Novela zákona o zadávání veřejných zakázek – odpovědné zadávání
Zákonem č. 543/2020 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpadech a zákona o výrobcích s ukončenou životností, byla přijata úprava i zákona č. 134/2016 Sb. , o zadávání veřejných zakázek, („ZZVZ“), a to konkrétně doplnění § 6 odst. 4 s tímto zněním: „Zadavatel je při postupu podle tohoto zákona, a to při vytváření zadávacích podmínek, hodnocení nabídek a výběru dodavatele, povinen za předpokladu, že to bude vzhledem k povaze a smyslu zakázky možné, dodržovat zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací ve smyslu tohoto zákona. Svůj postup je zadavatel povinen řádně odůvodnit.“
Nové znění § 28 odst. 1 písm. p) ZZVZ: „Pro účely tohoto zákona se rozumí sociálně odpovědným zadáváním postup podle tohoto zákona, při kterém má zadavatel povinnost zohlednit například pracovní příležitosti, sociální začlenění, důstojné pracovní podmínky a další sociálně relevantní hlediska spojené s veřejnou zakázkou.“
Nové znění § 28 odst. 1 písm. q) ZZVZ: „Pro účely tohoto zákona se rozumí environmentálně odpovědným zadáváním postup podle tohoto zákona, při kterém má zadavatel povinnost zohlednit například dopad na životní prostředí, trvale udržitelný rozvoj, životní cyklus dodávky, služby nebo stavební práce a další environmentálně relevantní hlediska spojené s veřejnou zakázkou.“
Nové znění § 28 odst. 1 písm. r) ZZVZ: „Pro účely tohoto zákona se rozumí inovaci implementace nového nebo značně zlepšeného produktu, služby nebo postupu související s předmětem veřejné zakázky.“
Výše uvedená novela ZZVZ přišla poměrně neočekávaně a bez hlubšího projednání v odborných kruzích. Z našeho pohledu se jedná o nekoncepční a nedobře připravenou úpravu stávajícího ZZVZ. Nemá však smysl plakat nad rozlitým talířem a musíme se smířit se skutečností. Níže si rozvedeme nejzákladnější aspekty této nové úpravy ZZVZ.
V prvé řadě je nutné konstatovat, že tato nová úprava je zakotvena v obecné části zákona, a to přímo u základních zásad zadávání veřejných zakázek a platí bez dalšího omezení. To znamená, že výše uvedené zásada sociálně a environmentálně odpovědného zadávání a inovace se musí uplatňovat na všechny veřejné zakázky, tedy i veřejné zakázky malého rozsahu. V tomto aspektu spatřujeme zásadní koncepční nedostatek právní úpravy. Obecně se domníváme, že je správné, aby při zadávání veřejných zakázek byly výše uvedené aspekty zohledňovány a zadavatel se s nimi řádně vypořádal. Nedává nám však hlubšího smyslu, aby uvedená úprava dopadala i na ty nejmenší veřejné zakázky malého rozsahu.
ZZVZ nenutí zadavatele uplatnit vždy a všechny výše uvedené aspekty. Uplatnění těchto aspektů je povinné tam, kde to bude vzhledem k povaze a smyslu zakázky možné. Samotné posouzení, zda je to možné vzhledem k povaze a smyslu veřejné zakázky, musí zadavatel provést ke každému výše uvedenému aspektu samostatně. Nelze tedy aplikaci § 6 odst. 4 ZZVZ vyřešit vypořádáním se například s inovacemi a dalšími aspekty se nezabývat. Závěr, že výše uvedené aspekty nelze vůbec aplikovat na konkrétní veřejnou zakázku je však možný.
Zadavatel dle nového ustanovení ZZVZ výše uvedené aspekty musí vždy řádně odůvodnit. ZZVZ však žádným způsobem nekonstatuje, jaké náležitosti odůvodnění má mít. Je tedy zcela na zadavateli, aby se s tím v souladu zejména se zásadou transparentnosti vypořádal. Z našeho pohledu je tak nezbytné, byť nikoli zákonem stanovené, aby takové odůvodnění bylo vypracováno písemně. Jen tak dle našeho názoru lze dodržet zásadu transparentností a současně v rámci přezkumu dokázat, že zadavatel veřejné zakázky postup dle § 6 odst. 4 ZZVZ skutečně dodržel. Současně doporučujeme, aby takové odůvodnění vypracoval před zahájením samotné veřejné zakázky a založil jej jako součást dokumentace k veřejné zakázce.
Na základě výše uvedeného lze shrnout novou právní úpravu do těchto bodů, na které by zadavatel při zadávání veřejných zakázek neměl zapomenout.
- Zadavatel výše uvedené zásady musí aplikovat na všechny veřejné zakázky (i veřejné zakázky malého rozsahu).
- Zadavatel musí odůvodnit použití zásad i jejich nepoužití.
- Zadavatel musí posoudit všechny výše uvedené zásady – sociálně odpovědné zadávání, environmentálně odpovědné zadávání i inovace – a to současně (nelze odůvodnit nepoužití inovací a environmentálně odpovědného zadávání aplikací sociálně odpovědného zadávání).
- Je vhodné odůvodnit výše uvedené před zahájením výběrového/zadávacího řízení a toto písemně evidovat ve spisu.
JUDr. Michal Šilhánek,
advokát
LAWYA, advokátní kancelář s.r.o.
Sídlo:
Tučapy 240
683 01, Tučapy
Kontaktní adresa:
Březinova 746/29
616 00, Brno
tel.: +420 543 216 310
e-mail: info@lawya.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz