Některé registrační a informační povinnosti při dovozu doplňků stravy z EU
Obecně se potraviny pocházející z jiné členské země Evropské unie nepovažují za dovezené, neboť při obchodování v rámci jednotlivých členských států Evropské unie se uplatňuje zásada volného pohybu zboží. Svoboda volného pohybu zboží je jedním ze základních pilířů jednotného trhu EU. Předpokladem pro jednotný trh je sladění národních předpisů jednotlivých členských zemí s předpisy přijatými na evropské úrovni. To však na druhé straně neznamená, že by „dovoz“ vybraného druhu zboží, např. doplňků stravy, nepodléhal dalším povinnostem.
Oblast výroby, balení a distribuce potravin včetně doplňků stravy je velmi silně regulována jak předpisy na úrovni Evropské unie, tak i českými právními předpisy. Z evropských předpisů lze zmínit např. nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin, nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004 o hygieně potravin, nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1169/2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům, směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/46/ES o sbližování právních předpisů členských států týkajících se doplňků stravy, jakož i další nařízení a směrnice EU.
Z českých právních předpisů potom jde především o zákon č. 110/1997 Sb. , o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, v platném znění (dále též „
Mezi základní pojmy, jež jsou v těchto předpisech používány, patří pojem „potravinářský podnik“ a „provozovatel potravinářského podniku“. Podle článku 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin, se
Doplňky stravy jsou zvláštní kategorií potravin, přičemž v § 2 písm. g) zákona o potravinách je doplněk stravy definován jako potravina, jejímž účelem je doplňovat běžnou stravu a která je koncentrovaným zdrojem vitaminů a minerálních látek nebo dalších látek s nutričním nebo fyziologickým účinkem, obsažených v potravině samostatně nebo v kombinaci, určená k přímé spotřebě v malých odměřených množstvích.
Doplňky stravy lze uvádět do oběhu pouze balené a používají se upravené do formy kapslí či tobolek, pastilek, tablet, dražé, sáčků s práškem, ampulek s tekutinou, kapek nebo jiných jednoduchých forem tekutin a prášků určených pro příjem v malých odměřených množstvích. Takto se i uvádějí na trh.
Podle těchto definic je tedy provozovatelem potravinářského podniku i osoba dovážející a prodávající doplňky stravy.
Registrační povinnost
Základní povinností provozovatele potravinářského podniku je jeho registrace. Podle § 3 odst. 1 písm. i) zákona o potravinách je provozovatel potravinářského podniku povinen oznámit v listinné nebo v elektronické podobě zahájení, změnu nebo ukončení výkonu předmětu činnosti podle zákona o potravinách, a to nejpozději v den, kdy tyto skutečnosti nastaly.
Registrace je pouze ohlašovací povinností, kterou je nutno splnit zasláním registračního formuláře (místně) příslušnému inspektorátu Státní zemědělské a potravinářské inspekce (dále jen „SZPI“), v němž se uvede zejména:
- obchodní firmu a sídlo;
- adresu provozovny či provozoven;
- identifikační číslo;
- předmět podnikání; a
- údaje o ohlašované skutečnosti.
Další povinnost ukládá provozovateli potravinářského podniku, který vyrábí nebo uvádí na trh (i) potravinu, do níž byly přidány vitaminy, minerální látky nebo další látky s nutričním nebo fyziologickým účinkem uvedené v částech B a C přílohy III nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1925/2006, nebo (ii) doplněk stravy, ustanovení § 3d odst. 1 zákona o potravinách.
Podle něj je provozovatel potravinářského podniku rovněž povinen před prvním uvedením takové potraviny nebo doplňku stravy na trh oznámit Ministerstvu zemědělství v listinné nebo v elektronické podobě její uvedení n trh, a to zasláním českého textu oznámení, včetně veškerých povinných informací o potravinách, které budou uvedeny na obale nebo etiketě takové potraviny nebo doplňku stravy.
Oznámení o uvedení na trh se zasílá buď písemně na Ministerstvo zemědělství ČR, Odbor potravinářský, nebo elektronicky do datové schránky Ministerstva zemědělství, popř. e-mailem do jeho podatelny.
Dnem takového oznámení je sice splněna předmětná oznamovací povinnost, avšak provozovatel potravinářského podniku i nadále plně odpovídá za splnění dalších požadavků kladených právními předpisy, zejm. na bezpečnost výrobku a jeho označení povinnými údaji (v českém jazyce).
Vedle oznamovací povinnosti plněné vůči Ministerstvu zemědělství upravuje zákon o potravinách také oznamovací povinnost, kterou provozovatel potravinářského podniku má plnit vůči Ministerstvu zdravotnictví. Podle § 3d odst. 1 se tato povinnost týká:
- počáteční a pokračovací kojenecké výživy
- obilných příkrmů a potravin pro malé děti;
- potravin pro zvláštní lékařské účely; a
- náhrad celodenní stravy pro regulaci hmotnosti.
Oznámení lze podat rovněž v písemné podobě na adresu Ministerstva zdravotnictví ČR, Odbor ochrany veřejného zdraví nebo na podatelně Ministerstva zdravotnictví, popř. e-mailem. V takovém případě se však potvrzující e-mail oznamovateli nezasílá.
Takto oznámené potraviny jsou potom zveřejněny ve veřejné části Registru oznámených potravin, kde je možné si ověřit, zda byla oznamovací povinnost splněna.
Informační povinnost příjemce potravin v místě určení
Z důvodu ochrany spotřebitelů a zajištění zdravotní nezávadnosti (některých druhů) potravin stanoví § 3d odst. 3 zákona o potravinách povinnost předchozího informování o jejich dodání, aby je bylo případně možno před dodáním na český trh zkontrolovat.
Provozovatel potravinářského podniku, který v místě určení přijímá potraviny vymezené prováděcím právním předpisem z jiného členského státu Evropské unie nebo ze třetí země, je povinen informovat orgán dozoru (kterým je státní zemědělská a potravinářská inspekce) o jejich příchodu.
Výše zmíněná vyhláška Ministerstva zemědělství č. 172/2015 Sb. , o informační povinnosti příjemce potravin v místě určení, v platném znění, se potom vztahuje na případy, kdy místem určení je místo prvního příjmu vymezeného okruhu potravin (včetně jakéhokoli prvního zacházení nebo manipulace s nimi) na území České republiky.
Vedle vyjmenovaných druhů čerstvého ovoce a čerstvé zeleniny, brambor, máku a potravin živočišného původu se informační povinnost vztahuje rovněž i na doplňky stravy.
V případě doplňků stravy (a dalších vyjmenovaných potravin) je tak příjemce potravin z jiného členského státu Evropské unie nebo z třetí země povinen oznámit očekávanou zásilku prostřednictvím informačního systému Státní zemědělské a potravinářské inspekce, a to nejpozději 24 hodin před příchodem potravin na místo určení.
V oznámení musí být uvedeny následující údaje:
- druh potraviny/upřesnění doplňku stravy;
- množství potraviny/doplňku stravy;
- členský stát Evropské unie nebo třetí země odkud je dovážena;
- název a adresu provozovatele potravinářského podniku dodávajícího potravinu na místo určení;
- název, adresu a identifikační číslo místa určení a příjemce potraviny v místě určení; a
- datum příchodu potraviny na místo určení.
Pro úplnost lze v této souvislosti uvést, že neplnění shora popsaných oznamovacích a informačních povinností je přestupkem, za nějž mohou být uloženy pokuty až do výše 1.000.000,- Kč. Podceňování těchto povinností by se tudíž nemuselo vyplatit.
JUDr. Luboš Nevrkla, Ph.D.
advokát
Mališ Nevrkla Legal, advokátní kancelář, s. r. o.
Longin Business Center
Na Rybníčku 5
120 00 Praha 2
Tel.: +420 296 368 350
Fax: +420 296 368 351
e-mail: law.office@mn-legal.eu
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz