Nová funkce datových schránek po 1.1. 2010 – soukromá komunikace
Rok 2009 znamenal pro podnikatele i veřejnou správu revoluci z hlediska vzájemné komunikace v podobě nástupu nového povinného komunikačního nástroje – tzv. datových schránek. Zatímco zejména soudy a státní úřady ještě bojují s novými pracovními postupy, spisovými službami apod., od 1. ledna je tu další novinka, tentokrát však dobrovolná.
Zákon č. 300/2008 Sb. , o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, v platném znění, který datové schránky do právního řádu České republiky zavedl, předpokládá v ustanovení § 1 odst. 1 písm. b) tzv. dodávání dokumentů fyzických osob, podnikajících fyzických osob a právnických osob prostřednictvím datových schránek. Podrobněji pak tuto novinku upravuje § 18a citovaného zákona. Obě ustanovení nabývají dle zákona č. 190/2009 Sb. účinnosti dnem 1. ledna 2010.
Zákonodárce tím rozšiřuje možnosti využití datových schránek, neboť do 31.12. 2009 bylo možné prostřednictvím datové schránky komunikovat pouze mezi orgány veřejné moci a fyzickými či právnickými osobami s tím, že tuto komunikaci hradil provozovateli informačního systému datových schránek stát.
Po 1. lednu 2010 bude moci kterýkoliv uživatel datové schránky povolit přijímání datových zpráv od jiných fyzických či právnických osob do své datové schránky. K tomu, aby mohl sám odesílat takové soukromé zprávy, však musí mít aktivovanou placenou službu odesílání datových zpráv. Tuto komerční službu poskytuje uživatelům datových schránek pod názvem Poštovní datová zpráva (PDZ) provozovatel informačního systému datových schránek, kterým je ze zákona Česká pošta, s. p. Tyto PDZ je však možné odesílat pouze do datových schránek těch uživatelů, kteří přijímání PDZ povolí, což tuto službu podstatně odlišuje např. od běžného e-mailu, kde se automaticky předpokládá možnost oboustranné komunikace. PDZ tak můžete odesílat, aniž byste umožnili PDZ do své datové schránky přijímat.
Uživatel datové schránky může službu PDZ objednat prostřednictvím internetových stránek České pošty. Po zadání ověřovacího PIN kódu zaslaného Českou poštou a udělení souhlasu s obchodními podmínkami může uživatel službu na základě takto vzniklé smlouvy využívat.
Do 30.6. 2010 však platí zákonné omezení obsahu těchto datových zpráv – je možné zasílat pouze faktury a obdobné žádosti o zaplacení, jak uvádí zákon č. 190/2009 Sb. ve svých přechodných ustanoveních. Toto omezení je však problematické ze dvou důvodů – i) právní řád České republiky postrádá definici faktury a ii) obsah datové zprávy si může zobrazit jedině adresát. Jediná stížnost na „nepovolený“ obsah datové zprávy tak může pocházet pouze od adresáta.
Za zasílání PDZ pak odesílatel platí ceny dle aktuálního ceníku České pošty. Platí se za odeslané datové zprávy bez ohledu na jejich doručení. Doručením rozumí zákon a obchodní podmínky České pošty okamžik, kdy si uživatel datové schránky takovou zprávu otevře, resp. její otevření je podmíněno potvrzením doručení. Nefunguje zde tedy fikce doručení, jako je tomu u datových zpráv zasílaných ze strany orgánů veřejné moci, kdy se za okamžik doručení považuje přihlášení oprávněné osoby do datové schránky, případně 10 dní ode dne dodání dokumentu do datové schránky (§ 17 odst. 3, 4 zákona 300/2008 Sb. ).
Datové schránky tak s Novým rokem vstupují do nové komerční éry a lze předpokládat, že se stanou běžným komunikačním prostředkem pro zaručenou a ověřenou komunikaci zejména mezi obchodníky.
Mgr. Ondřej Chmela
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz