Namátkové finanční kontroly
Rozhodnutím Ústavního soudu ČR byla v listopadu loňského roku zrušena možnost „přepadových“ – namátkových finančních kontrol. Podle vyjádření Ústavního soudu má být podmínkou provedení daňové kontroly konkrétními skutečnostmi podložené podezření, že daňový subjekt svou daňovou povinnost nesplnil. Nález tedy de facto znamená konec namátkových finančních kontrol správcem daně.
Podle názoru Hospodářské komory České republiky je třeba znění předmětného nálezu, který byl vydán na sklonku loňského roku, vztahovat pouze na fyzické osoby, u nichž jsou typicky prováděny daňové kontroly v bytě a nikoli na osoby právnické, u nichž jakékoli narušení osobní sféry namátkovou kontrolou finančního úřadu nehrozí. Ústavní soud však tento rozdíl ve svém rozhodnutí nezdůraznil a hrozí tak, že aplikace nálezu bude vztahována i na právnické osoby, kde je odůvodnění zákazu namátkových kontrol ochranou osobnosti absurdní.
Hospodářská komora České republiky za své členy dlouhodobě prohlašuje, že poctivě podnikající firma nemá před správcem daně co skrývat a provedení byť i namátkové kontroly ji nikterak neohrožuje na jejích právech.
„Bylo by nešťastné, aby na základě rozhodnutí ústavního soudu byly namátkové kontroly finančních úřadů nahrazeny kontrolami na tzv. podnět; tedy aby finanční úřad nemohl bez konkrétního podezření, že podnikatel nemá daně v pořádku, kontrolu vůbec provést,“ uvedl v této věci prezident Hospodářské komory Petr Kužel a dodal: „Hospodářská komora je všeobecně proti tomu, aby kontroly probíhaly na základě udání.“
V dlouhodobém horizontu se Hospodářská komora České republiky snaží prosadit takovou systematiku kontrolní činnosti ze strany státu, která zaručí, aby podnikatelé nebyli zatěžováni opakovanými kontrolami ze strany finančních úřadů, správy sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovny, živnostenských úřadů a ČOI, ale naopak aby kontroly byly kumulované a postup kontrolních orgánů sjednocený.
Zdroj: HK ČR
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz