Novinky v telekomunikacích se nesou ve jménu revize telekomunikačního rámce
Otázka harmonizace a unifikace pravidel telekomunikačního trhu je v současné době hojně diskutovaným tématem na úrovni Evropské unie. V této souvislosti vznikl celý soubor návrhů právních předpisů Evropské komise v oblasti elektronických komunikací, jako například směrnice, kterou se stanoví Evropský kodex pro elektronické komunikace nebo akční plán 5G pro Evropu.
![]() |
Připravovaná revize telekomunikačního rámce se zaměřuje na několik samostatných oblastí, kterými jsou podpora investic do rozvoje sítí, efektivnější nakládání s radiovým spektrem, silnější a jednotná ochrana spotřebitelů a bezpečnější sítě a férová pravidla pro všechny uživatele.
Evropská komise, s úmyslem podpořit investice do vysokokapacitních sítí, plánuje do roku 2025 splnit hned trojici strategických cílů:
- zajistit vysokokapacitní přístup k internetu na univerzitách, ve školách, výzkumných centrech, u všech poskytovatelů veřejných služeb,
- všechny evropské domácnosti, ať již ve městech či na venkově, mají mít k dispozici konektivitu alespoň 100 Mbps pro download,
- všechna zastavěná území, včetně hlavních silnic a železnic, budou pokryty systémy bezdrátové komunikace 5. generace; v každém členském státě EU má být technologie 5G dostupná na komerčním základě alespoň v jedné aglomeraci.
Unifikace pravidel má směřovat i ke sjednocení pravidel, resp. ke stanovení výčtu požadavků na smlouvy s koncovými uživateli. Současná úprava, která se (nejen) v České republice rozmělňuje mezi obecnou úpravu závazkových vztahů, spotřebitelské právní předpisy i samostatnou speciální úpravu oblasti elektronických komunikací, je nepřehledná. Případné návrhy směřující k racionalizaci úpravy v obecné rovině lze kvitovat, nicméně je k zamyšlení, zda je vhodné pokračovat v současném trendu, který z koncového uživatele služeb elektronických komunikací činí speciální kategorii spotřebitele a stanovuje mu práva, která jsou v jiných oblastech závazkových vztahů nevídaná.
Samostatnou kategorií úprav je harmonizace v oblasti správy radiového spektra, neboť správa spektra na národních úrovních jednotlivých členských států probíhá rozdílně. Připravovaný kodex však navrhuje, aby většinu záměrů regulačních úřadů v oblasti správy spektra posuzovalo Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (Body of European Regulators for Electronic Communications, BEREC), a ostatní regulační úřady a evropská komise by pak byli informováni. U částí spektra s významným dopadem na trh si lze tento postup představit, nicméně plošný přístup nelze dle našeho mínění doporučit. Diskutabilní je i přínos případné konzultační procedury. Správa spektra by byla podstatně ztížena a zejména by docházelo k prodloužení jednotlivých procedur, což se nejeví jako vhodná cesta rozvoji konkurenceschopnosti trhu a podpoře investic.
S ohledem na aktuální prostupnost telekomunikačních služeb napříč členskými státy lze namítat, že harmonizace probíhá přirozenou cestou. Účastníci trhu se tak přizpůsobují nutným změnám postupně s moderací národních regulátorů. Nicméně navrhované revize telekomunikačního rámce probíhají v současné době veřejnými diskuzemi, a to i za účasti národních regulátorů, a proto lze jen doufat, že případné změny budou reagovat na jistě platné připomínky a výtky účastníků trhu i národních telekomunikačních úřadů.

Josef Donát, LL.M.,
partner
ROWAN LEGAL, advokátní kancelář s.r.o.
GEMINI Center
Na Pankráci 1683/127
140 00 Praha 4
Tel.: +420 224 216 212
Fax: +420 224 215 823
e-mail: praha@rowanlegal.com
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz