Nové právní předpisy pro rok 2003 – zákon o integrované prevenci
Právě absence právní úpravy integrovaného environmentálního povolení provozu zařízení a z důvodu nutnosti informovat veřejnost o dopadech provozování některých zařízení a z existence požadavku na výměnu informací mezi členskými státy EU a Evropskou komisí byl přijat zákon o integrované prevenci.
Jak se uvádí v důvodové zprávě k návrhu zákona o integrované prevenci, smyslem zákona je též zavést informování veřejnosti o účincích všech zařízení a objektů podle tohoto zákona na životní prostředí.
K dosažení výše zmíněných cílů slouží zejména následující nástroje:
(i) integrované zhodnocení všech vlivů současných a budoucích provozů zařízení v rámci povolovacího řízení,
(ii) stanovení podmínek integrovaného povolení na základě nejlepších dostupných technik (dále jen „BAT“),
(iii) vzájemná komunikace a vyjednávání mezi žadatelem a povolujícím subjektem, které povede ke stanovení vhodných opatření a podmínek provozu zařízení, jak pro životní prostředí, tak pro provozovatele zařízení,
(iv) zabezpečení výměny informací o BAT,
(v) zveřejňování údajů o tocích vybraných znečišťujících látek pomocí integrovaného registru znečišťování životního prostředí (IRZ).
Právě absence právní úpravy integrovaného environmentálního povolení provozu zařízení a z důvodu nutnosti informovat veřejnost o dopadech provozování některých zařízení a z existence požadavku na výměnu informací mezi členskými státy EU a Evropskou komisí byl přijat zákon o integrované prevenci.
Zákon o integrované prevenci je speciálním právním předpisem ve vztahu k ostatním právním předpisům na úseku ochrany životního prostředí, veterinární péče a ochrany zdraví.
Integrované povolení vydávané na základě zákona nahrazuje rozhodnutí, stanoviska, vyjádření a souhlasy, které jsou vyžadovány podle jiných právních předpisů, pokud je jimi dáván souhlas k provozu zařízení nebo k činnosti provozované v zařízení. Podle platné a připravované legislativy se jedná o rozhodnutí, stanoviska, vyjádření a souhlasy, které jsou např. vydávány podle zákona o ovzduší, zákona o vodách, zákona o odpadech atd.
Závažnost právní úpravy vnesené do právního řádu si můžeme ukázat na příkladu podání žádosti o stavební povolení resp. ve stavebním řízení, kdy stavební povolení k výstavbě zařízení podle zákona o integrované prevenci není možné vydat bez pravomocného integrovaného povolení dle zákona o integrované prevenci. V přechodných ustaveních zákona se dále dozvíme, že provozovatel zařízení, pro které podal žádost o stavební povolení podle zvláštního právního předpisu do 30. října 1999 a které uvedl do provozu do 30. října 2000, pokud má v úmyslu provozovat toto zařízení po 30. říjnu 2007, je povinen mít integrované povolení k tomuto datu. Z uvedeného důvodu doporučuji zákon do pozornosti podnikatelů, kteří spadají do skupiny vymezené přechodným ustanovením, aby v případě, že hodlají provozovat provoz i po 30. říjnu 2007 si včas zajistili integrované povolení. Obsahem integrovaného povolení budou mimo jiné i emisní limity znečištění, opatření k vyloučení rizik možného znečišťování životního prostředí a ohrožování zdraví člověka pocházejících ze zařízení po ukončení jeho činnosti, pokud k takovému riziku či ohrožení zdraví člověka může dojít, podmínky zajišťující ochranu zdraví člověka a životního prostředí při nakládání s odpady, podmínky zajišťující ochranu zdraví člověka, zvířat a ochranu životního prostředí, zejména ochranu ovzduší, půdy, lesa, podzemních a povrchových vod, přírody a krajiny atd.
O tom, že dopad zákona o integrované prevenci na ekonomický sektor nebude malý, svědčí i část důvodové zprávy k zákonu, ve které se uvádí, že celkové náklady v průmyslovém sektoru budou zahrnovat: náklady na výstavbu/přestavbu zařízení, náklady vyvolané změnami provozních nákladů, náklady související s časovými ztrátami, náklady spojené s přípravou žádosti a vytvoření potřebných podkladů a náklady představující správní poplatek za podání žádosti o vydání integrovaného povolení. Náklady na změny technologií se odhadují na 10 - 30 % dodatečných nákladů "neintegrovaných" technologických řešení. V současnosti je možné celkové náklady do roku 2007 odhadnout zhruba ve výši desítek miliard Kč.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz