Novela poštovního zákona otevřela trh soutěži
Dne 13. června podepsal prezident novelu zákona č. 29/2000 Sb. , o poštovních službách a o změně některých zákonů. Novela s účinností k lednu 2013 změní právní úpravu tak, aby byla v souladu s nejnovějšími liberalizačními tendencemi na evropské úrovni. Stávající monopol České pošty, týkající se doručování většiny poštovních zásilek (o hmotnosti do 50 g a ceně do 18 Kč), bude zrušen. Na trhu tak konečně může vzniknout soutěžní prostředí.
Poskytovatelé poštovních služeb přitom nebudou povinni poskytovat veškeré poštovní služby ani rozvinout svou síť po celé republice. Aby bylo přesto zajištěno poskytování poštovních služeb v dosavadním rozsahu, bude ČTÚ rovněž vydávat poštovní licence týkající se tzv. univerzální poštovní služby, jejímž obsahem je povinnost držitele zajistit všeobecnou dostupnost některých nebo všech základních služeb na celém území České republiky nebo na jeho části.
Základní služby přitom zahrnují např. dodání poštovních zásilek a balíků do 2 kg, resp. 10 kg, převody poštovními poukázkami či dodání doporučených a cenných zásilek. Prostřednictvím poštovní licence bude zajištěno celoplošné poskytování všech základních služeb. Do roku 2017 přitom bude výhradním držitelem poštovní licence státní podnik Česká pošta. Poté bude poštovní licenci udělovat ČTÚ na základě tendru.
Problém může nastat v momentě, kdy menší provozovatelé poštovních služeb nebudou pokrývat méně výnosné služby spojené především s venkovskými oblastmi. Tito provozovatelé budou z hlediska výnosového potenciálu směřovat své podnikání především do velkých měst a nákladově náročný provoz celorepublikové sítě zůstane na bedrech držitele poštovní licence. Dosud tato situace vzhledem k faktickému monopolu jednoho držitele licence nemusela být řešena, neboť provozovatel mohl krýt zvýšené náklady spojené s poskytováním služeb v řídce obydlených oblastech ze zisku z oblastí nákladově nenáročných.
Novela nicméně nabízí řešení spočívající v založení zvláštního účtu, ze kterého budou případné ztráty hrazeny. Novela zavádí pojem „čisté náklady“, jimiž se rozumí rozdíl mezi efektivně a účelně vynaloženými náklady, které jsou nezbytné na poskytování základní služby, a výnosy získanými z poskytování základní služby, bez ohledu na to, zda výsledek je kladný nebo záporný. Pokud by tyto čisté náklady představovaly pro provozovatele nespravedlivou finanční zátěž, bude moci zažádat dle § 34c poštovního zákona o jejich uhrazení prostřednictvím účtu pro financování základních služeb, označovaného též jako fond univerzální služby.
Fond budou tvořit příspěvky provozovatelů, jejichž roční obrat přesáhne 10 mil. korun. O výši platby jednotlivých poskytovatelů i o tom, zda tyto příspěvky budou skutečně redistribuovány držiteli poštovní licence za účelem kompenzace nespravedlivé finanční zátěže, bude rozhodovat ČTÚ. Právě tato skutečnost může vést k tomu, že si někteří zájemci vstup na liberalizovaný trh poštovních služeb ještě dobře rozmyslí.
Mgr. Tomáš Matějovský
Mgr. Jakub Tomšej
Na Poříčí 1079/3a
110 00 Praha 1
Tel: +420 296 798 808
Fax: +420 221 098 000
e-mail: Prague@cms-cmck.com
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz