dopravního prostředku se uskutečňuje do 6 měsíců po dni prvního uvedení dopravního prostředku do provozu.
Příklad 6 Nárok na odpočet DPH
Tuzemský neplátce daně prodává nový dopravní prostředek, který pořídil v tuzemsku za cenu 1 190 tis. Kč ( 1 000 tis. bez DPH a 190 tis. DPH ) rakouskému občanovi. Prodejní cena dohodnutá s kupujícím z druhého členského státu činí 1 100 tis. Kč.. DPH, kterou je tuzemský neplátce daně oprávněn nárokovat k vrácení činí 175 630,30 Kč ( 1 100 tis.*19/119 ).
Prodej a nákup nového dopravního prostředku tuzemským plátcem daně je shodný s postupem uplatněným při intrakomunitárním dodáním a pořízením zboží. Více informací o uvedené problematice lze nalézt v publikaci „DPH v Evropském společenství / Nový zákon o DPH platný po vstupu do ES"
Více o publikaci zde: http://www.centurycz.com/publikace.php
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz