Návrh změny zákona o ochraně hospodářské soutěže
V poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky se ve druhém čtení nachází návrh novely zákona o ochraně hospodářské soutěže (tj. zákona č. 143/2001 Sb. , ve znění pozdějších předpisů).
Tento návrh přináší několik změn, z nichž mezi nejzásadnější patří zavedení tzv. zjednodušeného řízení o povolení spojení soutěžitelů. Další novinkou je právo Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) provádět tzv. sektorová šetření. Za důležité také považujeme zavedení nového institutu tzv. sdělení výhrad v průběhu řízení vedených před ÚOHS. Komentovaný návrh zákona ale přináší i další důležité změny v pravomocích ÚOHS, např. zakotvuje možnost ÚOHS vycházet při ukládání pokut sdružení soutěžitelů z čistých obratů dosažených jeho členy.
K výše uvedeným navrhovaným změnám stávajícího znění zákona o ochraně hospodářské soutěže si dovolujeme podat následující krátký komentář.
ÚOHS v posledních letech povolil převážnou většinu spojení soutěžitelů, která ze zákona podléhala jeho povolení. Jednalo se zejména o případy, kdy nehrozilo podstatné porušení hospodářské soutěže. Zákonodárce na tuto skutečnost reaguje (v souladu s evropskými předpisy) zavedením institutu tzv. zjednodušeného řízení, jehož hlavním přínosem je zkrácení lhůty pro posouzení spojení soutěžitelů ze strany ÚOHS z 30 na 20 dní. Tímto opatřením se má snížit zátěž ÚOHS a ten se tak bude moci více věnovat návrhům, při nichž existují obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže.
Zjednodušené řízení však nebude použitelné
ve všech případech. K jeho aplikaci bude totiž nutné splnit určité podmínky, které berou v potaz buď působení a podíl soutěžitelů na stejném relevantním trhu či trhu vertikálně navazujícím, nebo skutečnost, zda soutěžitel nabývá výlučnou kontrolu nad společným podnikem, ve kterém se dosud podílel na společné kontrole. ÚOHS předpokládá, že zkrácené řízení by se mohlo týkat asi jedné třetiny případů z celkového počtu navrhovaných spojení.
Další navrhovanou změnou v zákoně o ochraně hospodářské soutěže je provádění sektorových šetření. ÚOHS bude moci při podezření na narušení či omezení hospodářské soutěže provádět šetření na jednotlivých trzích; v důsledku toho by měl být následně schopen flexibilněji a efektivněji navrhovat případná řešení zjištěné situace. Oprávnění ÚOHS provádět tato sektorová šetření doplňuje jeho současnou vyšetřovací pravomoc.
Dalším novým institutem by po schválení komentované novely bylo tzv. sdělování výhrad. To spočívá v tom, že by ÚOHS stanovil přiměřenou lhůtu účastníkům řízení, které s nimi vede ohledně návrhu na povolení jejich spojení, v níž by se mohli seznámit s jeho námitkami týkajícími se povolení spojení a případně by sami mohli navrhnout doplnění dokazování. Tento přístup je v podstatě aplikován již nyní, avšak prozatím nemá potřebou zákonnou oporu.
Poslední podstatnou navrhovanou změnou je zavedení možnosti vycházet při ukládání pokuty sdružení z čistých obratů dosažených jeho členy. V současnosti je možné uložit pokutu sdružení pouze s ohledem na jeho čistý roční obrat. Po schválení komentované novely by se dalo postupovat tak, že pokud by byla uložena pokuta sdružení a to samo by nebylo schopno pokutu zaplatit, bylo by povinno požadovat k pokrytí těchto nákladů příspěvky od svých členů. Pokud by tyto příspěvky nebyly zaplaceny do určené lhůty, měly by povinnost platit pokutu ÚOHS přímo jeho členové.
Lucia Zachariášová
PRK Partners s.r.o. advokátní kancelář
Jáchymova 2
CZ 110 00 PRAHA 1
tel: +420 - 221 430 111
fax: +420 - 224 235 450
e-mail: office@prkpartners.com
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz