Novinky v telekomunikacích se nesou ve jménu revize telekomunikačního rámce
Otázka harmonizace a unifikace pravidel telekomunikačního trhu je v současné době hojně diskutovaným tématem na úrovni Evropské unie. V této souvislosti vznikl celý soubor návrhů právních předpisů Evropské komise v oblasti elektronických komunikací, jako například směrnice, kterou se stanoví Evropský kodex pro elektronické komunikace nebo akční plán 5G pro Evropu.
Připravovaná revize telekomunikačního rámce se zaměřuje na několik samostatných oblastí, kterými jsou podpora investic do rozvoje sítí, efektivnější nakládání s radiovým spektrem, silnější a jednotná ochrana spotřebitelů a bezpečnější sítě a férová pravidla pro všechny uživatele.
Evropská komise, s úmyslem podpořit investice do vysokokapacitních sítí, plánuje do roku 2025 splnit hned trojici strategických cílů:
- zajistit vysokokapacitní přístup k internetu na univerzitách, ve školách, výzkumných centrech, u všech poskytovatelů veřejných služeb,
- všechny evropské domácnosti, ať již ve městech či na venkově, mají mít k dispozici konektivitu alespoň 100 Mbps pro download,
- všechna zastavěná území, včetně hlavních silnic a železnic, budou pokryty systémy bezdrátové komunikace 5. generace; v každém členském státě EU má být technologie 5G dostupná na komerčním základě alespoň v jedné aglomeraci.
Unifikace pravidel má směřovat i ke sjednocení pravidel, resp. ke stanovení výčtu požadavků na smlouvy s koncovými uživateli. Současná úprava, která se (nejen) v České republice rozmělňuje mezi obecnou úpravu závazkových vztahů, spotřebitelské právní předpisy i samostatnou speciální úpravu oblasti elektronických komunikací, je nepřehledná. Případné návrhy směřující k racionalizaci úpravy v obecné rovině lze kvitovat, nicméně je k zamyšlení, zda je vhodné pokračovat v současném trendu, který z koncového uživatele služeb elektronických komunikací činí speciální kategorii spotřebitele a stanovuje mu práva, která jsou v jiných oblastech závazkových vztahů nevídaná.
Samostatnou kategorií úprav je harmonizace v oblasti správy radiového spektra, neboť správa spektra na národních úrovních jednotlivých členských států probíhá rozdílně. Připravovaný kodex však navrhuje, aby většinu záměrů regulačních úřadů v oblasti správy spektra posuzovalo Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (Body of European Regulators for Electronic Communications, BEREC), a ostatní regulační úřady a evropská komise by pak byli informováni. U částí spektra s významným dopadem na trh si lze tento postup představit, nicméně plošný přístup nelze dle našeho mínění doporučit. Diskutabilní je i přínos případné konzultační procedury. Správa spektra by byla podstatně ztížena a zejména by docházelo k prodloužení jednotlivých procedur, což se nejeví jako vhodná cesta rozvoji konkurenceschopnosti trhu a podpoře investic.
S ohledem na aktuální prostupnost telekomunikačních služeb napříč členskými státy lze namítat, že harmonizace probíhá přirozenou cestou. Účastníci trhu se tak přizpůsobují nutným změnám postupně s moderací národních regulátorů. Nicméně navrhované revize telekomunikačního rámce probíhají v současné době veřejnými diskuzemi, a to i za účasti národních regulátorů, a proto lze jen doufat, že případné změny budou reagovat na jistě platné připomínky a výtky účastníků trhu i národních telekomunikačních úřadů.
Josef Donát, LL.M.,
partner
ROWAN LEGAL, advokátní kancelář s.r.o.
GEMINI Center
Na Pankráci 1683/127
140 00 Praha 4
Tel.: +420 224 216 212
Fax: +420 224 215 823
e-mail: praha@rowanlegal.com
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz