Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 03/2021
Vážení čtenáři,
přinášíme Vám pravidelné aktuality z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2021. Aktuality dělíme vždy podle příslušných regulovaných sektorů.
Regulace s působností napříč sektory
- 19/03: EBA/EK – Přijetí implementačních technických standardů (ITS) týkajících se zveřejňování informací institucemi – EBA potvrdila, že EK přijala prováděcí akt, který stanovuje ITS týkající se zveřejňování informací institucemi v rámci 3. pilíře. ITS dále zahrnují regulatorní změny představené nařízením o obezřetnostních požadavcích (575/2013) a slaďují informační rámec s mezinárodními standardy. ITS budou platit od 30/06/2021. Veškeré příslušné dokumenty jsou ke stažení zde.
- 12/03: PS – Novela zákona o ČNB – Poslanecká sněmovna dne 24/03 schválila novelu zákona o ČNB, která teď míří do senátu. Jedním z cílů schváleného návrhu je v případě potřeby umožnit ČNB adekvátně reagovat na makroekonomická rizika na nemovitostním a hypotečním trhu, která by mohla mít vliv na finanční stabilitu. Novela, mimo jiné, umožní ČNB závazně stanovit horní hranici u úvěrového ukazatele sledujícího výši hypotéky k hodnotě zástavy (LTV), u výše příjmů žadatele o úvěr/hypotéku k jeho celkovému zadlužení (DTI) a u indikátoru dluhové služby k příjmu (DSTI). Hranici by mohla závazně stanovit u jednoho, kombinace dvou, či u všech třech ukazatelů. Dalšími navrhovanými změnami jsou, mimo jiné:
- automatické úlevy pro žadatele ve věku do 36 let;
- 5 % objemová výjimka (u pěti procent úvěrů se limity u hypoték vůbec nemusí uplatnit); a
- rozšíření pravomocí ČNB pro provádění obchodů na volném trhu (provádění úvěrových operací a obchodů s investičními nástroji a dalšími cennými papíry).
- 01/03: ESMA – Finální zpráva týkající se podávání informací podle čl. 8 taxonomického nařízení – ESMA zveřejnila finální zprávu týkající se doporučení ohledně informačních povinností podle čl. 8 taxonomického nařízení (Nařízení 2020/852). Čl. 8 rozšiřuje informační povinnosti nefinančních společností a správců aktiv podle směrnice NFRD (2014/95/EU). Doporučení ve zprávě definují klíčové ukazatele výkonu (KPI), které specifikují jak a do jaké míry se činnosti společností, které spadají do oblasti působnosti NFRD, kvalifikují podle taxonomického nařízení jako environmentálně udržitelné. Klíčová doporučení se týkají definic, které mají nefinanční společnosti používat pro výpočet KPI obratu, kapitálových (CapEx) a provozních (OpEx) nákladů, a též které KPI by měli správci aktiv zveřejňovat.
Investiční společnosti a fondy
- 30/03: ESMA – Aktualizace seznamu Q&A ke směrnici o správcích alternativních investičních fondů (AIFMD) a Q&A ke směrnici týkající se subjektů kolektivního investování do převoditelných cenných papírů (UCITS) – ESMA aktualizovala seznam Q&A týkajících se směrnice AIFMD a UCITS, do kterých přidala dvě nové otázky. Obě se týkají výkonnostních poplatků v UCITS a některých typech AIF, okamžikem vzniku práva na výkonnostní poplatky, časovým úsekem aplikace referenčního období měřené výkonnosti fondu a rozsahem pokynů k výkonnostním poplatkům UCITS a některých druhů AIF v souvislosti s ELTIF (European long-term investment funds).
Kapitálový trh
- 31/03: ESMA – Aktualizace seznamu Q&A týkajících se nařízení o centrálních depozitářích cenných papírů (CSDR) – Q&A se aktualizují v sekci Centrální depozitáři cenných papírů (CSD) a v sekci Disciplína při vypořádání (SD), do kterých se přidává:
- poskytování služeb v jiných členských státech; a
- instrukce o vypořádání poskytnuté ústředními protistranami.
- 31/03: ESMA – Aktualizace seznamu Q&A týkajících se prospektového nařízení (PR) – Do seznamu se přidávají čtyři nové otázky, které se týkají:
- aplikace výjimky podle čl. 1(5)(b) nařízení PR týkající se nepřevoditelných cenných papírů;
- aplikace nařízení PR v případech, kdy mohou být akcie vyměněny za globální depozitní certifikáty (a naopak);
- šíření upravených inzerátů; a
- statusu převoditelných cenných papírů.
- 31/03: ESMA – Aktualizace seznamu Q&A týkajících se nařízení o referenčních hodnotách (BMR) – Aktualizace má za cíl objasnit přechodná ustanovení aplikovatelná pro referenční hodnoty ze třetích zemí podle nařízení BRM.
- 31/03: ESMA – Aktualizace seznamu Q&A týkajících se implementace nařízení EMIR – Q&A se aktualizují v sekci Registr obchodních údajů, do které se přidává otázka č. 51, která objasňuje dva aspekty související s výjimkou ohlašovací povinnosti vnitroskupinových transakcí (IGT):
- povinnost ohlašovat podrobnosti o derivátech v případě, kdy výjimka ohlašovací povinnosti pro IGT přestane být platná; a
- otázka, zdali se tato výjimka uplatní i v případě, kdy mateřská společnost sídlí ve třetí zemi.
- 30/03: ESMA – Finální zpráva o hodnocení povinností informovat o transakcích a referenčních údajích podle nařízení MiFIR – ESMA zveřejnila finální zprávu o hodnocení povinností informovat o transakcích a referenčních údajích podle nařízení MiFIR. Zpráva obsahuje množství doporučení a návrhy legislativních dodatků k MiFID II/MiFIR s cílem zjednodušit stávající informační režim a zajistit kvalitu a použitelnost hlášených údajů.
- 29/03: ESMA – Aktualizace seznamu Q&A týkajících se implementace ochrany investorů podle MiFID II/MiFIR – Do seznamu se přidává otázka týkající se podmínek, za kterých může být pobídka považována za zvýšení kvality služby poskytované klientovi.
- 26/03: ESAS – Seznam Q&A ohledně mezisektorových aspektů sekuritizačního nařízení (SECR) – Evropské orgány dohledu zveřejnily seznam Q&A, které mají za cíl objasnit otázky týkající se aplikace nařízení SECR, aby byla podpořena mezisektorová konzistentnost implementace sekuritizačních požadavků napříč EU. Q&A objasňují hlavně:
- obsah a formát informací o sekuritizační transakci, které by měl zveřejnit původce, sponzor a SSPE (Securitisation special purpose entity);
- transakční dokumentace jednoduchých, transparentních a standardizovaných (STS) sekuritizací, které by měly být zveřejněny, aby usnadnily investorům dodržování požadavků due diligence; a
- typ certifikačních služeb STS, které mohou poskytovat ověřovatelé – třetí strany (Third Party Verifiers) sekuritizačním stranám.
- 26/03: ESAS – Rozsah aplikace sekuritizačního nařízení (SECR) pro strany ze třetích zemí – Evropské orgány dohledu zveřejnily společné stanovisko adresované EK týkající se situací, kdy jako jedna ze stran sekuritizační transakce vystupuje entita ze třetí země. Cílem tohoto stanoviska je především objasnit povinnosti těchto entit v souladu s nařízením SECR.
- 19/03: ESMA – Veřejné prohlášení týkající se přístupu k dohledu v oblasti limitů pozic komoditních derivátů – ESMA vydala veřejné prohlášení týkající se přístupu k dohledu v oblasti limitů pozic komoditních derivátů, jehož cílem je objasnit aplikaci limitů pozic a koordinovat činnosti příslušných národních orgánů v oblasti dohledu do doby, než vejde v platnost legislativní změna představená stabilizačním balíčkem MiFID II pro komoditní deriváty. V důsledku těchto změn se budou poziční limity vztahovat pouze na deriváty zemědělských komodit a deriváty klíčových nebo významných komodit (čisté otevřené úrokové pozice o alespoň 300.000 lotech v období jednoho roku). Stejně tak pozice, které lze objektivně považovat za důsledek transakcí uzavřených za účelem splnění povinnosti zajistit likviditu v obchodním systému, budou vyňaty z pozičních limitů. Tato změna vstoupí v platnost počátkem roku 2022.
- 19/03: ESAS – Seznam Q&A ohledně regulačních technických standardů (RTS) pro bilaterální maržové (margin) požadavky podle nařízení EMIR – Evropské orgány dohledu zveřejnily společný seznam Q&A týkající se RTS bilaterálních maržových požadavků podle nařízení 2016/2251, které doplňuje nařízení EMIR. Cílem těchto společných Q&A je podpora společných postupů v oblasti dohledu při aplikaci nařízení EMIR. Q&A objasňují, mimo jiné:
- jaký je rozsah částečné výjimky z použití bilaterálních maržových požadavků v rámci vnitroskupinových transakcí;
- jaký je postup v případě udělování výše zmíněné výjimky v situaci, kdy se jedná o interakci mezi finanční a nefinanční protistranou, které pocházejí z odlišných členských států; a
- jaký je režim výjimek v případě derivátů uzavřených v souvislosti s krytými dluhopisy.
- 15/03: ESMA – Neobnovení informační povinnost týkající se čistých krátkých pozic nad 0,1 % – ESMA se rozhodla, že nebude znovu prodlužovat opatření z března minulého roku, podle kterého museli držitelé čistých krátkých pozic operujících na regulovaném trhu EU informovat příslušné národní orgány v případě, že pozice dosáhne, přesáhne nebo spadne pod hranici 0,1 % emitovaného akciového kapitálu. Toto opatření skončilo k 19/03. Své rozhodnutí zdůvodnila ESMA tím, že díky mírně optimistickým prognózám růstu HDP ukazujícím na oživení, poklesu volatility a akciovým indexům v EU blížícím se úrovním před pandemií současná situace již neopodstatňuje nouzový režim podle nařízení o krátkém prodeji (236/2012).
- 05/03: EBA – Finální návrh implementačních technických standardů (ITS) v oblasti dohledu v souvislosti s čl. 49 (2) a 54 (3) nařízení 2019/2033 o obezřetnostních požadavcích na investiční podniky (IFR) – EBA zveřejnila finální návrh ITS týkající se požadavků na podávání zpráv a zpřístupňování informací ohledně kapitálu u investičních podniků. Tyto ITS mají za cíl zajistit přiměřenou implementaci nového obezřetnostního rámce pro investiční podniky s přihlédnutím k jejich různým aktivitám, velikosti a složitosti. Návrh je součástí první fáze plánu EBA týkajícího se investičních podniků (EBA Roadmap on Investment Firms).
- 03/03: ESMA – Návrh na doplnění směrnice o transparentnosti z důvodu skandálu společnosti Wirecard – ESMA zveřejnila svůj dopis adresovaný EK vypracovaný v reakci na skandál německé společnosti Wirecard. Dopis adresuje nesprávné účetní postupy a navrhuje určité změny ve směrnici o transparentnosti 2013/50/EU. V dopise navrhované změny se týkají především ustanovení o poskytování informací o financích s tím, že ESMA doporučuje se zaměřit především na:
- rozšíření spolupráce mezi příslušnými národními orgány napříč EU;
- zlepšení koordinace vymáhání poskytnutí finančních informací na národní úrovni;
- posílení nezávislosti příslušných vnitrostátních orgánů; a
- posílení harmonizovaného dohledu nad informacemi v celé EU.
Banky
- 18/03: ECB – Průměrné úrokové sazby složené krátkodobé eurové sazby (€STR) – ECB se rozhodla začít publikovat průměrné úrokové sazby Euro short-term rate (€STR) a složené indexy založené na €STR, a to počínaje 15/04/2021. Zveřejnění proběhne vždy v každý obchodní den TARGET2 v 9:15 středoevropského času a bude obsahovat průměrné sazby €STR pro dobu splatnosti 1 týden a 1, 3, 6 a 12 měsíců, stejně jako složený €STR index pro jakoukoliv nestandardní dobu splatnosti. ECB dále zveřejnila pravidla pro výpočet a publikaci těchto sazeb, a zároveň aktualizovala obecné zásady 2019/1265 o krátkodobé eurové sazbě.
- 16/03: EBA – Povinná účast na monitorovacím cvičení podle opatření Basel III – EBA zveřejnila rozhodnutí, podle kterého již nebude účast na monitorovacím cvičení podle opatření Basel III dobrovolná, ale povinná. Důvodem je potřeba získat reprezentativní vzorek z více jurisdikcí a úvěrových institucí a zároveň získávat stabilní vzorek v průběhu času poskytnutím spolehlivého právního rámce pro zajištění institucionální participace. Tato iniciativa dále zavádí transparentní metodiku, jak by měly být instituce do vzorku zahrnuty, a zohledňuje zásadu proporcionality pro zvýšení stability průběžného získávání vzorků. Rozhodnutí též stanovuje jasná výběrová kritéria pro vzorky z každého státu.
Platební služby
- 22/03: Rada EU – Podpora opatření usnadňující okamžité platby a celounijní platební řešení – Rada EU zveřejnila své závěry, jež reagují na strategii EU pro malé platby (retail payments), představenou Komisí v září minulého roku. Mezi cíle představené touto strategií patří, mimo jiné, zajištění konkurenceschopného a inovativního trhu malých plateb v EU, zavádění okamžitých plateb nebo vytvoření podmínek pro vývoj celounijních platebních řešení s cílem snížit závislost EU na hlavních globálních aktérech v této oblasti. Rada ve svých závěrech kromě podpory této strategie zdůrazňuje, že je třeba se soustředit na výzvy v oblastech finanční inkluze, zabezpečení a ochrany spotřebitele, ochrany údajů či výzvy související s AML. Rada ve svých závěrech upřednostňuje opatření týkající se především těchto čtyřech „pilířů“:
- řešení otázek souvisejících s posilováním digitálních a okamžitých platebních řešení;
- otázky inovací a konkurenceschopnosti;
- zajištění přístupu k systémům malých plateb a dalším podpůrným infrastrukturám a jejich interoperabilita; a
- zlepšení plateb se zeměmi mimo EU.
Pojišťovny
- 23/03: EIOPA – Q&A týkající se směrnice o distribuci pojištění – EIOPA zveřejnila Q&A poskytnuté evropskou komisí, týkající se právní interpretace směrnice o distribuci pojištění (IDD, 2016/97) a jejích implementačních opatření. Otázky se týkají:
- posouzení vhodnosti;
- produktového dohledu a požadavků řízení produktů;
- podstatných změn existujícího již nabízeného produktu;
- testování produktů a hodnocení existujících produktů;
- odpovědnosti tvůrce za adekvátní dohled nad produkty a jejich řízení;
- organizačních požadavků;
- použití IDD v případě poskytování poradenství ohledně stávajících smluv; a
- uplatňování IDD na kaptivní pojišťovny.
- 01/03: EIOPA – Klíčové ukazatele výkonnosti podle čl. 8 taxonomického nařízení – EIOPA zveřejnila zprávu týkající se doporučení ohledně informačních povinností podle čl. 8 taxonomického nařízení (2020/852). Zpráva se týká informační povinnosti ohledně KPI u pojistitelů a zajistitelů v oblasti udržitelnosti podle směrnice NFRD (Směrnice EU 2014/95/EU). EIOPA navrhuje zohlednit dva nejdůležitější KPI týkající se udržitelnosti, které ukazují, do jaké míry:
- pojistitel nebo zajistitel vykonává činnosti spojené s taxonomií – ve smyslu neživotního hrubého upsaného pojistného; a
- pojistitel nebo zajistitel podporuje nebo financuje taxonomicky identifikované ekonomické činnosti – ve vztahu k celkovým investicím.
AML
- 19/03: FATF – Diskusní materiál týkající se revize pokynů k přístupu založeném na riziku v oblasti virtuálních měn – FATF zveřejnil diskusní materiál týkající se revize pokynů k přístupu založenému na riziku v oblasti virtuálních aktiv (VA) a poskytovatelů služeb spojených s virtuálním aktivem (VASP), vydaných v roce 2019. Cílem této revize je především:
- upřesnit definice VA a VASP tak, aby byla zvýšena jejich pružnost za účelem pokrytí všech typů finančních aktiv standardy FATF (ať už VA, či tradičních finančních aktiv);
- poskytnout návod k tomu, jak aplikovat standardy FATF na tzv. stablecoiny;
- poskytnout další pokyny týkající se rizik a případných prostředků pro snížení rizik v rámci tzv. peer-to-peer transakcí;
- poskytnout aktualizovaný návod k licencování a registraci VASP;
- poskytnout další pokyny pro veřejný a soukromý sektor ohledně realizace „cestovního pravidla“ (travel rule); a
- zahrnout zásady sdílení informací a spolupráce mezi orgány dohledu nad VASP.
- 11/03: FATF – Zpráva o indikátorech rizik souvisejících s praním špinavých peněz v rámci obchodní činnosti – FATF zveřejnil zprávu o indikátorech rizik souvisejících s praním špinavých peněz v rámci obchodní činnosti. Zpráva obsahuje, mimo jiné, indikátory rizik (red flags) týkající se:
- struktury podnikání;
- obchodní činnosti;
- obchodních dokumentů a komodit; a
- účetní a transakční činnosti.
- 04/03: FATF – Pokyny v oblasti dohledu založeném na riziku – FATF zveřejnil pokyny ohledně dohledu založeném na riziku k usnadnění přechodu relevantním finančním i nefinančním společnostem z dohledu v oblasti AML založeném na bázi pevně daných pravidel (rule-based) na dohled založený na reflexi aktuálních hrozeb a rizik (risk-based). Pokyny sestávají ze tří oblastí:
- pokyny vysvětlující, jak by dohlížitelé měly posuzovat rizika v relevantním sektoru a jak stanovit priority jejich činnosti v souladu s přístupem založeným na riziku podle standardů FATF;
- strategie adresující běžně se vyskytující výzvy v rámci dohledu na bázi rizik a jurisdikcí, včetně příkladů strategií pro povinné osoby z řad nefinančních společností a poskytovatelů služeb v oblasti virtuálních měn; a
- příklady specifického přístupu jednotlivých jurisdikcí k dohledu ve finančním sektoru, poskytovatelů služeb v oblasti virtuálních měn a jiných společností v soukromém sektoru.
- 03/03: EBA – Stanovisko k rizikům v oblasti AML a financování terorismu majícím vliv na finanční sektor EU – EBA zveřejnila stanovisko k rizikům týkajícím se AML a financování terorismu, která jsou relevantní pro finanční sektor v EU. Jako riziko v rámci celého finančního systému bylo, mimo jiné, označeno využívání inovativních finančních služeb, přičemž v rámci konkrétních finančních sektorů se pak jedná např. o programy zmírňování rizik (de-risking – jedná se o fenomén, při kterém se finanční a některé nefinanční instituce snaží vyhnou riziku tím, že omezí přístup ke službám určité skupině klientů, místo aby rizika efektivně řídily). Stanovisko se dále věnuje rizikům, která nastala v důsledku pandemie COVID-19.
- 01/03: EBA – Finální zrevidované pokyny týkající se AML a financování terorismu – EBA zveřejnila finální zrevidované pokyny týkající se rizik souvisejících s AML a financováním terorismu. Pokyny jsou adresované jak finančním institucím, tak orgánům dohledu. EBA v pokynech adresuje, mimo jiné:
- faktory, které by měly společnosti zvážit v rámci obchodních vztahů a příležitostných transakcí;
- jak mohou finanční instituce upravit svá opatření v oblasti klientské due diligence tak, aby co nejvíce snížily rizika spojená s AML a financováním terorismu, aby se zároveň vyhnuly tzv. de-riskingu (viz vysvětlení v odstavci výše); a
- podporu úsilí příslušných orgánů dohledu při hodnocení přiměřenosti hodnocení rizik, politik a postupů jednotlivých společností v oblasti AML a financování terorismu.
Mgr. Ondřej Havlíček, LL.M.
Mgr. Matěj Šarapatka, LL.M.
Schönherr Rechtsanwälte GmbH, organizační složka
Jindřišská 937/16
110 00 Praha 1
Tel.: +420 225 996 500
Fax: +420 225 996 555
e-mail: office.czechrepublic@schoenherr.eu
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz