Nové povinnosti organizací od 1. července 2005
Se začátkem letních prázdnin přibylo organizacím (tedy zaměstnavatelům) i několik povinností, které dosud plnit nemusely. A to z toho důvodu, že s účinností od 1. července 2005 vzniká registr pojištěnců důchodového a nemocenského pojištění, který vede Česká správa sociálního zabezpečení. Registr bude sloužit k provádění sociálního zabezpečení a plnění úkolů plynoucích z práva Evropských společenství a mezinárodních smluv.
Povinnost předat seznam zaměstnanců a poskytnout informace o svých zaměstnancích příslušné OSSZ mají i malé organizace (tzn. do 25 zaměstnanců). V tomto případě musí příslušné OSSZ do 31. července 2005 sdělit: jméno a současné příjmení, rodné příjmení, rodné číslo, státní občanství, název a adresu cizozemského nositele pojištění, cizozemské číslo pojištění.
Organizace a malé organizace jsou rovněž povinny sdělit příslušné OSSZ údaje o případném cizozemském nemocenském a důchodovém, popř. jiném pojištění svých zaměstnanců, a to i v případě, že nejsou jejich prvním zaměstnavatelem po skončení tohoto pojištění v cizině.
Informace o zaměstnancích mohou organizace posílat:
- elektronickým podáním přihlášek zaměstnanců prostřednictvím Portálu veřejné správy,
- elektronickým podáním přihlášek zaměstnanců na datovém médiu (disketa 3,5“/1,44 MB, CD),
- na datovém médiu v CSV formátu a zároveň vytištěný a podepsaný s razítkem,
- na předepsaném tiskopisu ČSSZ.
ČSSZ jednoznačně preferuje elektronické podání (tzv. e - Podání), nejlépe prostřednictvím Portálu veřejné správy. Informace o této službě včetně potřebných formulářů (resp. tiskopisů) jsou proto už nějaký čas volně dostupné na webových stránkách ČSSZ na adrese http://www.cssz.cz/nemocenske/prihlasky/default.asp. Organizace se rovněž mohou obrátit na příslušnou OSSZ a před vydáním je také informační leták na téma „e – Podání přihlášek a odhlášek k nemocenskému pojištění“.
Nadále přitom platí povinnosti všech organizací přihlašovat a odhlašovat u příslušné OSSZ své zaměstnance k nemocenskému pojištění, a to vždy do osmi dnů od jeho vstupu do zaměstnání či od skončení pracovního vztahu. Stejná osmidenní lhůta je zákonem stanovena také pro hlášení změn v údajích zaměstnance. I toto bude od 1. 7. 2005 možné elektronicky, a to buď na CD či disketě a především pak prostřednictvím Portálu veřejné správy.
Zdroj: ČSSZ
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz