Neoprávněné užívání olympijských symbolik
Olympijské kruhy se v období těsně před a v době olympiády objevují snad na každém rohu a výloze. Povědomí o tom, že jejich použití je přísně chráněno zákonem č. 60/2000 Sb. , o ochraně olympijských symbolik (dále jen „ZOOS“), je však napříč laickou i právní veřejností mizivé. ZOOS chrání nejen všem dobře známé olympijské kruhy jako hlavní symbol sportovních klání, ale i další olympijská symbolika.
K provedení Olympijské charty byl v České republice dne 24. 2. 2000 přijat ZOOS jako speciální zákon pojednávající o dané problematice. ZOOS v ustanovení § 2 vyjmenovává jednotlivá olympijská symbolika, která jsou chráněna. Jsou jimi olympijský symbol, olympijská vlajka, olympijské heslo, olympijský oheň, olympijská pochodeň, olympijská hymna, olympijské emblémy a výrazy olympijský či olympiáda. Ustanovení § 3 ZOOS pak upravuje jejich užívání. Tak jako jsou chráněny státní symboly České republiky, dostává se prostřednictvím Olympijské charty a ZOOS ochrany i olympijským symbolikám. Tímto zákonem je zakázáno jakékoliv jejich užívání pro obchodní, reklamní nebo jiné obdobné účely bez předchozího písemného zmocnění uděleného Českým olympijským výborem. Tento zákaz se vztahuje nejen na samotná olympijská symbolika, ale rovněž i na jakékoliv označení, které tvoří nebo obsahuje tato symbolika či jejich část. Dále se zákaz vztahuje i na symboly samotného Českého olympijského výboru, kterými jsou zejména emblém a vlajka Českého olympijského výboru, popř. jeho další odvozené symboly.
Neoprávněným užíváním olympijských symbolik nebo symbolů Českého olympijského výboru je jakékoliv jejich užívání bez předchozího souhlasu Českého olympijského výboru, jako např. jakékoliv spojení těchto symbolik a/nebo symbolů s nabídkou zboží, v obchodních názvech, v reklamě či v korporátních materiálech apod. Neoprávněné užívání je také vytváření neoprávněných spojení (např. billboard s gratulací olympijskému vítězi nebo reklama na zboží s vyobrazením pěti kruhů či slovním spojením obsahující „olympiáda“, „olympijský“ atp.). Chráněny jsou nejen olympijská symbolika a symboly, ale rovněž i veškeré obrazové, zvukové a fotografické materiály pořízené v rámci olympijských klání. Jediné možné použití olympijských symbolik a/nebo symbolů a záznamů z olympijských her bez povolení Českého olympijského výboru je pro zpravodajské účely.[2] Vzhledem k tomu, že olympijská klání jsou v období jejich konání centrem pozornosti celého světa, je snahou mnoha zejména obchodníků neoprávněným užíváním olympijských symbolik zvýšit svůj zisk právě spojováním s olympiádou. Takové jednání bylo již Nejvyšším soudem konstatováno jako nekalá soutěž (ambush marketing).
První místo pomyslného žebříčku neoprávněného užívání olympijských symbolik obsazuje neoprávněné používání výrazu olympijský. Tento na první pohled společností zažitý a běžně používaný výraz je často pro neznalost veřejnosti a podnikatelské sféry nezákonně používán. Jeho užití v jakémkoliv tvaru, na jakémkoliv výrobku, propagačním materiálu apod. ale vždy podléhá předchozímu schválení ze strany Českého olympijského výboru. Jak je uvedeno výše, neoprávněné užívání je nejen využívání tohoto výrazu ve snaze zviditelnit své výrobky, akce apod., ale rovněž při vyjádření podpory českým sportovcům spolu s logem/výrobkem případného „gratulanta“. Stříbro pak v pomyslném žebříčku neoprávněného užívání olympijských symbolik zaujímá vyobrazování olympijských kruhů. V tomto případě se nejedná jen o neoprávněné vyobrazení skutečných barevných olympijských kruhů, ale rovněž i vyobrazení černobílé či v jakékoliv jiné barevné mutaci.
Tak jako byla zaznamenána hojná neoprávněná užívání olympijských symbolik ve spojení s reklamou výrobků či samotných podnikatelů, je v poslední době neoprávněně využíváno olympijských symbolik při registraci internetových domén a ochranných známek. Byl však zaznamenán rovněž případ, kdy došlo k zneužití výrazu „olympijský“ přímo v názvu subjektu zapisovaného do veřejného rejstříku. V tomto případě lze pozorovat rovněž pochybení na straně příslušného rejstříkového soudu. Takovéto porušení ZOOS bylo v dané věci důvodem pro vynesení rozsudku o likvidaci předmětného subjektu.
Nakonec je nutné opětovně zdůraznit, že i pouhé napodobování olympijských symbolik či olympijských symbolů je považováno za neoprávněné užívání olympijských symbolik chráněných ZOOS. V této souvislosti lze zmínit kauzu nejmenovaného pivovaru a jeho reklamního spotu, kde byla olympijská symbolika napodobována, a kdy byla následně tomuto pivovaru uložena povinnost zaplatit Českému olympijskému výboru peněžité zadostiučinění a bezdůvodné obohacení z důvodů porušení ZOOS..
Závěrem lze tedy shrnout, že jakékoliv užití olympijských symbolik nebo symbolů Českého olympijského výboru je bez předchozího souhlasu Českého olympijského výboru neoprávněné. Olympijská symbolika požívají téměř rovnocenné ochrany jako symboly státní, neboť je jim přiznáván nadstandardní mravní, morální a společenský význam, a to nejen v národním, ale rovněž i mezinárodním měřítku. Přijetí ZOOS má zajišťovat olympijským symbolikám ochranu, která by měla zajistit zachování jejich výjimečné morální kvality a nadstandardní hodnoty, jak o tom hovoří i důvodová zpráva k ZOOS. S ohledem na skutečnost, kolik prostředků je investováno do samotných reklamních kampaní v době kolem olympijských her, stojí za zvážení, zda neinvestovat více prostředků do právního prošetření možného užívání těchto symbolik, tak aby nedocházelo k jejich hojnému neoprávněnému užívání často z důvodů pouhé nedostatečné právní informovanosti veřejnosti.
Mgr. Denisa Slavíková,
advokátní koncipient
-----------------------------------
[1] Důvodová zpráva k návrhu zákona č. 60/2000 Sb. , o ochraně olympijských symbolik
[2] METODIKA UŽÍVÁNÍ OLYMPIJSKÉ SYMBOLIKY [online]. In: . [cit. 2016-02-22]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz