Nové právní předpisy pro rok 2003 – zákon o podpoře malého a středního podnikání
Dnem 1.1.2003 nabývá účinnosti zákon č. 47/2002 Sb. o podpoře malého a středního podnikání (dále jen „Zákon“), jež si klade cíl stanovit zásady pro poskytování podpory při zahájení podnikání, jakož i při upevňování ekonomického postavení malých a středních podnikatelů.
Zákon zrušuje zákon č. 299/1992 Sb. , o státní podpoře malého a středního podnikání, který byl svým obsahem poplatný době svého vzniku, tj. době počátku ekonomické transformace naší ekonomiky a jež v současné době neplnil svoji funkci.
V důvodové zprávě k návrhu Zákona se uvádí, že účelem zákona č. 299/1992 Sb. bylo usnadňovat zakládání a upevňovat ekonomické postavení malých a středních podniků, které podnikají a mají sídlo na území České republiky. Pro účely zákona č. 299/1992 Sb. byl sektor malých a středních podniků vymezen jediným kritériem, a to počtem maximálně 500 zaměstnanců. Zákon č. 299/1992 Sb. kromě definice stanovil zásady a druhy podpory. V zásadách se stanovil mechanizmus poskytnutí finančních prostředků ze státního rozpočtu prostřednictvím rozpočtových kapitol ústředních orgánů státní správy České republiky. Druhy podpor zahrnovaly následující oblasti: kapitálové posílení podniků, zvyšování odbornosti, podnikové poradenství, spolupráce podniků, získávání informací, aplikovaného výzkumu a technického rozvoje, vytváření nových pracovních míst, hospodářský rozvoj oblastí, spolupráci se zahraničím. Zákon č. 299/1992 Sb. nevyhovoval, zejména s ohledem na odlišnost definice malých a středních podniků uvedené v zákonu č. 299/1992 Sb. a v Doporučení Evropské komise z 3. dubna 1996 týkající se definice malých a středních podniků (96/280/EC), v kódu celex č. 396X0280. Pro potřebu programů podpory malého a středního podnikání, které jsou každoročně schvalovány vládou, byla odlišnost definice malých a středních podniků vyrovnána v letech 1997, 1999 a 2000, kdy se postupně zavedla všechna tři kritéria Evropské komise.
Cílem nové právní úpravy podpory malého a středního podnikání je tedy kompatibilita právní úpravy podpory s právní úpravou podpory podnikání v Evropské unii.
V ustanovení § 2 Zákona se mění současné vymezení malých a středních podniků v souladu s pravidly Evropské unie. Zatímco zákon č. 299/1992 Sb. , o státní podpoře malého a středního podnikání, stanovil jediné kritérium, a to maximální počet zaměstnanců podniku na 500, evropská definice má kritéria tři. Maximální počet zaměstnanců je určen hranicí „méně než 250 zaměstnanců“, další – „ekonomické“ - kritérium je dáno alternativně, a to buď čistým obratem nebo aktivy, nebo v případě podniků účtujících v jednoduchém účetnictví konečnými příjmy nebo úhrnem majetku. Třetí kritérium požaduje nezávislost malého a středního podnikatele na jiném subjektu nesplňujícím definici této kategorie podniků, tedy na větších firmách. Pro účely zákona je definován čistý obrat jako tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb (které spadají pod předmět vlastního podnikání podniku) po odečtení daně z přidané hodnoty. Definice dále vymezuje jako podskupiny v rámci skupiny malých a středních podnikatelů malý podnikatel - má méně než 50 zaměstnanců a úměrně snížené ekonomické limity - a drobný podnikatel, který má méně než 10 zaměstnanců.
Podpora na základě Zákona může být mimo jiné poskytnuta na projekty zaměřené na investice, výchovu a vzdělávání ve vzdělávacích programech středních škol ukončených výučním listem, zvyšování odbornosti dospělých, hospodářské a technické poradenství, projekty sdružení pro rozvoj malých a středních podnikatelů a k posílení jejich postavení na trhu, získávání informací o podnikání, projekty výzkumu a vývoje, jejichž výsledky malí a střední podnikatelé využívají…atd. (viz výčet obsažený v § 3 Zákona).
Podpora by měla být poskytována ve formě návratné finanční výpomoci, dotace, finančního příspěvku, záruky, nebo úvěru se sníženou úrokovou sazbou.
Ustanovení § 6 Zákona pak obsahuje zmocnění pro vládu schvalovat programy podpory, které obsahují podrobnosti při poskytování podpory a stanoví formální náležitosti zveřejnění programů a dále se stanoví náležitosti, které musí programy obsahovat.
Podporu podle Zákona budou poskytovat Ministerstvo obchodu a průmyslu, Agentura pro rozvoj podnikání, Česká agentura pro zahraniční investice CzechInvest, Česká agentura pro podporu obchodu CzechTrade a Design centrum ČR a Českomoravská záruční a rozvojová banka, a. s.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz