Nová oprávnění strážníků obecních policií v silničním provozu od 1. 1. 2024
Tento článek si klade za cíl objasnit některé nové instituty zavedené do zákona č. 361/2000 Sb. , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (dále jen „zákon o silničním provozu“), a to zejména ve vztahu k činnosti a oprávnění obecní policie, jakož i podat ucelený přehled o tom, jaké přestupky je od 1. 1. 2024 obecní policie oprávněna projednávat a řešit příkazem na místě.
V souvislosti s poslední novelou zákona o silničním provozu, provedenou zákonem č. 271/2023 Sb. , kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb. , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, která nabyla účinností od 1. 1. 2024 (dále jen „novela“), došlo nejenom ke změně bodového systému a zpřísnění správních sankcí za spáchání přestupků na úseku provozu na pozemních komunikacích, ale také k významnému posílení pravomocí strážníků obecních policií na úseku dohledu nad bezpečností silničního provozu i jejich oprávnění řešit některé dopravní přestupky právě příkazem na místě. Část těchto nových pravomocí je i odrazem nově zavedených institutů na úseku silničního provozu.
Mentor a oprávnění strážníka ve vztahu k mentorovi
Novela zavádí nový institut tzv. mentora a oprávnění k řízení motorového vozidla skupiny B s mentorem pro osoby již od 17 let věku. S písemným souhlasem zákonného zástupce tak může získat řidičské oprávnění pro skupinu B od 1. 1. 2024 též osoba, která dosáhla minimálního věku 17 let a úspěšně absolvovala autoškolu se závěrečnými testy a splnila zákonné podmínky k získání řidičského oprávnění. Taková osoba, byť již disponuje řidičským oprávněním pro vozidla skupiny B, může před dosažením věku 18 let řídit takové vozidlo jen s doprovodem osoby, která je zapsána v registru řidičů jako jeho mentor.[1]
V této souvislosti došlo k rozšíření pravomoci i strážníků obecní policie právě na provádění silniční kontroly nejenom ve vztahu k řidiči, ale rovněž i mentorovi. Podle nového ust. § 83a odst. 10 zákona o silničním provozu je mentor na výzvu policisty, vojenského policisty, strážníka obecní policie nebo celníka povinen prokázat svou totožnost. Mentor je dále povinen se na výzvu policisty, vojenského policisty nebo strážníka obecní policie podrobit vyšetření podle zvláštního právního předpisu ke zjištění, zda není ovlivněn alkoholem nebo jinou návykovou látkou.
Pokud by sedmnáctiletý řidič disponující řidičským oprávněním řídil vozidlo bez doprovodu zapsaného mentora, dopustí se přestupku podle § 125c odst. 1 písm. e) bodu 6 zákona o silničním provozu, za který hrozí pokuta od 2000 Kč do 5000 Kč[2] a rovněž zákaz činnosti od 6 do 12 měsíců[3]. Body se za tento přestupek nepřipisují. Tento přestupek nelze projednat příkazem na místě a musí být oznámen správnímu orgánu. Ve vztahu k takto spáchanému přestupku sedmnáctiletým řidičem pak nebude přiházet v úvahu postup podle ust. § 57 zákona č. 251/2016 Sb. , o odpovědnosti za přestupky a řízeních o nich, podle kterého se horní hranice sazby pokuty u mladistvého snižuje na polovinu, přičemž však nesmí přesahovat částku 5000 Kč; to neplatí, je-li mladistvý podnikající fyzickou osobou. Jedná se totiž o speciální ustanovení, které již v sobě a stanovené výměře pokuty reflektuje právě skutečnost, že se jedná o mladistvého sedmnáctiletého pachatele přestupku.
Nejenom tento sedmnáctiletý řidič, ale též mentor se může dopustit přestupku. Mentor se podle ust. § 125c odst. 1 písm. h) zákona o silničním provozu dopustí přestupku tím, že:
1. v rozporu s § 83a odst. 8 nesedí na sedadle vedle řidiče nebo nesleduje situaci v provozu na pozemních komunikacích nebo chování řidiče – za takový přestupek mu hrozí pokuta od 4000 Kč do 10000 Kč ve správním řízení[4] anebo od 2500 Kč do 3500 Kč příkazem na místě[5],
2. v rozporu s § 83a odst. 9 vykonává doprovod bezprostředně po požití alkoholického nápoje nebo užití jiné návykové látky nebo v takové době po požití alkoholického nápoje nebo užití jiné návykové látky, kdy by mohla být ještě pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, nebo ačkoliv je její schopnost k výkonu této činnosti snížena v důsledku jeho zdravotního stavu, nebo
3. se přes výzvu podle § 83a odst. 10 odmítne podrobit vyšetření ke zjištění, zda při výkonu doprovodu nebyla ovlivněna alkoholem nebo jinou návykovou látkou.
V těchto dvou zbývajících případech pak hrozí mentorovi pokuta od 7000 Kč do 25000 Kč ve správním řízení[6] anebo od 4500 Kč do 5500 Kč příkazem na místě[7]. Zákaz činnosti ani body však mentorovi nehrozí. V této souvislosti je ovšem na místě upozornit, že příkazem na místě může přestupek vyřešit pouze policista Policie České republiky, strážník obecní policie však nemá pravomoc projednat přestupek mentora příkazem na místě, neboť se nejedná o přestupek, který spadá do pravomoci a působnosti obecní policie řešit přestupky na úseku silničního provozu (o tom viz dále). Nicméně v případě zjištění takového přestupku mentora je možno využít součinnosti Policie České republiky a na místo přivolat hlídku policie, která již věc může vyřešit i příkazem na místě.
Oprávnění strážníka odejmout řidičský průkaz a osvědčení o registraci vozidla
Dalším nově zavedeným institutem do zákona o silničním provozu je oprávnění policisty nejenom k zadržení řidičského průkazu, ale nově i oprávnění policisty prohlásit řidičský průkaz za zadržený[8]. Toto nové oprávnění reaguje jednak na situace, které dříve mohly nastávat a v praxi i často nastávaly, že pokud se řidič neprokázal řidičským průkazem (neměl jej u sebe, nepředložil jej při kontrole), nebylo možné mu jej zadržet, tak i na změnu legislativy, kdy od 1. 1. 2024 nově již ani nemusí mít řidič u sebe řidičský průkaz, pokud je držitelem platného řidičského průkazu ČR (ani osvědčení o registraci vozidla, pokud je vozidlo zapsáno v registru silničních vozidel ČR),[9] a tedy plně postačuje, když se při silniční kontrole prokáže platným dokladem totožnosti.
Zatímco strážník obecní policie nemá oprávnění zadržet řidičský průkaz ani jej prohlásit za zadržený - takové oprávnění má pouze policista - i zde je ovšem možno využít součinnosti a bude-li dán zákonný důvod k zadržení řidičského průkazu či prohlásit jej za zadržený podle § 118b zákona o silničním provozu, přivolat na místo přestupku hlídku Policie České republiky - nově má však i strážník obecní policie podle § 6 odst. 9 zákona o silničním provozu oprávnění odejmout doklad - osvědčení o registraci vozidla nebo řidičský průkaz, který byl prohlášen za zadržený nebo jehož držitel řidičské oprávnění pozbyl nebo mu bylo odňato nebo pozastaveno, zjistí-li tuto skutečnost při kontrole. O odejmutí dokladu vydá řidiči potvrzení a takto odejmutý doklad bezodkladně odevzdá příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.
Sdílená zóna a oprávnění strážníků
Dalším nově zavedeným institutem do zákona o silničním provozu je sdílená zóna, která je upravena v novém § 39b zákona o silničním provozu. Sdílená zóna je ze zákona vymezena jako zastavěná oblast, jejíž začátek je označen dopravní značkou "Sdílená zóna" (IZ 10a) a konec je označen dopravní značkou "Konec sdílené zóny" (IZ 10b), a je určena k užívání všemi účastníky silničního provozu. Všichni účastníci provozu musí ve sdílené zóně dbát zvýšené ohleduplnosti vůči ostatním účastníkům provozu, které nesmí ohrozit. Ve sdílené zóně má vždy přednost v jízdě tramvaj, kterou nesmí ostatní účastníci provozu ani omezit. V případě vozidla s právem přednostní jízdy jsou pak i chodci povinni neprodleně uvolnit prostor pro projetí tohoto vozidla.
Ve sdílené zóně smějí chodci a cyklisté užívat pozemní komunikaci v celé její šířce, přičemž na chodce se v této souvislosti nevztahují povinnosti stanovené v § 53 a 54 (zejména povinnost užít chodník a přechod pro chodce) a na cyklisty se nevztahuje § 57 odst. 2 a 3 zákona o silničním provozu, tj. povinnost jet jen při pravém okraji vozovky ani jet jen jednotlivě za sebou, kdy ve sdílené zóně mohou využívat celou šíři vozovky a jet i vedle sebe. Ve sdílené zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km/h, to platí nejen pro řidiče vozidle, ale i pro cyklisty a další účastníky provozu. Stání motorových vozidel je ve sdílené zóně dovoleno jen na místech označených jako parkoviště. Stání jízdních kol a jiných nemotorových vozidel je zde dovoleno rovněž jen na místech k tomu určených.
Pravomoc strážníků obecní policie byla novelou rozšířena právě i ve vztahu ke sdílené zóně a možnosti projednat přestupek spočívající v porušení pravidel pro provoz také nově ve sdílené zóně (jakož i v obytné, pěší a cyklistické zóně), a to příkazem na místě.[10] Zejména se bude jednat o jejich oprávnění k dohledu nad dodržováním povinností účastníků provozu ve sdílené zóně a možnost projednávat přestupky spojené s porušením tohoto provozu, např. nesprávné parkování.
Oprávnění strážníka projednat přestupky příkazem na místě
Stěžejním oprávněním pro strážníky obecních policií je pak oprávnění k projednání přestupků proti zákonu o silničním provozu příkazem na místě (dříve tzv. blokovou pokutou). Zde je na místě již úvodem předestřít, že ne všechny přestupky mohou být projednány právě strážníkem na místě, neboť převážnou většinu (zejména závažnějších) přestupků není strážník oprávněn projednat, přestupkové jednání je oprávněn pouze zdokumentovat a přestupek oznámit k dalšímu řešení k tomu příslušnému správnímu orgánu k projednání v přestupkovém řízení.
Jaké přestupky na úseku silničního provozu je tedy strážník obecní policie oprávněn projednat a vyřešit sám příkazem na místě? Odpověď na tuto otázku přináší zmocňovací ustanovení § 124 odst. 13 zákona o silničním provozu, které vymezuje pravomoc obecní policie k projednání přestupků příkazem na místě. Toto oprávnění obecní policie zahrnuje oprávnění projednat příkazem na místě přestupky podle § 125c odst. 1 písm. f) bodů 1, 3 až 14 a § 125c odst. 1 písm. g) zákona o silničním provozu a dále přestupky spáchané:
a) porušením místní nebo přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích,
b) nedovoleným zastavením nebo stáním vozidla na pozemní komunikaci,
c) užitím vyhrazeného jízdního pruhu v rozporu s § 14 odst. 1 nebo nesplněním povinností stanovených v § 14 odst. 2,
d) porušením pravidel pro chůzi, jízdu na jízdním kole, jízdu nemotorových vozidel, jízdu na zvířatech, vedení a hnaní zvířat nebo užívání osobního přepravníku.
e) porušením povinnosti přepravované osoby, která se může aktivně podílet na jízdě vozidla, během jízdy nebo bezprostředně před jejím zahájením nepožít alkoholický nápoj nebo neužít jinou návykovou látku nebo nezahájit jízdu v takové době po požití alkoholického nápoje nebo užití jiné návykové látky, kdy by mohla být ještě pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, nebo
f) porušením pravidel pro provoz v obytné, pěší, cyklistické nebo sdílené zóně,
kdy tyto přestupky spadají do skupiny tzv. ostatních přestupků dle § 125c odst. 1 písm. k) zákona o silničním provozu.
Oproti pravomoci strážníků obecní policie do 31. 12. 2023 se od 1. 1. 2024 rozšířil rozsah pravomocí o možnost projednání některých dalších přestupků, a to:
- přestupky spočívající v porušení zákazu předjíždění (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 7 zákona o silničním provozu),
- jízdě v protisměru, porušení zákazu otáčení nebo couvání na dálnici a silnici pro motorová vozidla (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 10 zákona o silničním provozu),
- porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem, při přepravě dítěte použít dětskou autosedačku nebo bezpečnostní pás (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 12 zákona o silničním provozu),
- porušení povinnosti mít za jízdy na motocyklu nebo na mopedu na hlavě nasazenou nebo řádně připevněnou ochrannou přílbu (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 13 zákona o silničním provozu),
- ohrožení jiného řidiče při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 14 zákona o silničním provozu)
- porušení povinnosti přepravované osoby být za jízdy připoutána na sedadle bezpečnostním pásem nebo za jízdy na motocyklu nebo mopedu mít na hlavě nasazenou nebo řádně připevněnou ochrannou přílbu (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. g) zákona o silničním provozu).
Ve vztahu k přestupkům uváděným v ust. § 125c odst. 1 se tedy konkrétně od 1. 1. 2024 jedná o oprávnění obecní policie projednat příkazem na místě všechny tyto přestupky, kterých se dopustí fyzická osoba tím, že:
- v rozporu s § 7 odst. 1 písm. c) drží v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 1 zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu od 2500 Kč do 3500 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 4000 Kč do 10000 Kč a za přestupek jsou udělovány 4 body;
- překročí nejvyšší dovolenou rychlost v obci o 20 km/h a více nebo mimo obec o 30 km/h a více (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 3 zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu od 2500 Kč do 3500 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 4000 Kč do 10000 Kč a za přestupek jsou udělovány 4 body;
- překročí nejvyšší dovolenou rychlost o 10 km/h a více (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 4 zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu od 1500 Kč do 2000 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 2000 Kč do 5000 Kč a za přestupek jsou udělovány 2 body;
- v rozporu s § 4 písm. b) nebo c) nezastaví vozidlo na signál, který jí přikazuje zastavit vozidlo, nebo na pokyn k zastavení vozidla daný osobou k tomu oprávněnou při řízení nebo usměrňování provozu na pozemních komunikacích anebo při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 5 zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu od 4500 Kč do 5500 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 7000 Kč do 25000 Kč a při úmyslném spáchání přestupku dále zákaz činnosti od 4 do 6 měsíců, za přestupek je udělováno 6 bodů;
- v rozporu s § 5 odst. 2 písm. f) ohrozí nebo omezí chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, nebo nezastaví vozidlo před přechodem pro chodce v případech, kde je povinna tak učinit, nebo v rozporu s § 5 odst. 2 písm. g) ohrozí chodce přecházejícího pozemní komunikaci, na kterou odbočuje, nebo ohrozí chodce při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci nebo při otáčení nebo couvání (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 6 zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu od 2500 Kč do 3500 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 4000 Kč do 10000 Kč, a za přestupek je dle povahy přestupku udělováno 2, 4 nebo 6 bodů[11];
- předjíždí vozidlo v případě, kdy je to obecnou, místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích zakázáno (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 7 zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu od 4500 Kč do 5500 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 7000 Kč do 25000 Kč, za přestupek je udělováno 6 bodů;
- nedá přednost v jízdě v případě, kdy je k tomu povinna (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 8 zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu od 2500 Kč do 3500 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 4000 Kč do 10000 Kč, za přestupek jsou udělovány 4 body;
- v rozporu s § 29 odst. 1 vjíždí na železniční přejezd v případě, kdy je to zakázáno (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 9 zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu od 4500 Kč do 5500 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 7000 Kč do 25000 Kč, za přestupek je udělováno 6 bodů;
- na dálnici nebo na silnici pro motorová vozidla jede v protisměru nebo v rozporu s § 36 odst. 1 písm. b) otáčí nebo couvá (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 10 zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu od 4500 Kč do 5500 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 7000 Kč do 25000 Kč, za přestupek je udělováno 6 bodů;
- v rozporu s § 67 odst. 4 neoprávněně označí vozidlo parkovacím průkazem pro osoby se zdravotním postižením nebo v rozporu s § 67 odst. 8 neoprávněně stojí s vozidlem na parkovišti vyhrazeném pro vozidlo označené parkovacím průkazem pro osoby se zdravotním postižením (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 11 zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu od 2500 Kč do 3500 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 4000 Kč do 10000 Kč a za přestupek jsou udělovány 2 body;
- v rozporu s § 6 odst. 1 písm. a) není připoutána na sedadle bezpečnostním pásem nebo při přepravě dítěte nepoužije dětskou autosedačku nebo bezpečnostní pás podle § 6 odst. 1 (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 12 zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu od 1500 Kč do 2000 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 2000 Kč do 5000 Kč a za přestupek jsou udělovány 4 body;
- v rozporu s § 6 odst. 1 písm. h) nemá za jízdy na motocyklu nebo na mopedu na hlavě nasazenou nebo řádně připevněnou ochrannou přílbu (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 13 zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu od 1500 Kč do 2000 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 2000 Kč do 5000 Kč a za přestupek jsou udělovány 4 body;
- v rozporu s § 12 odst. 5 při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého ohrozí řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 14 zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu od 1500 Kč do 2000 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 2000 Kč do 5000 Kč a za přestupek jsou udělovány 4 body;
- jako přepravovaná osoba v rozporu s § 9 odst. 1 písm. a) není za jízdy připoutána na sedadle bezpečnostním pásem nebo v rozporu s § 9 odst. 1 písm. b) nemá za jízdy na motocyklu nebo mopedu na hlavě nasazenou nebo řádně připevněnou ochrannou přílbu (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. g) zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu od 1500 Kč do 2000 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 2000 Kč do 5000 Kč, tento přestupek je bez bodů, neboť se nejedná o řidiče;
- jiným jednáním, než které je uvedeno pod písmeny a) až j), nesplní nebo poruší povinnost stanovenou v hlavě II tohoto zákona (přestupek podle § 125c odst. 1 písm. k) zákona o silničním provozu), za který lze uložit příkazem na místě pokutu do 1500 Kč, ve správním řízení hrozí pokuta od 2000 Kč do 5000 Kč, a takový přestupek je bez bodů.
Strážník obecní policie tedy může od 1. 1. 2024 příkazem na místě z přestupků vymezených v ust. § 125c odst. 1 zákona o silničním provozu projednat přestupky podle písm. f) (tzv. efkové přestupky) až na výjimky bodů 2., 15. a 16., dále přestupek dle písm. g) a zbytkovou kategorii ostatních méně závažných přestupků podle písm. k) (tzv. káčkové přestupky), jak jsou uvedeny shora.
Při novelizaci zákona o silničním provozu bylo úmyslem zákonodárce zpřísnit postihy zejména u závažnějších přestupků proti silničnímu provozu, kdy takto stanovené sankce mají mj. i funkci preventivní a citelnějšími tresty cílí na odrazení účastníků silničního provozu od protiprávního jednání.
Autoři článku však vyjadřují obavu nad tím, že právě zpřísněním sankcí - a to i těch, které lze ukládat příkazem na místě - zejména stanovením dosti citelné vyšší dolní hranice pokut u některých přestupků, bude mít za následek často nesouhlas osob podezřelých z přestupku projednat a vyřešit přestupek právě příkazem na místě, a budou chtít věc projednat ve správním řízení. To může v konečném důsledku vést i k většímu vytížení správních orgánů, přestože se fakticky rozšířila pravomoc obecní policie projednávat řadu dalších přestupků příkazem na místě. To vše však ukáže až aplikační praxe.
Mgr. et Mgr. Martin Langpaul,
advokát
Katedra práva Provozně ekonomické fakulty
České zemědělské univerzity v Praze
E-mail: langpaul@pef.czu.cz
Mgr. Michal Reichert,
advokát
Katedra práva Provozně ekonomické fakulty
České zemědělské univerzity v Praze
E-mail: reichert@pef.czu.cz
[1] K tomu více § 83a zákona o silničním provozu.
[2] Podle § 125c odst. 5 písm. d) zákona o silničním provozu.
[3] Podle § 125c odst. 6 písm. c) zákona o silničním provozu.
[4] Podle § 125c odst. 5 písm. c) zákona o silničním provozu.
[5] Podle § 125c odst. 7 písm. c) zákona o silničním provozu.
[6] Podle § 125c odst. 5 písm. b) zákona o silničním provozu.
[7] Podle § 125c odst. 7 písm. d) zákona o silničním provozu.
[8] Podle § 118b odst. 6 zákona o silničním provozu.
[9] § 6 odst. 7 a 8 zákona o silničním provozu.
[10] § 124 odst. 13 písm. f) zákona o silničním provozu.
[11] 2 body za nezastavení vozidla před přechodem pro chodce v případech, kdy je řidič povinen tak učinit, 4 body za omezení chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, nebo 6 bodů za ohrožení chodce přecházejícího pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo ohrožení chodce přecházejícího pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje, nebo ohrožení chodce při odbočování s vozidlem na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci nebo při otáčení nebo couvání