Nová evropská úprava spojování podniků
Dne 1.5.2004 se Česká republika stala členem EU a stejného dne nabyl účinnosti modernizační balíček evropského soutěžního práva, mezi jiným i nové nařízení č. 139/2004, jež nahradilo dosud platné nařízení č. 4064/89 upravující doposud kontrolu spojování soutěžitelů. Spojování podniků touto novou úpravou získává několik nových prvků.
Nařízení nově umožňuje v regulované míře tzv. forum shopping, tzn. o povolení fúze s komunitární dimenzí mohou někdy rozhodovat i národní soutěžní orgány a naopak jistá spojení, která nemají komunitární dimenzi, si může vyhradit ke svému povolení Evropská komise („Komise“).
Dle nařízení se orgán, který spojení posuzuje, řídí výhradně svým právem, tj. Komise evropským právem, národním orgány národním právem, a to bez ohledu na to, zda spojení má či nemá komunitární dimenzi. Tato úprava představuje podstatný rozdíl oproti nové úpravě posuzovaní protisoutěžních dohod (nařízení č. 1/2003), o níž jsme informovali dříve, kde rozhodujícím kritériem pro aplikaci nařízení není, který orgán věc posuzuje, ale to, zda je či není dohodou ovlivněn obchod mezi členskými státy.
Nařízení nově podrobným způsobem upravuje postup pro postoupení věci Komisí národnímu soutěžnímu orgánu a obráceně, kdy existuje možnost postoupení věci jak před, tak i po oznámení spojení danému orgánu.
Právní úprava spojování podniku obsažená v nařízení se vztahuje jak na podniky soukromé, tak i veřejné. Kontrola se vztahuje na všechna odvětví podnikání, kdy je nutno připomenout, že pro oblast úvěrových institucí a pojišťoven existují specifická pravidla pro výpočet obratů.
Nařízení rozlišuje několik typů spojování soutěžitelů, a to (i) fúze - sloučení dvou nebo více dosud nezávislých podniků, (ii) převzetí kontroly a (iii) založení společného podniku. Nařízení vymezuje případy kdy se nejedná o spojení podniku vyžadující povolení, a to např. nebude-li nabytá kontrola vykonávána k újmě soutěže, např. dočasné převzetí kontroly, zejména spekulativní transakce finanční instituce, nebo převzetí kontroly na základě zákonodárství členského státu v případě zrušení podniku v konkursu atd.
Nařízení opět stanoví kritéria komunitární dimenze, při jejichž splnění spadá rozhodnutí o povolení spojení do pravomoci Komise, která jsou shodná s dosavadní právní úpravou. Dosahují-li spojující se podniky svůj komunitární obrat pouze na území dvou členských států, pak (a) celosvětový obrat všech spojujících se podniků musí být vyšší než 5 mld. EUR a (b) celkový obrat dosahovaný ve Společenství nejméně u dvou podniků vyšší než
Je nutno uvést, že uvedená obratová kritéria slouží pouze k posouzení vztahu spojení ke komunitárnímu trhu, tj. nevypovídají nic o dovolenosti spojení.
Spojení podniků lze povolit, pokud významně nebrání skutečné soutěži, zejména tím, že vytváří nebo posiluje dominantní postavení. Pro posouzení této skutečnosti je rozhodující zejména posouzení zachování a možný vývoj soutěže na relevantním trhu, struktura trhu, tj. tržní postavení podniků, jejich ekonomická a finanční síla, možnosti působení dodavatelů a odběratelů, jejich přístup na trh, právní a jiné překážky atd.
V návaznosti na nově přijatou právní úpravu spojování soutěžitelů, resp. přijetí dalších soutěžněprávních norem, na úrovni EU byla připravena novela českého zákona o ochraně hospodářské soutěže, která byla dne 5. května 2004 schválena Poslaneckou sněmovnou ve znění vráceném Senátem, a v současnosti čeká pouze na podpis prezidenta republiky, a kterou Vám přiblížíme v některém z příštích článků.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz