Nová arbitrážní a mediační pravidla LCIA
Preference on-line způsobu vedení arbitráže, jasnější lhůty a větší efektivita; to jsou hlavní úpravy nových rozhodčích pravidel Mezinárodního rozhodčího soudu v Londýně (LCIA), která jsou od října 2020 účinná. Jak fungují arbitráže LCIA podle nových pravidel?
Tento článek navazuje na předchozí text o změnách arbitrážních pravidel Mezinárodní obchodní komory (ICC) účinných od ledna 2021, o kterých jsme psali v předchozím článku zde.
Stejně jako v případě ostatních rozhodčích soudů cílily změny pravidel LCIA na posílení efektivity, flexibility, rychlosti řízení a jasnosti procesu jak pro strany, tak pro rozhodce. LCIA následuje trend digitalizace, dokonce přednosti elektronické formy komunikace s rozhodčím soudem. Dále dochází k posilování role rozhodců a rozhodčího soudu. K dalším změnám patří rozšíření povinnosti mlčenlivosti a další nástroje k urychlení řízení, především stanovení přesných lhůt pro práci rozhodců, resp. rozhodčího soudu. Kromě samotných pravidel došlo také k novelizaci sazebníku nákladů.
Digitalizace řízení
Pravidla LCIA doplnilo několik nových ustanovení, jejichž cílem je digitalizace řízení, směřujících k elektronickým způsobům podání, elektronické komunikaci a elektronickým rozhodčím nálezům.
Nová pravidla preferují elektronická podání, a to prostřednictvím e-mailu nebo jinou elektronickou formou, případně také elektronickým datovým systémem LCIA. Navíc, v případě zájmu o způsob dodání jinak než elektronicky, je nutné si obstarat předchozí písemný souhlas tajemníka LCIA (viz čl. 4 odst. 1). To platí jak pro zaslání žaloby, tak i pro další podání rozhodčímu soudu (viz čl. 4 odst. 2). Došlo tak k výraznému rozdílu oproti předchozí verzi, ve které bylo základním způsobem ještě osobní podání a zaslání doporučenou poštou.
Do nových pravidel LCIA přibylo také ustanovení, které stranám a rozhodčímu senátu ukládá, aby uskutečnily kontakt osobně nebo virtuálně prostřednictvím konferenčního hovoru, videokonference či pomocí jiné technologie nebo výměnou korespondence, a to co nejdříve, nejpozději do 21 dnů od doručení písemného oznámení o ustanovení rozhodčího senátu.
Není-li stanoveno jinak, veškeré rozhodčí nálezy mohou být podepsány elektronicky (viz čl. 26 odst. 2) a doručeny stranám přednostně elektronickým způsobem. V listinné (papírové) formě budou nálezy poskytnuty pouze na základě žádosti stran nebo v případě, že je doručení elektronickým způsobem nemožné. Pravidla navíc výslovně stanovují přednost elektronické formy před formou papírovou pro případ rozporu mezi nimi (čl. 26 odst. 7). Digitalizaci rozhodčích nálezů lze jistě v současné době přivítat, nicméně je třeba upozornit, že elektronická forma může být nedostatečná například pro uznávání a výkon nálezů či pro řízení o jeho neplatnosti podle vnitrostátních předpisů. Takové situace pak mohou být jedním z důvodů vydání rozhodčího nálezu v listinné podobě.
Zrychlení arbitráže
Zkrácena byla lhůta k ustanovení rozhodčího senátu. Zatímco podle pravidel z roku 2014 činila tato lhůta 35 dní, v současnosti je nutné rozhodčí senát sestavit do 28 dní.
Rozhodčí senát je nově oprávněn stanovit, že věc nespadá do jeho pravomoci nebo je návrh nedůvodný či nepřípustný. Tato změna je jedním z mnoha prostředků, jak ještě více urychlit řízení a předejít častým zdržovacím postupům stran (viz čl. 22 odst. 1). V předchozí verzi byla pouze stanovena široká míra diskrece za účelem předcházení zbytečným prodlevám a nákladům, aby byly spory řešeny spravedlivě, účinně a rychle, možnost rozhodců předčasně zamítnout žalobu z nich tak vyplývala pouze implicitně. Nyní je pravomoc výslovně uvedena.
Nová pravidla LCIA obsahují také lhůtu od posledního podání stran k vydání konečného nálezu. Požadavek na jeho vydání „co nejdříve“ byl upřesněn přísnější lhůtou, která činí tři měsíce (viz čl. 15 odst. 10).
Zvýšení nákladů řízení
V souvislosti s častějším využíváním alternativního řešení sporů novelou došlo také k aktualizaci sazebníku nákladů, např. maximální hodinová sazba se z částky 450 liber zvýšila na částku 500 liber, zvýšení by mělo reflektovat požadavky stran v některých složitějších a významných sporech. Zvýšení hranice nicméně neznamená automatické zdražování ve všech případech, nadále samozřejmě platí zásada, že výše sazby musí být stanovena přiměřeně všem relevantním okolnostem případu.
Vybrané změny poplatků:
Položka |
Sazebník 2014 |
Sazebník 2020 |
Registrační poplatek |
1750 GBP |
1950 GBP |
Čas strávený sekretariátem administrací |
150 – 250 GBP/hodina |
165 – 285 GBP/hodina |
Hodinová sazba rozhodce |
Max. 450 GBP/hodina |
Max. 500 GBP/hodina |
Hodinová sazba tajemníka |
- |
75 – 175 GBP |
Poplatek za nouzovou arbitráž |
8000 GBP |
9000 GBP |
Konsolidace řízení
Nová pravidla LCIA výrazně rozšířila pravomoc rozhodčích senátů v oblasti konsolidace řízení. V současné době již není nutným požadavkem totožnost stran, nýbrž k nařízení konsolidace postačí, aby spory vyplývaly ze stejné či související věci (transakce). Alternativní možností rozhodčího senátu je v takových případech místo konsolidace vést řízení souběžně, vždy bude záležet na okolnostech případu. Stejného rozšíření pravomoci se dostálo nejen rozhodcům, ale i rozhodčímu soudu LCIA, který nově může spojit řízení i na základě písemné dohody stran, jak mohl učinit rozhodčí senát už v předchozí verzi (viz čl. 22A).
Mlčenlivost
Novelou došlo k rozšíření povinnosti mlčenlivosti o všech nálezech a všech materiálech v řízení kromě stran také na všechny osoby, jichž se řízení týká, a to například včetně zmocněných zástupců, svědků nebo znalců (viz čl. 30 odst. 1). Výslovně se mlčenlivost vztahuje také na rozhodčí senát či jeho tajemníky (viz čl. 30 odst. 2).
Další změny přispívající k efektivitě řízení
Za účinnosti předchozích pravidel nebylo možné podávat hromadný návrh na zahájení více rozhodčích řízení. V případě úmyslu zahájit více rozhodčích řízení bylo nutné podat návrh na zahájení řízení pro každé z nich zvlášť a poté je případně konsolidovat. Podle nových pravidel LCIA je již možné podat hromadný návrh pro všechna řízení zároveň (viz čl. 1 odst. 2). Zároveň je ale nutné podotknout, že řízení budou probíhat samostatně, ledaže rozhodčí senát nebo soud nestanoví jinak.
Byly také vymezeny některé postupy, které může senát využít ke zrychlení řízení. Například může stanovit rozsah nebo obsah některého písemného podání, omezit písemné i ústní výpovědi svědků nebo využívat technologii za účelem zvýšení efektivity řízení, pokud je to vhodné (viz čl. 14 odst. 6).
Ochrana osobních údajů
Do pravidel LCIA byl v reakci na GDPR vložen nový článek 30A upravující opatření k ochraně osobních údajů. Jakékoliv zpracování osobních údajů podléhá příslušným právním předpisům o ochraně údajů. Soud a rozhodčí senát mohou vydávat pokyny týkající se ochrany údajů zavazující strany a případně i rozhodce.
Závěr
V loňském roce se zájem o arbitrážní řešení sporů zvýšil. Podle informací poskytnutých LCIA došlo ve srovnání s rokem 2019 k 10% nárůstu počtu případů řešených před LCIA, kterých bylo za uplynulý rok celkem 444, přičemž 407 z nich se plně řídilo pravidly LCIA (zbývající podléhaly režimu UNCITRAL pravidel). Zdá se tedy, že o řešení sporů skrze pravidla LCIA je zájem, který se s ohledem na jejich poslední reformu může nadále zvyšovat.
Mgr. Lukáš Hoder, LL.M.,
Senior Associate
Nikola Nguyenová,
Junior Associate
CERHA HEMPEL Kališ & Partners
Týn 639/1
110 00 Praha 1
Tel.: +420 221 111 711
e-mail: office@cerhahempel.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz