Nové nařízení o digitálních službách – na koho se vztahuje a jaké přináší povinnosti?
Dne 17. února 2024 začala plošná účinnost nařízení o digitálních službách[1] (tzv. DSA) pro téměř všechny digitální platformy. DSA upravuje pravidla pro uplatnění odpovědnosti poskytovatelů digitálních služeb za obsah uživatelů online a dále podmínky moderování obsahu. DSA stanoví nová pravidla, na jejichž dodržování bude dohlížet Český telekomunikační úřad. Působnost úřadu bude stanovena zákonem o digitální ekonomice, který má reagovat na DSA a nařízení o správě dat neboli DGA (z anglického Data Governance Act).[2]
Pravidla DSA se aplikují na podniky poskytující digitální služby jako tzv. zprostředkovatelé. Zprostředkovatelé jsou osoby, které propojují uživatele s cizím zbožím, službami a obsahem. Podmínkou pro aplikaci DSA je, že zprostředkovatel nakládá s cizím obsahem, službami nebo zbožím, a nikoli svým vlastním. V případě, že podnikatel poskytuje pouze vlastní obsah, pravidla DSA se na něho nevztahují a poskytovatel obsahu odpovídá za svůj vlastní obsah.[3] Některé digitální služby nebo části poskytované poskytovatelem mohou spadat do působnosti DSA, některé jeho služby však nikoli. V případě takové kombinované nabídky služeb jednoho poskytovatele se DSA použije pouze v rozsahu, v jakém služby či jejich části spadají do působnosti DSA. [4]
Zprostředkovatelské služby představují zejména následující činnosti:
-
- služby prostého přenosu – provozovatelé veřejných WiFi sítí, poskytovatelé přístupu k internetu, VoIP (internetová telefonie), registrátoři domén, doménové autority, certifikační orgány vydávající digitální certifikáty;
- hostingové služby – cloud computing, webhosting, platformy pro sdílení obsahu, cloudy, referenční služby,
- včetně online platforem (služby, které na žádost příjemce ukládají a veřejně šíří informace) – online tržiště, obchody s aplikacemi, sociální sítě včetně velmi velkých online platforem, cestovní a ubytovací platformy, platformy sdílené ekonomiky;
- caching (ukládání do mezipaměti) – služby k zajištění hladkého a efektivního přenosu informací poskytovaných na internetu, jako jsou sítě pro doručování obsahu, reverzní proxy server.
Vztahuje se DSA také na e-shopy? Pokud podnikatel umožňuje na e-shopu jakýkoli uživatelský obsah, např. recenze zákazníků, DSA se aplikuje.
Vztahuje se DSA na podnik poskytující digitální služby, který není usazen v EU? DSA se aplikuje bez ohledu na usazení či umístění podniku. Pokud podnik nabízí své služby v rámci EU, DSA se aplikuje.
Na co by se měli poskytovatelé digitálních služeb připravit, aby byli s DSA v souladu?
Konkrétní pravidla a povinnosti jsou pro jednotlivé kategorie poskytovatelů stanovena proporčně v závislosti na povaze a velikosti konkrétní služby. Pokud dosah služeb podniku není podstatný, budou se na podnik vztahovat pouze základní povinnosti a naopak. Navíc malé či mikro podniky jsou z některých povinností přímo vyňati.
Všichni poskytovatelé zprostředkovatelských služeb by měli ošetřit zejména následující povinnosti:
- aktualizovat smluvní podmínky a zahrnout nové povinné náležitosti a informace (například se jedná o uvedení postupu moderace, tedy omezování obsahu uživatele, rozhodování založeného na algoritmech, omezení poskytování služby, ukončení užívání atd.),
- zveřejňovat roční zprávy o moderaci obsahu provedené za poslední období, první zpráva by tak měla být zveřejněna do 17. února 2025,
- určit jednotné kontaktní místo.
Hostingové služby včetně online platforem mají kromě výše uvedeného další povinnosti:
- zavést mechanismy umožňující uživatelům označovat a nahlašovat nezákonný online obsah – a to vše jednoduše, viditelně,
- vyřizovat nahlášená oznámení transparentně a nediskriminačně,
- poskytovat uživatelům odůvodnění, proč jim bylo uloženo omezení nahraného obsahu nebo užívání služby, zrušení účtu,
- informovat veřejné orgány v případě podezření na trestný čin ohrožující život či bezpečnost osob.
Online platformy mají nad rámec uvedeného také tyto povinnosti:
- nerozvrhovat online rozhraní způsobem, který představuje tzv. dark patterns, tedy nepoužívat praktiky, které by uživatelům bránily ve svobodném a informovaném rozhodování,[5] například nezvýrazňovat jednu volbu před ostatními nebo nečinit obtížné zrušit uživatelský účet,
- dodržovat transparentnost reklamy a informovat uživatele o důvodech behaviorální (cílené) reklamy nebo o tom, že obsah je sponzorovaný,
- zákaz cílené reklamy na nezletilé a také reklamy cílené na základě citlivých osobních údajů (sexuální orientace, národnost apod.),
- přednostně reagovat na oznámení podaná tzv. důvěryhodnými oznamovateli[6],
- zavést interní systém pro vyřizování stížností a mimosoudní řešení sporů.
Online tržiště (online platformy umožňující spotřebitelům uzavírat s obchodníky smlouvy na dálku) dále musí plnit povinnosti:
- umožnit prodávat výrobky a služby pouze takovým obchodníkům, kteří poskytli povinné informace, a uplatňovat tak princip „know your business customer“,
- uspořádat online rozhraní tak, aby obchodníci mohli snadno informovat o identifikaci nabízených výrobků či služeb, poskytnout logo, symbol nebo ochrannou známku identifikující obchodníka nebo informace o bezpečnostních označeních a značkách,
- informovat spotřebitele, kteří zakoupili výrobek nebo službu obchodníka, pokud se dozví, že obchodník nabízel nezákonný výrobek nebo službu.
Pro velmi velké online platformy a vyhledavače jsou některá pravidla výše zpřísněna a platí pro ně navíc další zvláštní pravidla.
Co je nezákonný obsah? Online obsah, který představuje/í zejména:
- porušování autorských práv – nahrávání a užívání autorských děl bez souhlasu autora,
- nelegální výrobky včetně padělků,
- nezákonné nenávistné projevy, teroristický obsah, diskriminační obsah,
- sdílení dětské pornografie, sdílení soukromých snímků bez souhlasu,
- kybernetické pronásledování,
- porušování spotřebitelských práv[7].
Přináší DSA i nějaké výhody kromě řady povinností?
Pro poskytovatele služeb:
- DSA posiluje podmínky pro výjimky z odpovědnosti za nezákonný obsah:
- zprostředkovatel neponese odpovědnost za nahraný nelegální obsah, pokud o tomto obsahu neví (a v případě, že se o něm dozví, podnikne kroky pro jeho odstranění),
- zprostředkovatel nebude odpovědný ani tehdy, pokud svými dobrovolnými aktivitami nelegální obsah odhalí.
- Zavedení jednotných pravidel pro evropský trh podpoří rozvoj podnikání mikro a malých podniků
Pro uživatele služeb (včetně firem užívajících online platformy):
- Snadné nahlašování nelegálního obsahu, zboží a služeb.
- Informovanost v případě odstranění uživatelského obsahu a možnost podat odvolání.
- Transparentnost platforem včetně algoritmů pro doporučování obsahu.
Současně s implementací těchto nových povinností do vnitřních procesů podniku dochází ve velkém rozsahu ke zpracování osobních údajů. Je proto nezbytné zachovávat soulad s GDPR. Doporučujeme prověřit dokumentaci upravující zpracování osobních údajů a provést nutné změny.
Note: Výčet povinností poskytovatelů dle DSA není taxativní. Pro účely přehlednosti článku jsme vybrali nejdůležitější z nich.
Mgr. Bára Piskačová,
advokátka
Stuchlíkova & Partners, advokátní kancelář, s.r.o.
Spálená 97/29
110 00 Praha 1 – Nové Město
Tel.: +420 222 767 393
e-mail: info@stuchlikova.com
[1] Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU) 2022/2065 ze dne 19. října 2022 o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES (nařízení o digitálních službách) („DSA“).
[2] § 24 návrhu zákona o digitální ekonomice a o změně některých souvisejících zákonů předkladatele Ministerstva průmyslu a obchodu.
[3] Recitál (18) DSA.
[4] Recitál (15) DSA.
[5] Recitál (67) DSA.
[6] Důvěryhodným oznamovatelem je osoba s uděleným statusem. Důvěryhodným oznamovatelem se dle čl. 22 DSA může stát pouze subjekt, který je právnickou osobou, který má zvláštní odborné znalosti a způsobilost pro účely odhalování, určování a oznamování nezákonného obsahu, není závislý na žádném poskytovateli online platforem, vykonává činnost za účelem podávání oznámení důsledně, přesně a objektivně.
[7] Recitál (12) DSA.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz