Nařízení DORA, aneb bezpečnost finančních subjektů v oblasti IKT
17. ledna 2025 vstoupí v účinnost, v plném rozsahu, nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2554 o digitální provozní odolnosti finančního sektoru (dále jen „DORA“). Cílem tohoto nařízení je zajistit bezpečnost finančních subjektů v oblasti informačních a komunikačních technologií (dále jen „IKT“).
DORA je reakcí především na rostoucí digitalizaci a vzájemnou propojenost finančního sektoru, což vede k vyššímu riziku v oblasti IKT a zvyšuje zranitelnost vůči kybernetickým hrozbám, zdůrazňuje význam adaptace a připravenosti finančního sektoru na digitální věk, zajišťuje lepší ochranu proti kybernetickým hrozbám a usiluje o zajištění stabilního a bezpečného finančního prostředí v Evropské unii.
Společně s nařízením DORA, byly přijaty i dvě směrnice NIS 2 a CER, jež se také vztahují na oblast IKT a kyberprostoru, první jmenovaná, NIS 2, se zabývá opatřeními, které mají vést k zajištění vysoké společné úrovně kybernetické bezpečnosti v rámci Unie u středních a velkých podniků, provozujících služby uvedené v přílohách směrnice. Směrnici NIS 2 a co od ní očekávat shrnul ve svém článku kolega Mgr. Petr Hanzel tady NIS 2. Druhá jmenovaná, směrnice CER, se zase zaměřuje na kybernetickou bezpečnost tzv. kritických subjektů, jakými jsou například dodavatelé a distributoři strategických komodit, či třeba banky.
Cíl nařízení DORA a na koho se vztahuje
Prvně k vyjasnění toho, kdo jsou těmi finančními subjekty, na něž regulace dopadá? Finančními subjekty, které podléhají nařízení, jsou banky, pojišťovny, obchodníci s cennými papíry, správci a obhospodařovatelé investičních fondů, ratingové agentury, či poskytovatelé služeb spojených s krypto aktivy. Jakož i „třetí strany“, tedy poskytovatelé služeb, které souvisejí s IKT, jako jsou například cloudové platformy, či služby analýzy dat a další.
Cílem nařízení DORA je posílit digitální provozní odolnost finančního sektoru prostřednictvím zavedení rámce pro řízení rizik spojených s IKT. Nařízení má za cíl zajistit, aby finanční instituce byly lépe připraveny identifikovat, chránit se a efektivně reagovat na kybernetické hrozby a jiné incidenty IKT. Toho hodlá dosáhnout sjednocením regulačního rámce v celé EU, posílením odolnosti proti rizikům z třetích stran a podporou sdílení informací o hrozbách, což povede ke zlepšení bezpečnosti a stabilitě celého finančního sektoru.
Povinnosti, které DORA zakládá
Finanční subjekty jsou povinny zavést a udržovat komplexní rámec pro řízení rizik v oblasti IKT, který zahrnuje postupy a kontrolní mechanismy pro identifikaci, hodnocení, monitorování a minimalizaci rizik. Rámec by měl být integrován do celkové struktury finančního subjektu, s tím, že odpovědným je za tento risk management vedoucí orgán. Vedoucím orgánem však v kontextu digitálního risk managementu nemusí být pouze statutární orgán, ale také všechny osoby ve vedoucím postavení v rámci vnitřní struktury finančního subjektu. Tím se rozumí například vedoucí oddělení risk managementu nebo jakákoliv jiná vedoucí osoba k tomu určená.
Finančním subjektům vznikne nařízením povinnost pravidelně provádět testování odolnosti IKT, a to minimálně jednou ročně. Zároveň i povinnost data z testování vzniklá shromažďovat, aby byla identifikovaná zranitelnost systémů a procesů. To však nezakládá finančním subjektům povinnost pravidelného oznamování kontrolnímu orgánu, s kontrolním orgánem finanční subjekty komunikují pouze v případě hrozícího, či již proběhlého incidentu, či na základě výslovné žádosti kontrolního orgánu poskytnutí určitých dat nebo informací.
Tímto kontrolním orgánem v rámci České republiky bude ČNB a NÚKIB, kteří v rámci memoranda o vzájemné spolupráci ze dne 31. května 2022 spojují síly pro věci kybernetické bezpečnosti a odolnosti.
Důležitou pasáží nařízení je i stanovení minimálních požadavků na smlouvy uzavírané mezi finančním subjektem a poskytovatelem služeb IKT. DORA cílí především na ujednání přesného a srozumitelného popisu všech dodávaných služeb, ale i na podmínky ukončení smlouvy a zároveň i na povinnost poskytovatele služeb IKT poskytnout finančnímu subjektu pomoc, nastane-li incident v oblasti IKT.
Jak se rizika v oblasti IKT stávají stále složitějšími a sofistikovanějšími, závisí správná opatření pro detekci a prevenci rizika ve značné míře na sdílení informací o kybernetických hrozbách a zranitelnosti mezi finančními subjekty navzájem. Tím se posiluje kolektivní schopnost sektoru identifikovat a předcházet potenciálním hrozbám. Toho chce nařízení DORA docílit apelem na finanční subjekty, aby mezi sebou vybudovali, či posílili komunikační kanály.
Shrnutí klíčových dopadů nařízení DORA
- Zavedení komplexního rámce pro řízení rizik IKT: Finanční subjekty jsou povinny implementovat, do celkové struktury subjektu, postupy a kontrolní mechanismy pro identifikaci, hodnocení, monitorování a minimalizaci IKT rizik.
- Povinnost pravidelného testování odolnosti: Finanční subjekty musí alespoň jednou ročně provádět testování odolnosti IKT, shromažďovat data z těchto testů a identifikovat zranitelnost svých systémů a procesů, v rámci zlepšování bezpečnosti.
- Zpřísnění požadavků na smlouvy s poskytovateli služeb IKT: Nařízení stanoví minimální požadavky na smlouvy s poskytovateli služeb IKT. Těmi jsou například: jasný popis služeb, přesné podmínky ukončení smlouvy a povinnost poskytovatele služeb IKT pomoci finančnímu subjektu při incidentu.
- Podpora sdílení informací o hrozbách: DORA zdůrazňuje význam vzájemného sdílení informací o kybernetických hrozbách a zranitelnostech mezi finančními subjekty, aby se posílila kolektivní schopnost sektoru identifikovat a předcházet potenciálním hrozbám.
Postup v případě incidentu
Jako součást rámce pro řízení rizika v oblasti IKT jsou finanční subjekty povinny zavést krizové komunikační plány, které mají umožnit odpovědné a efektivní informování klientů, obchodních partnerů, veřejnosti a samozřejmě regulátora alespoň o závažných incidentech souvisejících s IKT. Dále nařízení klade důraz na politiku zachování provozu finančního subjektu, při současném odstranění rizika. Proběhlé incidenty jsou pak hlášeny orgánu dohledu, který o nich sepíše zprávu, která by měla sloužit ostatním finančním subjektům k reakci na proběhlou situaci a vylepšení vlastní strategie.
Sankce
DORA také opravňuje kontrolní orgán uložit sankci poskytovateli IKT služeb. Kdy? Za předpokladu, že poskytovatel:
- neposkytne informace a dokumentaci
- neumožní šetření a kontrolu
- neodevzdá zprávu o nápravě na základě doporučení orgánu dohledu
Sankce, kterou může kontrolní orgán uložit, se ukládá na denním základě 1 % průměrného denního celosvětového obratu poskytovatele služeb IKT z řad třetích stran za předchozí účetní období, avšak nejdéle po dobu 6 měsíců. Sankce se tak může po 6 měsících vyšplhat až na maximálně 0,5 % celosvětového ročního obratu poskytovatele za předešlý rok.
Závěr
Nařízení DORA přináší významné změny pro finanční sektor EU s cílem zvýšit digitální provozní odolnost a ochranu proti kybernetickým hrozbám. Implementace těchto opatření vyžaduje pečlivou přípravu a adaptaci finančních subjektů, aby byly schopny splnit nové požadavky a zároveň zajistit bezpečnost a stabilitu finančního prostředí.
Pokud byste si s implementací povinností, plynoucích z nařízení, nebo čímkoliv v této oblasti nevěděli rady či potřebovali právní poradenství, neváhejte se na nás obrátit, rádi Vám pomůžeme.
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.,
advokát, partner
Matěj Menšík,
paralegal
150 00 Praha 5 – Smíchov
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz