Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 05/2021
Vážení čtenáři,
přinášíme Vám pravidelné aktuality z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 2021. V květnovém vydání newsletteru bychom rádi upozornili zejména na novou příručku evidování skutečných majitelů a metodický pokyn č. 3 Finančního analytického úřadu ohledně zjišťování skutečného majitele v reakci na novelizaci AML zákona a nový zákon č. 37/2021 Sb. , o evidenci skutečných majitelů s účinností od 1.6.2021. Dále bychom Vás rádi upozornili, mimo jiné, na objemný balíček nových Q&As od ESMY, a to především k sektorovým předpisům ohledně investičních společností a fondů, a na plánované trvalé snížení prahových hodnot pro vznik povinnosti oznámit čisté krátké pozice.
Aktuality jako obvykle dělíme vždy podle příslušných regulovaných sektorů.
Regulace s působností napříč sektory
- 28/05: ESMA – Aktualizace seznamů Q&A – ESMA zveřejnila aktualizované seznamy Q&A, mezi kterými najdeme jak zcela nové, tak i aktualizované otázky a odpovědi:
- AIFMD:
- jaké riziko se měří pomocí ukazatele NET DV01 (citlivost portfolia na změnu výnosové křivky), NET CS01 (citlivost portfolia na změnu kreditních spreadů) a ukazatele Delty vlastního kapitálu (Net Equity Delta – citlivost portfolia na změny cen akcií) a jak mají být tyto ukazatele reportovány;
- zdali registrovaní správci AIF vyňatí z režimu směrnice AIFMD dle čl. 3(2) tamtéž podléhají pokynům ESMY ohledně výkonnostních poplatků při distribuci podílových jednotek či akcií AIF retailovým investorům;
- jak by mělo být nastaveno referenční období výkonnosti pro model referenčních hodnot podle odstavce 40 Pokynů k výkonnostním poplatkům;
- jak by mělo být nastaveno referenční výkonnostní období v případě fúze nově vzniklého AIF bez výkonnostní historie se zanikajícím AIF, který již nějakou výkonnostní historii má.
- UCITS:
- jak by mělo být nastaveno referenční období výkonnosti pro model referenčních hodnot podle odstavce 40 Pokynů k výkonnostním poplatkům;
- jak by mělo být nastaveno referenční výkonnostní období v případě fúze nově vzniklého SKIPCP bez výkonnostní historie se zanikajícím SKIPCP, který již nějakou výkonnostní historii má.
- EMIR:
- přístup příslušných dohledových orgánů k údajům registrů obchodních údajů dle čl. 81 EMIR;
- podávání zpráv o referenčních sazbách, které nejsou v nařízení EU 2017/105 (prováděcí technické normy, pokud jde o formát a četnost vykazování obchodů do registrů obchodních údajů);
- podávání zpráv o poli „Delivery Type“ pro kreditní deriváty.
- Ochrana investorů podle MiFIDII/MiFIR:
- kdy by měla společnost předem poskytovat klientovi informace o nákladech a poplatcích poskytuje-li investiční poradenství a služby přijímání a předávání pokynů / provádění pokynů týkající se stejných transakcí.
- 17/05: ESAS – Zpráva o implementaci a fungování sekuritizačního nařízení (SECR) – Evropské orgány dohledu zveřejnily společnou zprávu o implementaci a fungování sekuritizačního nařízení SECR, včetně doporučení, jak přistupovat k počátečním nekonzistentnostem a výzvám, které mohou mít dopad na celkovou efektivitu stávajícího sekuritizačního režimu. Zpráva se zaměřuje primárně na tyto oblasti:
- požadavky na transparentnost;
- požadavky na due diligence;
- kritéria pro jednoduché, transparentní a standardizované sekuritizace; a
- dohled nad sekuritizačními požadavky.
Investiční společnosti a fondy
- 28/05: ESMA – Aktualizace stanoviska o sběru informací pro efektivní monitorování systémového rizika dle AIFMD – ESMA aktualizovala své stanovisko týkající se sběru informací pro efektivní monitorování systémového rizika podle čl. 24(5) směrnice AIFMD. Stanovisko se zaměřuje na dodatečné informace, které by podle ESMY mohly příslušné národní orgány pravidelně vyžadovat po správcích alternativních investičních fondů. Primárním důvodem pro aktualizaci stanoviska je dodatečné vysvětlení tří rizikových modelů/ukazatelů – interních modelů rizikového potenciálu (Value-at-risk), čisté delty FX (Net FX Delta – citlivost portfolia na pohyby devizových cen) a čisté delty komodit (Net Commodity Delta – citlivost portfolia na pohyby cen komodit).
- 27/05: ESMA – Finální zpráva o pokynech k propagačním sdělením – ESMA zveřejnila finální zprávu o pokynech k propagačním sdělením podle nařízení o usnadnění přeshraniční distribuce fondů kolektivního investování (2019/1156), která specifikují podmínky, jež musí propagační sdělení fondů splňovat:
- mělo by být jasné, že se jedná o propagační sdělení;
- musí popisovat rizika a přínosy plynoucí z nákupu podílových jednotek či akcií alternativního investičního fondu nebo SKIPCP; a
- veškeré informace obsažené v propagačních sděleních určených investorům by měly být prezentovány nestranně, jasně a nezavádějícím způsobem, s přihlédnutím ke specifikům on-line marketingové komunikace.
Kapitálový trh
- 25/05: ESMA – Finální zpráva o pokynech k výpočtu pozic obchodů spočívajících ve financování cenných papírů (SFT) registry obchodních údajů podle nařízení SFTR – ESMA zveřejnila finální zprávu o pokynech k výpočtu SFT podle nařízení SFTR, která zavádí jednotnou metodiku s přihlédnutím ke specifikům hlášení SFT podle EMIR a SFTR. Zpráva má zajistit konzistentnost výpočtů pozic napříč registry obchodních údajů, a to s ohledem na okamžik, kdy mají být výpočty prováděny, okruh dat použitelných pro výpočty, způsob jejich přípravy, vedení záznamů o datech a metodiky výpočtu.
- 20/05: ESMA – Doporučení k trvalému snížení prahové hodnoty pro oznamovací povinnost čistých krátkých pozic – ESMA vydala doporučení Evropské komisi k trvalému snížení prahové hodnoty pro oznamovací povinnost čistých krátkých pozic akcií příslušným národním orgánům ze stávajících 0,2 % na 0,1 %. Ke stanovisku ESMA došla na základě nashromážděných dat od března 2020, kdy tuto hranici poprvé dočasně snížila na 0,1 % (v reakci na nejistotu způsobenou nastupující pandemií). Dle ESMY se snížení této hranice v praxi osvědčilo a zásadně zlepšilo množství a kvalitu informací poskytovaných příslušným národním orgánům, což se odrazilo v lepším dohledu nad trhem.
- 06/05: ESMA – Aktualizace stanoviska k limitům pro posouzení charakteru podnikatelské činnosti ve smyslu čl. 2 písm. j) MiFID II – ESMA aktualizovala své stanovisko o charakteru doplňkové podnikatelské činnosti a způsobu výpočtu velikosti trhu komoditních derivátů a emisních povolenek. Podle MiFID II jsou účastníci trhu využívající výjimku z aplikace MiFID II dle čl. 2 písm. j) povinni měřit svou vlastní aktivitu v poměru k celkové velikosti trhu s komoditními deriváty. Jedná se o podstatný údaj umožňující účastníkům trhu posoudit, zda nepřekračují hranice doplňkové podnikatelské činnosti, v důsledku jejichž překročení by jim mohla vzniknout povinnost žádat o licenci k provozu investičního podniku.
- 05/05: ESMA – Aktualizace seznamu Q&A týkajícího se nařízení o prospektu (PR) – Do seznamu se přidávají tři nové otázky, které objasňují:
- aplikaci čl. 4 (1) nařízení o ratingových agenturách (CRAR) ohledně zveřejňování ratingů v prospektech;
- jak určit domovský členský stát v kontextu globálních depozitních certifikátů k akciím; a
- zda zveřejnění nové auditované roční účetní závěrky během doby platnosti základního prospektu nebo prospektu k nekapitálovým cenným papírům automaticky spouští povinnost připravit jeho dodatek.
Banky
- 27/05: EBA – Zpráva o aplikaci opatření včasného zásahu – EBA zveřejnila zprávu o aplikaci opatření včasného zásahu (OVZ) podle směrnice č. 2014/59 stanovující rámec pro ozdravné postupy a řešení krize úvěrových institucí a investičních podniků (BRRD), zaměřující se na klíčové výzvy, kterým čelí orgány dohledu při aplikaci stávajícího regulačního rámce pro OVZ a možnosti jejich řešení. Na základě dlouhodobého pozorování došla EBA k závěru, že je nutné eliminovat stávající překrývání OVZ a jiných dohledových pravomocí a odstranit formální pořadí OVZ podle čl. 27-29 BRRD.
- 26/05: EBA – Finální návrh regulačních technických standardů (RTS) týkajících se kapitálových požadavků a způsobilých závazků dle CRR – EBA zveřejnila finální návrh RTS týkajících se kapitálových požadavků a způsobilých závazků souvisejících s nařízením CRR. Návrh byl vypracován v souvislosti s revizí CRR, která zavedla nová kritéria a požadavky pro způsobilé závazky a požadavky na kapitál.
- 03/05: ČNB – Doplnění Obecného přístupu ke stanovení minimálního požadavku na kapitál a způsobilé závazky (MREL) – ČNB doplnila svůj dříve publikovaný MREL o stanovisko, ve kterém uvádí, že povinné osoby k plnění MREL přistupují obdobně jako při plnění kapitálových požadavků na ně kladených, tzn. že požadavek plní průběžně dle své aktuální situace. ČNB dále doplnila uveřejněný postup pro stanovení příspěvků do mechanismu pro financování řešení krize o postup zohledňující zánik instituce v důsledku vnitrostátní fúze sloučením.
AML
- 31/05: FAÚ – Příručka evidování skutečných majitelů – FAÚ zveřejnil příručku evidování skutečných majitelů vypracovanou ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti, která reaguje na nový zákon č. 37/2021 Sb. , o evidenci skutečných majitelů. Příručka na svých 70 stranách obsahuje množství praktických rad a postupů ve vybraných vzorových situacích a neměla by uniknout pozornosti všech evidujících osob.
- 31/05: FAÚ – Metodický pokyn č. 3 ke zjišťování skutečného majitele – FAÚ zveřejnil předělaný metodický pokyn č. 3 ke zjišťování skutečného majitele povinnými osobami připravený ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti, který reaguje na zákon č. 37/2021 Sb. , o evidenci skutečných majitelů a na nové ustanovení § 15a AML zákona. V obou případech nastává účinnost k 01/06/2021.
- 06/05: EBA – Konzultační dokument k návrhu regulačních technických standardů (RTS) týkajících se centrální databáze pro boj s praním špinavých peněz a s financováním terorismu (AML/CFT) v rámci EU – EBA zveřejnila konzultační dokument týkající se RTS podle čl. 9a (1) a (3) nařízení o zřízení evropského orgánu dohledu (1093/2010) souvisejících se zřízením centrální databáze obsahující informace o nedostatcích v oblasti AML/CFT, identifikovaných příslušnými orgány ve vztahu k individuálním finančním institucím. Databáze bude též obsahovat informace o opatřeních, která příslušné orgány přijaly s cílem tyto nedostatky napravit. Navrhované RTS upřesňují definici a závažnost nedostatků zjištěných příslušnými orgány, druh shromážděných informací a způsob, jakým budou tyto informace předávány EBA. Rovněž stanovují, jak bude EBA informace obsažené v databázi analyzovat a šířit.
Mgr. Ondřej Havlíček, LL.M.
Mgr. Matěj Šarapatka, LL.M.
Schönherr Rechtsanwälte GmbH, organizační složka
Jindřišská 937/16
110 00 Praha 1
Tel.: +420 225 996 500
Fax: +420 225 996 555
e-mail: office.czechrepublic@schoenherr.eu
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz