Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc leden 2022
Vážení čtenáři,
přinášíme Vám pravidelné aktuality z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc leden 2022. V lednovém vydání newsletteru bychom rádi upozornili zejména na stanovisko AKAT k otázce výplaty dividend skutečným majitelům, pokyny ESMA k některým aspektům požadavků na přiměřenost a provádění příkazů podle MiFID II, finální návrh EBA implementačních technických standardů (ITS) ke zveřejňování informací ohledně ESG rizik podle třetího pilíře či učinění prvních kroků pro vznik centrální databáze pro boj s praním peněz a financováním terorismu pod taktovkou EBA. Aktuality jako obvykle dělíme vždy podle příslušných regulovaných sektorů.
Regulace s působností napříč sektory
- 28/01: ESMA – Aktualizace seznamů Q&As – ESMA aktualizovala následující seznamy Q&As:
- BMR – do kategorie „Požadavky na uživatele“ byla přidána otázka týkající se dočasného přerušení poskytování referenční hodnoty v kontextu čl. 28 odst. 2 BMR;
- Skupinové financování (crowdfunding)– nové otázky byly přidány do kategorie ochrana investorů;
- MiFID II/MiFIR – nová otázka byla přidána do kategorie mechanismus dvojitého objemového stropu; a
- SFTR – byla aktualizována otázka č. 2 týkající se informování o selhání vypořádání.
- 13/01: ECB – Stanovisko k návrhu novely nařízení č. 575/2013 o kapitálových požadavcích (CRR) – ECB zveřejnila stanovisko k návrhu novely nařízení CRR, která se týká obezřetnostního zacházení s globálními skupinami systémově významných institucí aplikujících tzv. MPE strategii řešení krize (Multiple points of entry resolution) a metodiku nepřímého úpisu nástrojů způsobilých ke splnění minimálního požadavku na kapitál a způsobilé závazky. ECB návrh podporuje, jelikož zajišťuje lepší soulad mezi ustanoveními CRR a směrnice BRRD v návaznosti na vstup v platnost revidovaného rámce pro celkovou kapacitu k absorpci ztrát (TLAC) a minimální požadavek na vlastní kapitál a způsobilé závazky. Dále se navrhují některé drobné technické úpravy, jejichž cílem je vyjasnit výklad právního textu nebo zajištění konzistentnosti terminologie používané v nařízení.
Investiční společnosti a fondy
- 20/01: ESMA – Společná dohledová akce ESMA s národními orgány dohledu týkající se valuací SKIPCP a otevřených alternativních investičních fondů (AIF) – V rámci spolupráce mezi ESMA a příslušnými národními orgány byla spuštěna společná dohledová akce (Common Supervisory Action) se zaměřením na valuace SKIPCP a otevřených AIF napříč EU. Cílem této akce je posoudit dodržování pravidel příslušných ustanovení směrnice SKIPCP a AIFMD týkajících se oceňování, a to zejména oceňování méně likvidních aktiv. Dohled pak bude zaměřen především na autorizované obhospodařovatele SKIPCP a otevřených AIF, investujících do méně likvidních aktiv, tj. do nekótovaných akcií, dluhopisů bez ratingu, podnikových dluhů, nemovitostí, dluhopisů s vysokým výnosem, rozvíjejících se trhů, kótovaných akcií, které nejsou aktivně obchodovány, a bankovních úvěrů. Akce poběží po celý rok 2022.
Kapitálový trh
- 05/01: AKAT – Stanovisko k otázce výplaty dividend skutečným majitelům – AKAT zveřejnil stanovisko ohledně omezení výplaty dividend skutečným majitelům podle § 53 zákona č. 37/2021 Sb. , o evidenci skutečných majitelů, který stanoví, že je povinností samotného emitenta (obchodní korporace) nevyplácet prospěch na podílu osobám neplnícím povinnost zápisu skutečného majitele. AKAT se domnívá, že emitent (ani prostřednictvím výplatního agenta) nemůže svá omezení výplaty podílu na prospěchu podle výše zmíněného paragrafu a z toho mu plynoucí povinnosti přenášet na akcionáře, případně custodiana, a je tedy povinen buď sám ověřit v daném registru zápis skutečného majitele, nebo může tuto povinnost smluvně přenést na výplatního agenta. AKAT také navrhuje, aby v případě, kdy u konkrétního akcionáře nejsou splněny předpoklady pro výplatu prospěchu, emitent (resp. výplatní agent) custodianovi specifikoval, kterému akcionáři peníze vyplatit a kterému nikoliv. Stanovisko je ke stažení zde.
- 03/01: ESMA – Pokyny k některým aspektům požadavků na přiměřenost a provádění příkazů (execution-only) podle MiFID II – ESMA vydala finální zprávu k pokynům týkajících se některých aspektů požadavků na přiměřenost a provádění příkazů podle čl. 25 odst. 3, 55 a 56 MiFID II, jež představují důležitý prvek ochrany investorů při poskytování investičních služeb jiných než je investiční poradenství nebo správa portfolia. Podle MiFID II jsou i investiční podniky poskytující jiné než poradenské služby povinny vyžádat si informace o znalostech a zkušenostech zákazníků nebo potenciálních zákazníků, aby mohly posoudit, zda je zamýšlená investiční služba nebo produkt vhodný, a vydat varování v případě, že za vhodné považovány nebudou. Rámec provádění příkazů bez poradenských služeb umožňuje za určitých podmínek výjimku z tohoto posouzení, včetně povinnosti varovat zákazníka. Účelem těchto pokynů je zvýšit srozumitelnost a sblížit uplatňování požadavků na přiměřenost a provádění příkazů bez prvku poradenských služeb napříč členskými státy.
Banky
- 26/01: EBA – Aktualizace implementačních technických standardů (ITS) pro měny s omezenou dostupností likvidních aktiv – EBA publikovala finální zprávu k aktualizaci ITS pro měny s omezenou dostupností likvidních aktiv dle nařízení o kapitálových požadavcích (CRR) v kontextu ukazatele likvidního krytí (liquidity coverage ratio). Aktualizace navazuje na požadovanou změnu stávajících regulačních technických norem (RTS), které upřesňují používání odchylek týkajících se měn s omezenou dostupností likvidních aktiv a podmínky jejich uplatňování. Na základě aktualizované analýzy, dle které již neexistuje nedostatek likvidních aktiv u Norské koruny (NOK), navrhuje EBA změnit ITS vyřazením NOK ze seznamu. Vzhledem k tomu, že tato změna povede k prázdnému seznamu, EBA již nebude nadále aktualizovat příslušné RTS.
- 24/01: EBA – Finální návrh implementačních technických standardů (ITS) ke zveřejňování informací ohledně ESG rizik podle třetího pilíře – EBA zveřejnila návrh ITS pro zveřejňování informací týkajících se ESG rizik, který má za cíl podpořit instituce při zveřejňování smysluplných a srovnatelných informací o tom, jak rizika a zranitelnost související s ESG, a zejména se změnou klimatu, mohou zhoršovat jiná rizika v jejich rozvaze, přičemž by měl dále umožnit investorům a zainteresovaným stranám porovnávat výkonnost institucí a jejich finančních aktivit v oblasti udržitelnosti. Návrh by měl dále odstranit nedostatky současného zveřejňování informací o ESG ze strany evropských institucí tím, že stanoví povinné a konzistentní požadavky na zveřejňování informací, včetně podrobných šablon, tabulek a souvisejících pokynů, včetně zavedení nejlepších postupů na mezinárodní úrovni. Kromě toho zahrnují ITS také klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) týkající se činností institucí v oblasti financování aktiv, které jsou podle taxonomie EU udržitelné z hlediska životního prostředí (GAR a BTAR).
- 17/01: EBA – Uplatňování požadavků na reporting a zveřejňování související s pandemií COVID-19 – V návaznosti na nejistotu ohledně vývoje pandemie COVID-19 EBA potvrzuje, že je třeba nadále sledovat expozice úvěrových institucí a kvalitu úvěrů, na které se vztahují různá opatření veřejné podpory. S cílem usnadnit toto sledování se až do odvolání budou nadále uplatňovat pokyny k reportingu a zveřejňování expozic, na které se vztahují opatření uplatněná v reakci na krizi COVID-19.
- 13/01: EBA – Pokyny pro instituce a orgány příslušné k řešení krize týkající se zlepšení způsobilosti institucí k řešení krize – EBA zveřejnila finální verzi pokynů pro instituce a orgány příslušné k řešení krize týkající se zlepšení způsobilosti bank k řešení krize, které stanoví požadavky na zlepšení řešitelnosti krize v oblastech provozní kontinuity, přístupu k infrastruktuře finančního trhu, financování a likvidity při řešení krize, provádění rekapitalizace z vlastních zdrojů (bail-in), reorganizace a komunikace. Instituce a příslušné orgány by se měly začít těmito pokyny plně řídit do 01/01/2024. EBA dále zpřístupnila konzultační dokument k pokynům k převoditelnosti, jež je definována jako jeden z prvků řešení krize, který má usnadnit převod společnosti, obchodního závodu (provozu) nebo portfolia aktiv, práv či závazků na nabyvatele, překlenovací instituci nebo společnost spravující aktiva.
Pojišťovny
- 27/01: EIOPA – Dokument k metodickým zásadám zátěžového testování s přihlédnutím ke klimatickým rizikům v pojišťovnictví – EIOPA vypracovala již třetí dokument k metodickým zásadám zátěžového testování s přihlédnutím ke klimatickým rizikům, v rámci kterého stanoví, mimo jiné, takové metody, které lze použít při navrhování zátěžových individuálních/mikro (tzv. bottom-up) testů, jejichž cílem je posoudit zranitelnost pojistitelů vůči klimatickým rizikům. Dokument se soustředí výhradně na rizika související se změnami klimatu, nikoliv na jiná environmentální rizika či rizika související s udržitelností. Současně je kladen důraz na finanční dopad rizik souvisejících s klimatickými změnami, přičemž specifická rizika likvidity vyvstávající z klimatických změn jsou ponechána stranou.
- 06/01: EIOPA – Zpráva o aplikaci směrnice o distribuci pojištění (IDD) – EIOPA vydala zprávu o aplikaci směrnice IDD včetně příslušných příloh, která se zabývá změnami na evropském trhu distribuce pojištění a dopadem nového regulatorního a dohledového rámce. Mezi hlavní zjištění EIOPY patří:
- i přes obecně pozitivní dopad IDD na způsob distribuce pojištění spotřebitelům byly zjištěny jisté problémy při uplatňování testu požadavků a potřeb (demands-and-need test); EIOPA dále vyjadřuje obavy týkající se produktů investičního životního pojištění a pojistných smluv na hypotéky a spotřebitelské úvěry;
- mezi roky 2016 až 2020 došlo k poklesu počtu registrovaných zprostředkovatelů, přičemž počet zprostředkovatelů s pasem pro přeshraniční poskytování služeb se ve většině členských států ve stejném období zvýšil;
- distributoři pojištění (a s nimi i příslušné vnitrostátní orgány v rámci dohledu) se potýkali s určitými problémy při aplikaci pravidel IDD ohledně digitálního poskytování informací, a to z důvodu pokynů;
- ne všechny vnitrostátní orgány dohledu mají dostatečné pravomoci k provádění účinného dohledu nad výkonem obchodní činnosti distributorů pojištění.
AML
- 31/01: EBA – Centrální databáze pro boj s praním peněz a financováním terorismu (AML/CFT) – EBA spustila evropskou centrální databázi pro AML/CFT (EuReCa) coby unijní systém hlášení závažných nedostatků v oblasti AML/CFT, který má mít zásadní význam pro koordinaci úsilí příslušných orgánů a orgánu EBA v oblasti prevence a potírání rizik v oblasti AML/CFT v rámci EU. Databáze má, mimo jiné, obsahovat materiální rizika (např. nedostatek adekvátních interních opatření týkajících se AML/CFT) v jednotlivých finančních institucích, která moou být potenciálně identifikována příslušnými orgány, stejně jako i nápravná opatření, která byla těmito orgány jednotlivým institucím nařízena. Regulační technické standardy týkající se této databáze jsou ke stažení zde.
- 28/01: FATF – Zpráva o pokroku České republiky v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu (AML/CFT) – FATF zveřejnil další vydání zprávy o pokroku České republiky jakožto člena orgánu MONEYVAL, který učinila v oblasti AML/CFT. Dle aktuálního hodnocení Česká republika splňuje požadavky 6 ze 40 doporučeních FATF, z velké části splňuje 29 doporučení a částečně splňuje 5 doporučení. Dle výsledného hodnocení nejsou žádné požadavky, které by Česká republika nesplňovala vůbec.
- 07/01: MS/FAÚ – Aktualizace příručky evidování skutečných majitelů – Ministerstvo spravedlnosti připravilo aktualizovanou verzi příručky evidování skutečných majitelů, která je nově rozšířena mimo jiné o kapitolu týkající se určování skutečných majitelů v akciových společnostech s proměnlivým základním kapitálem (SICAV). Příručka je ke stažení zde.
- 07/01: MS – Anglický překlad zákona č. 37/2021 Sb. , o evidenci skutečných majitelů – Překlad zákona připravený ministerstvem spravedlnosti je ke stažení zde.
- 05/01: EBA – Stanovisko k rozsahu a dopadu snižování rizika (de-risking) v EU – EBA zveřejnila stanovisko k rizikům dopadu snižování rizika (tedy k rozhodnutím finančních institucí neposkytovat služby klientům v určitých rizikových kategoriích) a ke krokům, které by měly učinit příslušné orgány k řešení neopodstatněného snižování rizika. Dle EBY může vést snížení rizika k nepříznivým ekonomickým dopadům nebo k vyloučení zákazníků z přístupu k finančním produktům. Obzvláště vyloučení z přístupu k finančním produktům je nežádoucí, jelikož přístup k alespoň základním finančním produktům a službám je předpokladem účasti na moderním ekonomickém a sociálním životě. Ze zjištění dále vyplývá, že snižování rizika má nepříznivý dopad na plnění cílů EU, zejména pokud jde o účinný boj proti finanční kriminalitě a podporu finanční inkluze, hospodářské soutěže a stability na jednotném trhu. Stanovisko je pak rozděleno na následující oblasti:
- problémy hlášené osobami dotčenými snižováním rizika;
- odůvodnění ze strany úvěrových a finančních institucí, na základě kterých rozhodují o snížení rizika;
- posouzení klíčových faktorů, rozsahu a dopadu snižování rizika provedené orgánem EBA; a
- kroky příslušných orgánů adresující snižování rizika.
Mgr. Ondřej Havlíček, LL.M.
Mgr. Matěj Šarapatka, LL.M.
Schönherr Rechtsanwälte GmbH, organizační složka
Jindřišská 937/16
110 00 Praha 1
Tel.: +420 225 996 500
Fax: +420 225 996 555
e-mail: office.czechrepublic@schoenherr.eu
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz