Nová pravidla pro systém „Kurzarbeit“ v roce 2015?
Poprvé došlo ke schválení systému tzv. „Kurzarbeit“ v roce 2012, kdy v důsledku hospodářské krize bylo nutné reagovat na zhoršující se finanční situaci zaměstnavatelů a s tím spojenou neschopnost vyplácet svým zaměstnancům mzdu. Vláda tehdy přijala vzdělávací program částečně hrazený z prostředků Evropské unie. Cílem tohoto projektu nazvaného „Vzdělávejte se pro stabilitu“ bylo podpořit udržení pracovních míst u zaměstnavatelů, kteří v důsledku finanční situace nebyli schopni přidělovat práci svým zaměstnancům ve sjednaném rozsahu, a zároveň posílit odborné znalosti zaměstnanců.
Největší nevýhodu navrhovaného systému spatřujeme v tom, že tento státní příspěvek bude v každém jednotlivém případě posuzovat a schvalovat přímo Vláda. Žádosti o poskytnutí příspěvku budou podávány u příslušného úřadu práce, který tyto žádosti bude postupovat Vládě. Ze skutečnosti, že každou žádost bude posuzovat Vláda, vyplývá, že příspěvek bude zaměstnancům poskytován opravdu jen v těch nejzávažnějších případech, pokud vůbec někdy, ale to vše ukáže až praxe, bude-li systém kurzarbeit přijat. Další nevýhodu lze spatřovat v tom, že kurzarbeit je pouze dočasným řešením a nepodaří-li se tedy zaměstnavateli svou situaci do půl roku, maximálně do jednoho roku, stabilizovat a přidělovat opět zaměstnanci práci ve stanoveném rozsahu, nebude jiného východiska než zaměstnance stejně propustit.
Zavedení systému vyžaduje ještě řádné schválení Parlamentem ČR a prezidentem. Nová pravidla jsou v současnosti zapracovávána do novely zákona o zaměstnanosti, která by měla být projednána v následujících měsících. Nelze proto vyloučit, že v rámci schvalování dojde ještě k úpravám návrhu.
Jak napovídá název sám, systém kurzarbeit byl poprvé zaveden v Německu a s českou úpravou se v mnoha případech rozchází. Dle německé úpravy mají zaměstnanci zkrácenou pracovní dobu a zaměstnavatel jim vyplácí mzdu za tuto zkrácenou dobu. Rozdíl mezi poměrně zkrácenou mzdou a mzdou plné výši dorovnává zaměstnancům stát. Nad rámec tohoto příspěvku poskytuje stát zaměstnavatelům příspěvek na sociální pojištění. Systém kurzarbeit v této podobě byl v Německu zahájen v roce 2009 a dle většinového názoru se zde tento postup osvědčil. Jako důsledek je uváděno, že německým zaměstnavatelům byly ušetřeny náklady spojené s propouštěním, nezaměstnanost v Německu nepřekročila 8% a německá státní politika je pokládána za celkově úspěšná, neboť přestála v dobré kondici hospodářskou krizi[1].
Mgr. Jiří Salač, LL.M.,
partner
Kristýna Kovářová,
advokátní koncipient
CHSH Kališ & Partners s.r.o., advokátní kancelář
Týn 639/1
110 00 Praha 1 – Staré Město
Tel.: +420 221 111 711
Fax: +420 221 111 725
e-mail: office@chsh.cz
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Dostupné na www, k dispozici >>> zde. [online]. 15.10.2014 [cit. 2014-12-03].
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz