Novela zákona o investičních společnostech a investičních fondech regulace „patnáctek“
V poslanecké sněmovně aktuálně jako součást sněmovního tisku 570 směřuje k dnešnímu datu (18. 3. 2024) do třetího čtení návrh novely zákona č. 240/2013 Sb. , o investičních společnostech a fondech s účinností stanovenou na 1. července 2024.
Obsahem novely budou primárně změny v oblasti nelicencovaných správců[1] dále je v ní zasazena úprava, která by měla zatraktivnit formu komanditní společnosti na investiční listy a uzavřené akciové společnosti pro investiční fondy. V oblasti technických změn půjde hlavně o sladění zákona s evropskou legislativou.
Zákonodárce se v důvodové zprávě k nezbytnosti úpravy nelicencovaných správců vyjádřil takto:
„Byly identifikovány nedostatky v oblasti právnických osob podle § 15 zákona č. 240/2013 Sb. , o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZISIF“), které v zásadě nepodléhají regulaci ZISIF ani dohledu ČNB. Ačkoliv je nabízení veřejnosti investovat do těchto subjektů neboli tzv. nelicencovaných správců zakázáno, jsou indikace z trhu i dohledu, že opak je pravdou. Tito nelicencovaní správci obhospodařují majetek investovaný veřejností, kdy se investoři domnívají, že investují do regulovaných subjektů, a dochází tak k jejich zmatení, kdy si neuvědomují, že se jedná o vysoce rizikové investice.”
Nelicencovaný správce je osoba, která spravuje majetek způsobem srovnatelným s klasickým investiční fondem, avšak nedisponuje povolením podle ZISIF. Důvodem pro existenci této právní úpravy je snaha nastavit jednodušší režim správcům fondů, které nejsou nabízeny veřejnosti a s ohledem na jejich zpravidla výrazně menší objem majetku ve správě nepředstavují systémové riziko.
Problémem, který vzniká okolo takovýchto subjektů, je prakticky úplná absence kontroly ze strany ČNB. Ačkoli mají povinnost registrace v seznamu vedeném ČNB a pravidelného reportingu, ČNB správnost údajů neověřuje. Činnost správce ani dodržování jeho investiční strategie nepodléhá dohledu ze strany ČNB.
Dochází poté k případům, kdy některé z těchto subjektů nepoctivě obcházejí pravidla a nabízí své služby retailovým investorům v mnohem větším rozsahu, než bylo původně zamýšleno. Dosavadní regulace, která vyžadovala pouze prohlášení kvalifikovaného investora a vyplnění investičního dotazníku, bude podstatně zpřísněna. Návrh počítá se zavedením minimální investiční částky 125 000 EUR, které musí každý kvalifikovaný investor dosáhnout do 1. července 2026.
Výjimka pro friends and family, se kterou počítá i evropská legislativa, umožňuje i nadále maximálně 20[2] osobám investovat bez splnění podmínky minimálního vkladu. Shromažďuje-li však správce peněžní prostředky nebo penězi ocenitelné věci od většího počtu klientů, musí předložit ČNB zprávu auditora o dodržení limitu 20 investorů, tento audit musí být proveden a reportován ČNB nejpozději ke 30. červnu 2027.
Další povinností, kterou nelicencovaným správcům zákon nyní explicitně stanoví bude informační povinnost vůči investorům, která bude obsahovat spolu s varováním, že nelicencovaný správce nepodléhá dohledu ČNB informace o rizikové investici (investiční horizont a strategii, celkovou výši a strukturu úplaty, rizikovost, varování, že investice není garantovaná).
Dle našeho názoru však tato povinnost z evropské legislativy již vyplývá. Nyní totiž existuje povinnost vypracovat a předložit investorům sdělení klíčových informací (tzv. Key Information Document neboli „KID“), kterou stanovuje nařízení PRIIPs.[3] Tato povinnost se týká i většiny správců dle § 15 ZISIF. Podle nařízení PRIIPs je správce[4], mezi jejichž investory patří retailoví investoři, povinen vypracovat a předložit KID klientům před uzavřením smlouvy.
Nakonec budou mít nelicencovaní správci povinnost obsahovat v názvu své obchodní firmy sousloví „osoba rizikového kapitálu“, spolu s tím se v názvu zakazuje použití slova „fond“ nebo slov od něj odvozených (včetně překladů). Změna obchodní firmy bude muset být provedena nejpozději k 1. lednu 2025.
Zavádí se nový §15a, který v případě závažného nebo opakovaného porušení výše zmíněných podmínek správcem dává ČNB pravomoc rozhodnout o výmazu osoby ze seznamu[5]. K opětovnému zápisu vymazané osoby pak nebude moci dojít dříve, než po 10 letech.
Novela je v zásadě první větším zákonným omezením zavedeného režimu fungování správy srovnatelné s obhospodařováním a změny se budou týkat velkého počtu subjektů. Zajímavé bude zejména sledovat reakci trhu v oblasti regulace počtu investorů.
Mgr. Veronika Civínová,
Vedoucí advokát // Kapitálový trh
e-mail: info@klblegal.cz
[1] Správci podle § 15 ZISIF
[2] Stanovisko ČNB – Pojem ,,veřejnost‘‘ v předpisech na finančním trhu
[3] Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1286/2014 ze dne 26. listopadu 2014, o sdělení klíčových informací týkajících se strukturovaných retailových investičních produktů a pojistných produktů s investiční složkou („nařízení PRIIPs“)
[4] V terminologii PRIIPs „tvůrce produktů“
[5] Seznam ČNB podle § 596 písm. e ZISIF
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz