Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2022
Duben je za námi a tedy opět nastal čas Vás informovat o všech novinkách, které se za minulý měsíc udály na poli české a evropské finanční regulatoriky. Stejně jako v minulém vydaní bychom Vás i nyní rádi informovali o aktuálním vývoji v oblasti sankcí proti Ruské federaci a Bělorusku v souvislosti s invazí na Ukrajinu a o novinkách týkajících se selhání banky Sberbank CZ, a.s. (Sberbank CZ). Po těchto dvou aktualitách navážeme standardními novinkami z oblasti finanční regulatoriky dělenými do příslušných sektorů.
Novinky v oblasti finančních sankcí uvalených vůči Ruské federaci a Bělorusku v souvislosti s válkou na Ukrajině
V uplynulém měsíci přijala Rada EU již pátý balíček sankcí vypracovaný na základě nařízení Rady (EU) 2022/576 ze dne 08/04/2022. Současně byla potvrzena i příprava šestého sankčního balíčku, který by měl být namířen, mimo jiné, i vůči Sberbank.
Přijatý balíček se skládá z šesti částí, přičemž finanční opatření se dotknou zejména čtyř ruských bank: (i) VTB Bank, (ii) Novikombank, (iii) Sovcombank a (iv) Otkritie FC Bank, na které se nyní vztahuje (mimo jejich dřívějšího vyloučení ze systému SWIFT) i úplný zákaz jakýchkoliv transakcí, a to ve formě zmrazení majetku a zákazu poskytovat těmto subjektům jakékoliv finanční prostředky, čímž by mělo být docíleno jejich úplné odříznutí od evropských trhů.
Součástí finančních opatření jsou dále následující zákazy a omezení:
- rozšíření zákazu přijímání vkladů i na peněženky s kryptoaktivy, účty s kryptoaktivy nebo jejich úschovu, pokud celková hodnota kryptoaktiv jedné fyzické nebo právnické osoby na jednoho poskytovatele peněženky, účtu nebo úschovy přesahuje 10.000,- EUR;
- rozšíření zákazu vývozu eurobankovek na veškeré bankovky v měnách členských států EU do Ruské federace a Běloruska, nebo jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu na území Ruské federace či Běloruska;
- zákaz prodávat převoditelné cenné papíry denominované v jakékoli úřední měně členského státu EU vydané po 12/04/2022 nebo podílové listy či investiční akcie subjektů kolektivního investování s expozicí vůči těmto cenným papírům do Ruska a Běloruska nebo jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu v Rusku či Bělorusku;
- všeobecný unijní zákaz účasti ruských společností na veřejných zakázkách v členských státech EU; a
- vyloučení veškeré finanční podpory ruským veřejným orgánům.
K případným dotazům ohledně pátého sankčního balíčku vydala EK seznam otázek a odpovědí (k dispozici pod tímto odkazem).
Kromě nového sankčního balíčku bylo také zveřejněno prohlášení orgánu EBA adresované finančním institucím a orgánům dohledu, které by dle orgánu EBA měly vynaložit veškeré úsilí k zajištění přístupu ukrajinských uprchlíků alespoň k základním finančním produktům a službám. EBA v rámci prohlášení dále uvádí, jak se její obecné pokyny pro boj proti praní peněz a financování terorismu (AML/CFT) uplatňují v současném kontextu a jak mohou finanční instituce přizpůsobit svá AML/CFT opatření, aby mohly adekvátně na nynější situaci reagovat. EBA dále objasňuje, co mohou finanční instituce a orgány dohledu udělat pro ochranu zranitelných osob před zneužitím ze strany různých kriminálních živlů.
Aktuální informace k selhání banky Sberbank CZ
Dne 30/04/2022 nabylo právní moci rozhodnutí ČNB o odejmutí bankovní licence Sberbank CZ, vzhledem k tomu, že Sberbank CZ nevyužila možnost podat rozklad proti tomuto rozhodnutí v zákonné lhůtě 15 dnů (více o důvodech pro nepodání rozkladu zde). Z toho důvodu nesmí od 30/04/2022 Sberbank CZ přijímat vklady, poskytovat úvěry a vykonávat další činnosti s výjimkou těch, které jsou nezbytné k vypořádání jejích pohledávek a závazků.
Dle informací z médií již ČNB oslovila první potenciální likvidátory. Likvidátor po svém jmenování zjistí stav majetku společnosti, a pokud by došel k závěru, že aktiva banky nebudou dostatečná k uspokojení všech pohledávek, respektive k jejich uspokojení v plné výši, podá insolvenční návrh; jednotliví věřitelé pak budou muset přihlásit své pohledávky do insolvenčního řízení.
Sberbank CZ ujistila, že všechny smlouvy a dohody mezi bankou a jejími klienty zůstávají nadále účinné s tím, že dle jejího očekávání budou závazky klientů splněny. Závazky z těchto smluv a dohod však nemohou být předmětem (i) jednostranného zápočtu, či (ii) dohody o zápočtu, jak jsme již informovali v březnovém vydání našeho newsletteru. Banka současně ani nadále není oprávněna vyplácet většinu svých peněžitých závazků. Sberbank CZ dále uvedla, že nebude klientům za měsíc březen účtovat úroky z prodlení z opožděně hrazených splátek za měsíc březen, a to za předpokladu, že budou doplaceny v průběhu měsíce dubna.
Sberbank CZ informovala také o postupu ohledně uzavřených derivátových obchodů. Klienti, kteří mají tyto obchody sjednané, měli obdržet instrukce související s konkrétní transakcí. To se týká derivátových obchodů se splatností k 01/03/2022 a pozdější.
Garanční systém finančního trhu („GSFT“), který je zodpovědný za vyplácení náhrad vkladů, zahájil dne 22/04/2022 výplatu tzv. institucionálních náhrad pohledávek z vkladů institucionálním klientům Sberbank CZ, mezi které patří:
- platební instituce;
- poskytovatelé platebních služeb malého rozsahu;
- instituce elektronických peněz;
- vydavatelé elektronických peněz malého rozsahu;
- obchodníci s cennými papíry, na jejichž účtech jsou evidovány peněžní prostředky tvořící majetek zákazníka podle zákona upravujícího podnikání na kapitálovém trhu; a
- soudní exekutoři, na jejichž účtech jsou deponovány prostředky pro oprávněné a přihlášené věřitele podle exekučního řádu.
Základní podmínkou výplaty je, že na účtech institucionálních klientů vedených u Sberbank CZ byly evidovány prostředky ke dni 28/02/2022. Limitem vyplacení náhrady vkladů je částka 2.499.500 CZK (či 100.000 EUR) na jednoho klienta. K vyzvednutí náhrady je nezbytné:
- navštívit jednu ze seznamu poboček Komerční banky a.s., která je určena k výplatě náhrad vkladů;
- prokázat nároky originálem, úředně ověřenou kopií nebo elektronicky podepsaným platným výpisem z obchodního/jiného veřejného rejstříku ne starším než 3 měsíce;
- předložit průkaz totožnosti osoby, která je zástupcem právnické osoby, případně i jiné zmocněné osoby, a to úředně ověřenou plnou mocí, která bude znít výlučně na výplatu náhrady vkladu (vzor je k dispozici zde); a
- náhradu je třeba vyzvednout nejpozději do 22/04/2025.
Regulace s působností napříč sektory
- 13/04: ESAS – Zpráva smíšeného výboru ohledně rizik a zranitelnosti v rámci finančního systému EU – Smíšený výbor (Joint Committee) ESAS (ESMA, EBA, EIOPA) zveřejnil první společnou zprávu za rok 2022 týkající se rizik a zranitelnosti v rámci finančního systému EU, ve které se kromě zvýšené zranitelnosti finančního sektoru věnuje i vzestupu environmentálních a kybernetických rizik. I přes relativně pozitivní ekonomické vyhlídky na zotavení se finančního trhu po krizi způsobené pandemií COVID-19 výbor varuje, že se situace opět zhoršila v důsledku, mimo jiné, ruské invaze na Ukrajinu, hrozby rostoucí inflace či nových variant COVID-19 a stoupajících cen nemovitostí. S ohledem na tyto hrozby výbor finančním institucím, příslušným národním orgánům a účastníkům trhu doporučuje následující:
- v souvislosti s probíhajícím geopolitickým vývojem by finanční instituce měly být připraveny na možné další negativní dopady, především by pak měly zajistit dodržování sankčních režimů zavedených jak na evropské, tak na celosvětové úrovni;
- finanční instituce a orgány dohledu by měly být i nadále připraveny na možné zhoršení stavu aktiv;
- případné další zvyšování výnosů a náhlé zvraty v risk reversal prémiích by měly být pečlivě sledovány z hlediska jejich dopadů na finanční instituce i na investory;
- měla by být věnována zvýšená pozornost retailovým investorům;
- finanční instituce by měly do svých obchodních strategií a řídících struktur dále začleňovat aspekty ESG (Environmental, Social and Corporate Governance); a
- finanční instituce by měly posílit opatření v rámci kybernetické odolnosti a připravit se na možný budoucí nárůst kybernetických útoků a jejich následků.
- 01/04: ESMA – Aktualizace seznamů Q&As – ESMA aktualizovala následující seznamy Q&As:
- BMR – otázka č. 10.6 zabývající se zveřejňováním informací o referenčních hodnotách týkajících se ESG byla doplněna;
- Pokyny ohledně alternativních měřítek výkonu (APMs) – aktualizované otázky se týkají (i) aplikace pokynů u záležitostí souvisejících s ESG (otázka č. 19) a (ii) označení používaných emitenty u finančních ukazatelů ESG (otázka č. 20);
- MiFIR (hlášení údajů) – byly přidány následující či doplněny tyto otázky:
- LEI identifikátor emitenta – emitent depozitních certifikátů (2/otázka č. 7),
- Identifikační kód nástroje a kód podkladového nástroje – časový rozvrh pro získání ISIN (4/otázka č. 1), a
- Vykazování nominální hodnoty na jednotku a minimální obchodované hodnoty (21/otázka č. 1);
- SFTR (hlášení údajů) – doplněna otázka č. 12 (Currency for the Overview report).
Kapitálový trh
- 29/04: ESMA – Doporučení pro EK ohledně zlepšení ochrany investorů – ESMA zveřejnila doporučení adresované EK týkající se zlepšení ochrany investorů, v rámci kterého předkládá návrhy, které investorům usnadní získávání klíčových informací potřebných k přijímání informovaných investičních rozhodnutí s cílem je ochránit před agresivními marketingovými technikami a škodlivými praktikami. Zpráva obsahuje technická doporučení týkající se některých témat ochrany investorů podle směrnice MiFID II, přičemž se soustředí na následující oblasti:
- sdělení (disclosures);
- digitální sdělení (digital disclosures); a
- digitální nástroje a kanály (digital tools and channels).
- 13/04: Rada EU – Mandát k jednání o nařízení o evropských zelených dluhopisech – Stálí zástupci při EU schválili postoj Rady k návrhu nařízení o evropských zelených dluhopisech (EGBR), které stanovuje jednotné požadavky pro ty emitenty dluhopisů, kteří chtějí pro své environmentálně udržitelné dluhopisy nabízené investorům v rámci EU používat označení „evropský zelený dluhopis“ (EuGB), a zavádí systém registrace a rámec dohledu pro externí hodnotitele evropských zelených dluhopisů. Rada má nyní mandát k jednání s EP o finální podobě návrhu EGBR.
- 05/04: ESMA – Reakce na konzultaci EK o cíleném přezkumu nařízení EMIR týkající se rámce pro centrální clearing EU – Jako reakci (tzv. high-level response) na konzultaci EK ohledně cíleného přezkumu nařízení EMIR týkajícího se rámce pro centrální clearing EU (central clearing framework) poslala ESMA komisi dopis obsahující sadu doporučení týkající se této problematiky. Doporučení jsou rozdělena na následující sekce:
- opatření ke snížení expozice vůči ústředním protistranám Tier 2 (ústřední protistrany ze třetích zemí) a zvýšení atraktivity clearingového ekosystému EU:
- clearingové obligace,
- opatření vůči účastníkům clearingu v EU,
- opatření vůči ústředním protistranám z EU;
- opatření k zefektivnění dohledu EU; a
- opatření ke zmírnění zbývajících rizik u ústředních protistran Tier 2:
- pravomoci nad Tier 2 a vazby na obnovu a řešení problémů ústředních protistran;
- srovnatelnost předpisů; a
- další problémy týkající se všech ústředních protistran ze třetích zemí.
- 04/04: ESMA – Finální zpráva k přezkumu nařízení o krátkém prodeji (SSR) – ESMA vypracovala finální zprávu k přezkumu nařízení SSR, v rámci které navrhuje změny zaměřené na vyjasnění postupů pro vydávání krátkodobých a dlouhodobých zákazů, intervenčních pravomocí orgánu ESMA, zákazu nekrytých krátkých prodejů a výpočtu čistých krátkých pozic (NSP) a jejich zveřejňování. Zpráva je rozdělena do následujících oblastí:
- mimořádná opatření přijatá podle SSR;
- přezkum SSR týkající se požadavků na NSP, "locate" rule a seznam vyňatých akcií;
- transparentnost NSP; a
- zastaralé odkazy.
- 04/04: EK – Rozhodnutí o rovnocennosti pro americké burzy – Na základě rozhodnutí EK byla řada amerických burz, nad kterými vykonává dohled americká Komise pro cenné papíry (SEC), prohlášena za rovnocenné regulovaným trhům EU. EK dále změnila svoje dřívější rozhodnutí ohledně rovnocennosti týkající se ústředních protistran z USA s tím, že se teď bude vztahovat na určité produkty. Po úspěšném dokončení procesu uznávání budou ústřední protistrany z USA moci poskytovat v EU služby centrálního clearingu členům clearingového systému a obchodním systémům EU. Díky těmto rozhodnutím by mělo dojít, mimo jiné, k lepšímu propojení evropských kapitálových trhů s těmi mezinárodními.
Banky
- 29/04: EBA – Doporučení pro EK ohledně zjednodušení a zlepšení makroobezřetnostního rámce – EBA vydala sadu doporučení adresovaných EK týkajících se přezkumu makroobezřetnostního rámce, obsahující návrhy ke zjednodušení postupů u některých stávajících makroobezřetnostních nástrojů a k současnému zvýšení stupně harmonizace u jiných. EBA doporučuje, mimo jiné, (i) vytvořit systém dohledu a monitorování nebankovních věřitelů a rozšířit rozsah makroobezřetnostního rámce tak, aby zahrnoval i nebankovní věřitele, nebo (ii) zahrnout do směrnice o kapitálových požadavcích (CRD) právní mandát k vypracování metodik zahrnujících jak identifikaci ostatních systémově významných institucí (O-SII), tak i stanovení sazeb kapitálových rezerv. Jádro zprávy a příslušných doporučení je dle žádosti o doporučení EK rozděleno do těchto čtyř okruhů:
- celková koncepce a fungování nárazníkového rámce pro kapitálové rezervy;
- chybějící nebo zastaralé dokumenty;
- posuzování a hodnocení vnitřního trhu; a
- globální rizika.
- 12/04: EBA – Finální návrh regulačních technických standardů (RTS) k požadavkům na ponechání si rizika u sekuritizací – EBA zveřejnila finální návrh RTS týkajících se požadavků na původce, sponzory nebo původní věřitele ohledně ponechání si rizika u sekuritizací podle sekuritizačního nařízení (SECR), doplněného nařízením č. 2021/557 v rámci tzv. balíčku pro obnovu kapitálových trhů (Capital Markets Recovery Package, CMRP), jejichž cílem je tyto požadavky vyjasnit a tím dále přispět k rozvoji zdravého, bezpečného a robustního sekuritizačního trhu v EU. Úpravy uvedené CMRP se zaměřují na způsoby ponechání si rizika při sekuritizaci nevýkonných expozic (NPE) a dopad poplatků placených držitelům na požadavek ponechání si rizika. Kromě toho RTS dále vyjasňují způsoby uplatňování požadavku na ponechání si rizika na resekuritizace a zacházení se syntetickým nadměrným rozpětím jako možnou formou splnění požadavku. Nové RTS mají současně nahradit platné nařízení č. 625/2014.
Platební služby
- 05/04: EBA – Finální zpráva ke změnám regulačních technických standardů (RTS) ohledně výjimky ze silné autentizace zákazníka (SCA) pro přístup k účtu – EBA zveřejnila finální zprávu ke změnám RTS týkajících se SCA a bezpečné komunikace, vydaných na základě směrnice PSD2. Navrhované změny se týkají výjimky z SCA pro přístup k účtu, přičemž:
- zavádí novou povinnou výjimku z SCA, a to pouze pro specifické případy, kdy přístup probíhá prostřednictvím poskytovatele služeb informování o účtu (AISP), a to pouze v případě, že jsou splněny určité podmínky stanovené v pozměňujícím návrhu;
- omezují rozsah dobrovolné výjimky podle čl. 10 RTS na případy, kdy zákazník přistupuje k informacím o účtu přímo skrze poskytovatele platebních služeb, který vede účet (ASPSP); a
- prodlužují lhůtu pro obnovení SCA z každých 90 dnů na každých 180 dnů, ať už jsou informace zpřístupněny prostřednictvím AISP nebo přímo zákazníkem.
Pojišťovny
- 29/04: EIOPA – Doporučení ohledně ochrany retailových investorů – EIOPA zveřejnila finální zprávu obsahující řadu doporučení adresovaných EK týkajících se ochrany retailových investorů v souvislosti s prodejem pojistných produktů s investiční složkou, kterou reaguje na žádost o doporučení EK. Zpráva je rozdělena do následujících oblastí:
- zapojení investorů do zveřejňování informací a zdůraznění přínosů digitálního zveřejňování informací;
- posouzení rizik a příležitostí, které představují nové digitální nástroje a kanály;
- řešení škodlivých střetů zájmů v rámci procesu prodeje;
- podpora cenově dostupného a efektivního procesu prodeje; a
- posouzení dopadu složitosti na trhu retailových investičních produktů.
- 21/04: EIOPA – Finální zprávy k revizi pokynů k oceňování technických rezerv a k uplatňování hranic smluv – EIOPA vypracovala dvě finální zprávy k revizi pokynů k uplatňování hranic smluv a obecných pokynů k oceňování technických rezerv. Mezi revidované oblasti patří, mimo jiné, modelování biometrických faktorů, rozdělení nákladů, změny v nákladech, předpoklady používané pro výpočet očekávaných zisků v budoucím pojistném a rozdělení (unbundling) smluv. Obě zprávy včetně adresovaných připomínek z veřejné konzultace k oběma souborům pokynů jsou ke stažení zde.
- 12/04: EIOPA – Stanovisko ke zveřejňování jednotlivých výsledků v souvislosti se zátěžovými testy pojišťoven – EIOPA vydala stanovisko ke zveřejňování individuálních výsledků v souvislosti se zátěžovými testy pojišťoven, v rámci kterého předkládá důvody, proč by důsledné a disciplinované sdělování individuálních výsledků zátěžových testů posílilo tržní disciplínu, zvýšilo angažovanost účastníků a přispělo k rovným podmínkám mezi pojistiteli v rámci celého finančního sektoru. Jelikož většina pojišťoven i zajišťoven dle EIOPA stále projevuje neochotu k tomuto individuálnímu zveřejňování, je EIOPA přesvědčena, že změna právního rámce umožňující jí zveřejňovat výsledky jednotlivých podniků je jediným způsobem, jak zveřejňování individuálních informací dosáhnout.
- 07/04: EIOPA – Dohledové stanovisko o dohledu nad tzv. run-off podniky – EIOPA vypracovala stanovisko o dohledu nad tzv. run-off pojišťovnami či zajišťovnami (podniky, které nepřijímají nové klienty, ale pouze zajišťují servis již existujícího pojistného portfolia), jehož cílem je zajistit, aby se na run-off podniky a portfolia uplatňoval vysoce kvalitní a konvergentní dohled za současného zohlednění jejich specifické povahy a rizik, zásady proporcionality a zásady obezřetnosti. Výše zmíněné cíle považuje EIOPA za důležité z toho důvodu, že v posledních letech zaznamenala řadu problémů v oblasti dohledu nad run-off portfolii nebo podniky, které souvisely se specifickým rizikovým profilem run-off obchodů, obtížemi v procesu schvalování změny vlastnické struktury nebo převodu pojistného portfolia a také s nedostatkem zvláštních ustanovení pro run-off v rámci Solventnost II. Dalším z důvodů pro vydání tohoto stanoviska je i skutečnost, že byl zaznamenán zvýšený zájem některých investičních subjektů (např. soukromých investičních fondů) o získání run-off podniků nebo portfolií.
- 04/04: EIOPA – Klimatický zátěžový test pro evropský sektor zaměstnaneckého penzijního pojištění – EIOPA zahájila první letošní klimatický zátěžový test v rámci evropského sektoru zaměstnaneckého penzijního pojištění, jehož cílem je získat přehled o dopadech environmentálních rizik na tento sektor. Udržitelnost a řízení environmentálních rizik se dle EIOPA staly klíčovými aspekty pro dlouhodobé investory a zejména pro evropské instituce zaměstnaneckého penzijního pojištění (IORP).
AML
- 04/04: FAÚ – Výkladové stanovisku k čl. 5b nařízení Rady (EU) č. 833/2014 – FAÚ publikoval komplexní výklad čl. 5b nařízení Rady (EU) č. 833/2014, dle kterého je třeba zamezit tomu, aby v rámci jedné úvěrové instituce hodnota vkladu jednoho ruského státního příslušníka, jedné fyzické osoby s bydlištěm v Rusku, jedné právnické osoby usazené v Rusku nebo jednoho subjektu či orgánu usazeného v Rusku, nepřesáhla 100.000 EUR. Výklad byl vypracován na základě konzultací s EK. V souvislosti s tímto stanoviskem zveřejnil FAÚ i formulář pro účely splnění povinnosti uložené úvěrovým institucím v čl. 5g výše zmíněného nařízení, dle kterého mají úvěrové instituce do 27/05/2022 poskytnout příslušnému orgánu dohledu (FAÚ) seznam vkladů nad 100.000 EUR držených ruskými státními příslušníky nebo fyzickými osobami, právnickými osobami či orgány s bydlištěm/sídlem v Rusku. Tyto povinné instituce mají dále povinnost tento seznam aktualizovat každých 12 měsíců.
Mgr. Ondřej Havlíček, LL.M.
Mgr. Matěj Šarapatka, LL.M.
Schönherr Rechtsanwälte GmbH, organizační složka
Jindřišská 937/16
110 00 Praha 1
Tel.: +420 225 996 500
Fax: +420 225 996 555
e-mail: office.czechrepublic@schoenherr.eu
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz