Nová regulace reklamy zveřejňované na platformách pro sdílení videí
Online platformy pro sdílení videí (jako např. Youtube, TikTok, Instagram a další sociální sítě) zažívají již několik let strmý růst popularity. Kromě možnosti sledovat videa totiž tyto platformy nabízejí i možnost publikovat vlastní tvorbu, což si získalo oblibu zejména mezi mladými tvůrci. Popularitě těchto platforem pak nepochybně napomohly i poslední dva roky, kdy v důsledku epidemie koronaviru řada lidí trávila sledováním videí více času než dříve.
Tento růst pochopitelně neunikl pozornosti marketingového odvětví. Platformy pro sdílení videí pro něj totiž představují hned dvojí příležitost - reklamu lze umístit (i) jak na webu či v aplikaci dané platformy, (ii) tak i přímo do obsahu jednotlivých videí. Obě tyto příležitosti jsou přitom zadavateli reklamy využívány čím dál častěji.[1]
Tento nový fenomén byl nicméně českým právním řádem doposud reflektován jen zčásti, a proto platformy pro sdílení videí představují do jisté míry legislativní „šedou zónu“. Na rozdíl od internetových televizí se totiž na tyto platformy nevztahuje zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání[2] a také aplikace zákona o regulaci reklamy[3] na tyto platformy je spíše sporná. Tento stav by se však již měl chýlit ke konci, neboť vláda připravila návrh nového zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek,[4] který by měl v souladu se směrnicí EU[5] tuto problematiku legislativně upravit.
Jaké změny můžeme očekávat?
Předně je třeba zmínit, že po přijetí zákona budou muset být platformy pro sdílení videí registrovány v seznamu vedeném Radou pro rozhlasové a televizní vysílání a budou podléhat jejímu dozoru.[6]
Jedním ze záměrů nové právní úpravy je také do jisté míry sjednotit regulaci týkající se videí, ať už jsou tato videa sledována prostřednictvím jakékoliv audiovizuální služby. Zákonodárce toho chce dosáhnout tím, že právní regulace, která již existuje pro klasické i internetové televize, se v zásadě rozšíří také na online platformy pro sdílení videí. Jednou ze změn tedy bude, že na platformy pro sdílení videí se nově bude výslovně vztahovat zákon o regulaci reklamy.[7]
Nově tedy bude na těchto platformách platit zákaz (popř. přísná regulace) umisťování reklam, které se týkají:
- podněcování k násilí či nenávisti namířené proti jednotlivcům a skupině osob;
- cigaret a dalších tabákových výrobků nebo elektronických cigaret a náhradních náplní do nich;
- alkoholických nápojů (pokud jsou takové reklamy speciálně zaměřeny na nezletilé osoby a/nebo podporují nestřídmé požívání těchto nápojů); a
- léčivých přípravků a léčebných postupů, které jsou v České republice dostupné pouze na lékařský předpis.[8]
Platformy budou mít též povinnost učinit taková opatření, díky nimž budou reklamy publikované na platformě snadno rozpoznatelné a nebudou zejména používat podprahové techniky, narušovat lidskou důstojnost anebo podporovat chování ohrožující zdraví nebo bezpečnost. Tato opatření budou platformy muset učinit ve vztahu ke všem reklamám, které se budou na těchto platformách zveřejňovat, a to buď přímo provozovatelem dané platformy, nebo i samotnými uživateli těchto platforem.[9]
Takto publikované reklamy zároveň nesmí žádným způsobem ohrožovat děti narušením jejich fyzického, psychického nebo mravního vývoje. Dále nesmí děti přímo nabádat ke koupi zboží nebo služby nebo je nabádat, aby přesvědčovaly své rodiče či jiné osoby ke koupi daného zboží nebo služby. Nesmí ani zneužívat jejich nezkušenosti nebo jejich důvěřivosti k rodičům, učitelům i jiným osobám.[10]
Mezi opatření provozovatele platformy k výše uvedeným reklamám budou patřit zejména zavedení a provozování uživatelsky vstřícných systémů a postupů umožňujících (i) uživatelům oznámit přítomnost nevhodných reklam na dané platformě a hodnotit jejich obsah, (ii) ověřování věku pro uživatele platformy u obsahu, který může narušit fyzický, psychický nebo mravní vývoj nezletilých osob, (iii) rodičovskou kontrolu u obsahu nevhodného pro nezletilé děti nebo (iv) vyřizování a řešení stížností uživatelů platformy uplatněných vůči poskytovateli v souvislosti s prováděním jeho opatření.[11]
Za porušení nového zákona (např. za porušení povinnosti provést výše uvedená opatření) bude hrozit pokuta až do výše 500.000,- Kč. Dle zákona o regulaci reklamy pak navíc platí, že šíření, zadání či zpracování nepovolených reklam je klasifikováno jako spáchání přestupku, za který lze uložit pokutu až do výše 5.000.000,- Kč.[12] Nedodržení nové právní úpravy se tak zprostředkovaně může dotknout i těch, kteří zadávají reklamu, která bude následně zveřejněna na těchto platformách.
Zároveň je třeba opět připomenout, že nová právní úprava bude vycházet ze směrnice EU. Obdobná právní úprava tedy již byla nebo časem bude přijata i v dalších členských státech. V případě porušování pravidel týkajících se zadávání či publikování reklam na platformách pro sdílení videí tak nelze vyloučit ani riziko dalších sankcí v jiných členských státech.
Závěr
Připravovaný návrh nového zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek by měl přinést sjednocení právní regulace reklamy ve videích na internetu. Zároveň by v případě jeho přijetí mělo dojít k určitému sblížení právní regulace klasických televizí, internetových televizí a platforem pro sdílení videí.
V tuto chvíli však nelze s jistotou určit, kdy bude tato nová právní úprava přijata. Lhůta pro implementaci příslušné směrnice sice již uplynula,[13] nicméně příslušný vládní návrh nového zákona zatím neprošel ani prvním čtením v Poslanecké sněmovně. Na druhou stranu nově zvolená Poslanecká sněmovna již zařadila příslušný návrh zákona na pořad 6. schůze, která se bude konat 11. ledna 2022. Lze tedy očekávat, že dříve či později bude nový zákon o službách platforem pro sdílení videonahrávek v určité podobě přijat.
S ohledem na výše uvedené se tedy jeví jako vhodné, aby provozovatelé platforem na sdílení videí, jejich uživatelé, ale i zadavatelé a zpracovatelé reklam již začali s přípravami na tuto novou právní regulaci a své činnosti této právní úpravě uzpůsobili v předstihu.
Mgr. Jakub Adámek,
advokát
Mgr. Ruslan Hloviak,
advokátní koncipient
act Řanda Havel Legal advokátní kancelář s.r.o.
Truhlářská 13-15
110 00 Praha 1
Tel.: +420 222 537 500 – 501
Fax: +420 222 537 510
e-mail: office.prague@actlegal-rhl.com
[1] Srov. Socialbakers, Redakce MAM. Trendy a data na sociálních sítích podle Socialbakers. Marketing & Media [online]. Praha: 12. 12. 2019 [cit. 2020-06-25]. Dostupné >>> zde.
Online display reklama i video reklama rostou dvouciferně. Mediaguru.cz [online]. Praha: 18. 11. 2020 [cit. 2020-06-25]. Dostupné >>> zde.
[2] Zákon č. 132/2010 Sb. , o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
[3] Zákon č. 40/1995 Sb. , o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb. , o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů.
[5] Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1808 ze dne 14. listopadu 2018 (dále jen „směrnice EU“).
[6] Srov. § 4 až 6 návrhu zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek.
[7] Srov. část čtvrtou návrhu zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek.
[8] Srov. § 3 až 5n zákona o regulaci reklamy a § 7 návrhu zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek.
[9] Srov. § 7 odst. 7 návrhu zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek.
[10] Srov. § 7 odst. 1 písm. a) a § 7 odst. 6 návrhu zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek.
[11] Srov. § 8 odst. 3 návrhu zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek.
[12] Srov. § 8 zákona o regulaci reklamy.
[13] Směrnice měla být implementována do 19. září 2020.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz