Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc listopad 2021
Vážení čtenáři,
listopad je definitivně za námi a my máme to potěšení Vás opět informovat o těch nejpodstatnějších novinkách z oblasti evropské i české finanční regulatoriky, které za poslední podzimní měsíc roku vyšly. Je třeba konstatovat, že evropské orgány dohledu byly po celý měsíc mimořádně aktivní a množství níže uvedených zpráv tuto skutečnost samozřejmě reflektuje. Rádi bychom Vás upozornili především na přijetí balíčku opatření na podporu evropských kapitálových trhů a Q&A k němu Evropskou komisí, který přináší, mimo jiné, zavedení jednotného evropského přístupového místa, změny v ELTIF, AIFMD či MiFIR.
Rada EU dále dosáhla dohody ohledně návrhů nařízení MiCA a DORA, které by neměly uniknout všem, kteří se pohybují na trhu s kryptoaktivy. EBA přidala další pokyny pro investiční podniky k vnitřnímu řízení a odměňování a ESMA vydala detailní RTS a ITS k nařízení o poskytovatelích služeb skupinového financování pro podniky. V neposlední řadě upozorňujeme banky na blížící se povinnost sladit své outsourcované smlouvy s pokyny EBA. Aktuality stejně jako vždy dělíme podle příslušných regulovaných sektorů.
Regulace s působností napříč sektory
- 25/11: EK – Opatření na podporu evropských kapitálových trhů a příslušné Q&A – EK přijala balíček opatření, jež mají zlepšit schopnost podniků získávat kapitál v rámci celé EU. Toho má být dosaženo, mimo jiné, pomocí lepšího přístupu k údajům o společnostech a obchodování pro investory, podpory dlouhodobých investic či pomocí snazšího přeshraničního prodeje investičních fondů. Proto EK přijala následující legislativní návrhy:
- zavedení jednotného evropského přístupového místa (ESAP), které nabídne ucelené a sjednocené informace o společnostech a investičních produktech pro investory v rámci celé EU;
- přezkum nařízení o evropských fondech dlouhodobých investic (ELTIF), jehož cílem je, mimo jiné, podpora dlouhodobých investic či zjednodušení investování do fondů ELTIF pro retailové investory zrušením minimální prahové hodnoty 10.000 EUR a zvýšením jejich ochrany;
- přezkum směrnice AIFMD, který má, mimo jiné, zajistit harmonizaci pravidel týkajících se fondů, které poskytují úvěry společnostem či zvýšení účinnosti a integrace trhu s alternativními investičními fondy; a
- přezkum nařízení MiFIR, jehož cílem je především zajistit vyšší transparentnost kapitálových trhů.
- 24/11: Rada EU – Balíček pro oblast digitálních financí – Rada EU dosáhla dohody o návrzích nařízení, které jsou součástí balíčku digitálních financí:
- návrh nařízení o trzích s kryptoaktivy, které má podpořit inovace v této oblasti, včetně využití jejich potenciálu za současného zachování finanční stability a ochrany investorů (MiCA); a
- návrh nařízení o digitální provozní odolnosti finančního sektoru, jenž má sloužit k zajištění schopnosti podniků vypořádat se s hrozbami a narušeními souvisejícími s informačními a komunikačními technologiemi (DORA).
O dalším legislativním vývoji týkajícím se těchto dvou přelomových evropských právních předpisů Vás budeme průběžně informovat.
- 19/11: ESMA –Aktualizace seznamů Q&A – ESMA aktualizovala seznamy Q&A v těchto oblastech:
- BMR – Q10.12 (Informace zveřejňované správcem) a Q10.13 (ESG);
- CSDR – část III, Q8 (Funkce částečného vypořádání);
- EMIR – OTC, Q3 (Výpočet clearingového prahu) a Q10 (Definice hedgingu);
- Skupinové financování – 2.1 (Přechodné období), 3.1 a 3.2 (Obecná ustanovení), 4.1 (Poskytování služeb skupinového financování a organizační a provozní požadavky na poskytovatele služeb skupinového financování), 5.1 a 5.2 (Ochrana investorů)
- MiFID II/MiFIR – 16 (Produktové řízení)
- Sekuritizace.
- 18/11: ESMA – Předběžná zpráva o evropském trhu s uhlíkem – V reakci na žádost EK podanou v rámci komunikačního dokumentu k cenám energií vydala ESMA předběžnou zprávu o evropském trhu s uhlíkem obsahující analýzu evropských emisních povolenek (EEP) a jejich derivátů. ESMA v rámci této analýzy došla k následujícím závěrům:
- počet protistran, které drží pozici ve formě futures na EEP, se od roku 2018 zvyšuje ve všech kategoriích protistran, a to v poměrně homogenním poměru v souladu s pozorovanou expanzí tržního systému EU pro obchodování s emisemi;
- otevřené pozice jsou z velké části a téměř rovnoměrně drženy investičními podniky a úvěrovými institucemi na jedné straně a nefinančními protistranami na straně druhé, zatímco zbývající procento otevřených pozic, které drží investiční fondy a jiné finanční protistrany, zůstává relativně nízké; a
- rozdělení otevřených pozic mezi různými kategoriemi protistran se od roku 2018 výrazně nezměnilo a je v zásadě v souladu s očekávaným fungováním trhu, kde nefinanční subjekty nakupují futures na EEP, aby zajistily svou expozici vůči cenám uhlíku, zatímco finanční protistrany působí jako zprostředkovatelé, kteří usnadňují obchodování a zajišťují likviditu trhu.
- 09/11: EBA – Návrh regulačních technických standardů (RTS) k individuální správě portfolií úvěrů nabízených poskytovateli služeb skupinového financování – EBA vypracovala finální návrh RTS k individuální správě portfolií úvěrů nabízených poskytovateli služeb skupinového financování v souladu s čl. 6 odst. 7 nařízení 2020/1503, které upřesňují informace, jež mají tito poskytovatelé nabízející individuální správu portfolií úvěrů poskytovat investorům v souvislosti se způsobem hodnocení úvěrového rizika, včetně informací o každém jednotlivém portfoliu. Dále jsou konkretizovány zásady a postupy, které musí mít platformy pro skupinové financování zavedeny ve vztahu k pohotovostním fondům, především pokud jde o výběr poplatků a vyplácení náhrad.
Kapitálový trh
- 24/11: EBA – Návrh regulačních technických standardů (RTS) k výpočtu objemů rizikově vážené expozice subjektů kolektivního investování – EBA zveřejnila finální návrh RTS k výpočtu objemů rizikově vážené expozice subjektů kolektivního investování v rámci přístupu založeného na pověření (výpočet objemu rizikově vážené expozice těchto expozic se provede v souladu s limity stanovenými v pověření subjektu kolektivního investování a příslušném právu) v případě chybějících vstupů v souladu s čl. 132a (4) CRR. RTS mají zejména přispět k výpočtu požadavků na vlastní kapitál pro expozice ve formě podílových jednotek nebo akcií v subjektech kolektivního investování v rámci standardizovaného přístupu k úvěrovému riziku, dále pak objasňují zacházení s chybějícími vstupy v případě, že podkladové riziko derivátů není známo, a také výpočet hodnoty expozice pro úvěrové riziko protistrany. Návrh rovněž zohledňuje situace, kdy je třeba vypočítat teoretickou hodnotu skupiny transakcí se započtením nebo kdy identifikace těchto skupin není proveditelná. V neposlední řadě RTS vysvětlují, co se považuje za nedostatečné informace ve srovnání s chybějícími vstupy, a objasňují, zda tržní opatření poskytují dostatečné informace pro použití přístupu založeného na povolení pro expozice vůči subjektům kolektivního investování.
- 23/11: ESMA – Výroční zpráva o sankcích za zneužívání trhu – ESMA vypracovala výroční zprávu o správních a trestních sankcích a dalších správních opatřeních souvisejících se zneužíváním trhu podle nařízení o zneužívání trhu (MAR) za rok 2020. ESMA eviduje, že oproti roku 2019 došlo k výraznému nárůstu správních sankcí a dalších opatření za současného snížení (i) výše uložených pokut, a (ii) snížení počtu udělených trestních sankcí.
- 22/11: ESMA – Návrh regulačních technických standardů (RTS) pro komoditní deriváty – ESMA zveřejnila návrh RTS pro komoditní deriváty v souvislosti s balíčkem týkajícím se oživení kapitálových trhů dle MiFID II, jež mají pomoci při stabilizaci trhů s těmito deriváty.
- 22/11: EBA – Pokyny k odměňování pro investiční podniky – EBA aktualizovala pokyny k zásadám odměňování pro investiční podniky podle směrnice IFD obsahující podrobnosti o tom, jak by měl investiční podnik 2. třídy aplikovat ustanovení směrnice IFD o zásadách odměňování a o pohyblivé složce odměny určitých zaměstnanců.
- 22/11: EBA – Pokyny k vnitřnímu řízení pro investiční podniky – EBA aktualizovala pokyny k vnitřnímu řízení investičních podniků podle směrnice IFD o podrobnosti, jak by měly investiční podniky 2. třídy uplatňovat ustanovení o správě a řízení IFD. Pokyny taktéž upřesňují úkoly, povinnosti a organizaci řídicího orgánu a organizaci investičních podniků, včetně potřeby vytvořit transparentní struktury, které umožní dohled nad všemi jejich činnostmi. Pokyny dále upřesňují požadavky na zajištění řádného řízení rizik ve všech třech liniích obrany, zejména pak stanoví podrobné požadavky na druhou linii obrany (funkci compliance a případně nezávislé řízení rizik) a, pokud je to vhodné, i na třetí linii obrany (funkci interního auditu).
- 18/11: ESMA – Návrh regulačních technických standardů (RTS) týkajících se clearingových povinností a povinností při obchodování s deriváty – ESMA připravila návrh RTS týkajících se clearingových povinností a povinností při obchodování s deriváty s ohledem na přechod z referenčních hodnot EONIA a LIBOR na sazby jako €STR. ESMA navrhuje odstranit třídy úrokových derivátů odkazující na GBP a USD LIBOR z clearingových povinností a povinností při obchodování s deriváty a odstranit třídy úrokových derivátů odkazující na EONIA a JPY LIBOR z clearingových povinností a zavést do clearingových povinností třídy úrokových derivátů odkazující na €STR, SONIA a/nebo SOFR.
- 10/11: ESMA – Zpráva o regulačních (RTS) a implementačních (ITS) technických standardech dle nařízení o poskytovatelích služeb skupinového financování pro podniky (ECSPR) – ESMA publikovala finální zprávu o RTS a ITS v souladu s nařízením ECSPR. Návrh pokrývá všechny aspekty ochrany investorů, a to:
- vyřizování stížností,
- střet zájmů,
- plán zachování provozu,
- žádost o povolení činnosti,
- informace o míře selhání,
- vstupní znalostní test a simulace schopnosti nést ztrátu,
- přehled klíčových informací o investicích,
- podávání zpráv (orgánům dohledu a orgánů dohledu ESMĚ),
- oznámení orgánu ESMA o vnitrostátních předpisech týkajících se marketingových požadavků,
- spolupráce mezi příslušnými orgány, a
- spolupráce mezi příslušnými orgány a ESMOU.
Investiční společnosti a investiční fondy
- 11/11: MF/Vláda – Návrh zákona o panevropském osobním penzijním produktu a návrh změny nařízení vlády č. 243/2013 Sb. , o investování investičních fondů a o technikách k jejich obhospodařování – MF předložilo vládě k projednání návrh zákona o panevropském osobním penzijním produktu a o změně souvisejících zákonů, jež reaguje na nařízení 2019/1238 o panevropském osobním penzijním produktu, a návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 243/2013 Sb., o investování investičních fondů a o technikách k jejich obhospodařování. O dalším vývoji těchto návrhů Vás budeme dále informovat.
Banky
- Upozornění pro banky a další platební instituce – Dle obecných pokynů k outsourcingu (Guidelines on outsourcing arrangements) vydaných orgánem EBA dne 25/02/2019 končí k 31/12/2021 dodatečná lhůta k přezkumu smluv, jejichž prostřednictvím jsou outsourcovány kritické nebo důležité funkce, které byly sjednány před platností těchto pokynů (tj. před 30/09/2019). Veškeré smlouvy o outsourcingu by počátkem roku 2022 měly splňovat podmínky předepsané těmito pokyny. Upozorňujeme, že ČNB oznámila orgánu EBA, že hodlá při výkonu dohledu postupovat v souladu s těmito pokyny, a to bez jakýchkoliv výjimek či dodatečných lhůt. V případě, že tento přezkum smluv nebyl dokončen (respektive započat) do uplynutí této lhůty, měly by o této skutečnosti příslušné instituce ČNB co nejdříve informovat.
- 24/11: EBA – Zpráva o výsledcích monitorovacích aktivit souvisejících s implementací mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS 9) institucemi EU – Nová zpráva od EBY přináší výsledky monitorovacích aktivit souvisejících s implementací IFRS 9 institucemi EU, které dle zjištění EBY již vynaložily značné úsilí na zavedení a přizpůsobení svých systémů požadavkům IFRS 9 od data jeho prvního použití. Zpráva je rozdělena na následující tři části:
- první část obsahuje úvodní informace o monitorovací činnosti v kontextu IFRS 9, včetně vytyčených cílů provedené analýzy;
- druhá část je věnována samotným závěrům plynoucím z provedené analýzy, přičemž byl brán v potaz i dopad pandemie COVID-19; a
- třetí část popisuje další kroky, které EBA v této oblasti plánuje.
- 17/11: EBA – Zpráva o možném dopadu ukazatele čistého stabilního financování (NSFR) na fungování trhů s cennými kovy – EBA publikovala zprávu o možném dopadu NSFR na fungování trhů s cennými kovy s cílem posoudit, zda by bylo odůvodněné snížit požadovaný faktor stabilního financování u aktiv používaných pro poskytování clearingových a vypořádacích služeb nebo pro financování transakcí s drahými kovy. Dle shromážděných dat je dopad NSFR na trh s cennými kovy omezený, stejně jako je množství fyzicky obchodovaných komodit, které banky vykazují, zanedbatelné ve srovnání s jejich tržním objemem. Také požadavek na stabilní financování generovaný těmito aktivy je omezený ve srovnání s celkovým objemem požadovaného stabilního financování a snížení váhového faktoru přiděleného těmto aktivům by mělo na banky omezený dopad, přičemž by se tím výrazně nesnížily požadavky na NSFR.
- 12/11: EBA – Evropský program pro dohledová šetření orgánů obezřetnostního dohledu (European Supervisory Examination Programme) – EBA zveřejnila Evropský program pro dohledová šetření obsahující klíčová témata, kterými by se měly orgány odpovědné za obezřetnostní dohled zaobírat v roce 2022. Konkrétně se jedná o:
- dopad pandemie COVID-19 na kvalitu aktiv a adekvátní tvorbu rezerv;
- bezpečnostní rizika v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT) a rizika spojená s outsourcingem ICT, včetně shromažďování dat o těchto rizikách;
- digitální transformace a FinTech společnosti;
- rizika související s ESG; a
- praní peněz a financování terorismu (AML/CFT).
- 12/11: EBA – Evropský program pro šetření orgánů příslušných k řešení krizí (European Resolution Examination Programme) – EBA zveřejnila Evropský program pro řešení krize (EREP) obsahující klíčová témata, kterým by se měly věnovat orgány příslušné k řešení krize v roce 2022, konkrétně:
- jak by měly být řešeny nedostatky MREL;
- vývoj řídicích informačních systémů pro oceňování; a
- potřeby likvidity v rámci řešení krize.
- 11/11: EBA – Pokyny ke společné metodice hodnocení pro účely vydávání povolení podle směrnice CRD – EBA publikovala finální návrh pokynů ke společné metodice hodnocení pro účely vydávání povolení činnosti úvěrové instituce podle čl. 8 (5) CRD. Pokyny se zaměřují na přístup založený na riziku (risk-based approach) a zohledňují princip proporcionality u všech relevantních kritérií hodnocení, přičemž se vztahují jak na tradiční, tak i na inovativní obchodní modely či mechanismy poskytování služeb. Další zahrnutou oblastí jsou rizika spojená s praním peněz a financováním terorismu (AML/CFT), s důrazem kladeným na spolupráci orgánů pověřených dohledem v oblasti AML/CFT.
- 10/11: EBA – Požadavky na zpřístupňování informací o expozicích vůči úrokovému riziku u pozic nezahrnutých do obchodního portfolia dle Pilíře 3 – EBA zveřejnila první návrh implementačních technických standardů (ITS) pro zpřístupňování informací o expozicích vůči úrokovému riziku u pozic nezahrnutých do obchodního portfolia (IRRBB) dle Pilíře 3 na základě čl. 448 nařízení CRR, které mají zúčastněným stranám pomoci lépe posoudit rámec řízení rizik IRRBB jednotlivých institucí, jakož i citlivost ekonomické hodnoty vlastního kapitálu a čistých úrokových výnosů institucí na změny úrokových sazeb. ITS obsahují především následující informace:
- tabulku EU IRRBBA, která stanoví kvalitativní informace o cílech a zásadách řízení IRRBB; a
- šablonu EU IRRBB1, která poskytuje kvantitativní informace včetně dopadu scénářů úrokových šoků na změny ekonomické hodnoty vlastního kapitálu a čistých úrokových výnosů institucí.
- 09/11: EBA – Pokyny k ukazatelům ozdravného plánu – EBA vydala pokyny k ukazatelům ozdravného plánu podle čl. 9 směrnice BRRD, které stanovují společný přístup EU k tvorbě rámce ukazatelů ozdravného plánu a poskytují další pokyny ke kalibraci ukazatelů, jejich sledování a oznamování jejich případného porušení. Pokyny dále obsahují seznam indikátorů rozšířený o tři nové – MREL/TLAC, zatížení aktiv a stav/pozice likvidity, přičemž indikátor náklady na mezibankovní financování byl odebrán.
- 05/11: EBA – Návrh regulačních technických standardů (RTS) k identifikaci vhodných rizikových vah a podmínek při posuzování minimálních hodnot LGD pro expozice zajištěné nemovitostmi – EBA zveřejnila finální návrh RTS specifikujících druhy faktorů, které by měly být zohledněny při posuzování vhodnosti rizikových vah podle čl. 124 (4) nařízení CRR a podmínek k posouzení vhodnosti minimálních hodnot LGD (Loss given default) podle čl. 164 (8) stejného nařízení. Návrh obsahuje především následující specifikace:
- pro instituce aplikující standardizovaný přístup (SA) jsou klíčovými prvky pro hodnocení rizikových vah zkušenosti se ztrátami a očekávané ztráty týkající se expozic zajištěných nemovitostmi v příslušném členském státě; návrh pak specifikuje druhy faktorů, které by orgány měly při posuzování rizikové váhy zohlednit na základě zkušeností se ztrátami z expozic zajištěných nemovitostmi a výhledového vývoje na trhu s nemovitostmi, především pak vymezuje ty druhy faktorů, které je třeba zohlednit při určování očekávané ztráty; a
- pro instituce aplikující přístup IRB (internal ratings-based) k retailovým expozicím zajištěným obytnými nebo komerčními nemovitostmi objasňuje návrh podmínky, které je třeba zohlednit při posuzování vhodnosti minimálních hodnot LGD; příslušné orgány by při posuzování měly zvážit, zda minimální hodnoty LGD pokrývají zdroje systémových rizik nad rámec úvah o hospodářském poklesu a idiosynkratických rizicích.
Pojišťovny
- 29/11: EIOPA – Seznam Q&A k výkladu ustanovení směrnice o distribuci pojištění – Doplněné Q&A se týkají především:
- vztahu mezi čl. 29 (2) (informování zákazníků/pobídky) a čl. 27 a 28 (předcházení střetům zájmů/střety zájmů) - Q&A č. 2271; a
- objasnění pojmu „přímo zapojený“ v souvislosti s čl. 10 (Požadavky na profesní a organizační způsobilost) – Q&A č. 1727.
- 26/11: EIOPA – Metodologický rámec pro zátěžové testování institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění (IZPP) – EIOPA zveřejnila metodologický rámec pro zátěžové testování IZPP obsahující soubor standardních přístupů, praktických pravidel a metodik k podpoře zátěžových testů IZPP. Struktura rámce je vypracována tak, aby odrážela celý proces zátěžového testování, a obsahuje, mimo jiné:
- horizontální přístupy a typy analýz, které lze aplikovat na všechny typy IZPP a systémů v rámci rozdílného evropského rámce zaměstnaneckého penzijního pojištění;
- přístup založený na sadě předdefinovaných nástrojů pro výběr nejvhodnějšího souboru analýz, který se použije a dále přiměřeně přizpůsobí cílům jednotlivých cvičení; a
- přístup k posouzení nově vznikajících rizik, především souvisejících s životním prostředím.
- 22/11: EIOPA – Zpráva o využívání navýšení kapitálu (capital add-ons)– EIOPA vypracovala výroční zprávu o využívání navýšení kapitálového požadavku podle směrnice Solventnost II během roku 2020 sloužícího k zajištění, aby zákonné kapitálové požadavky odrážely rizikový profil pojišťovny či pojišťovací skupiny. Dle shromážděných informací zůstává váha navýšení kapitálového požadavku uloženého podnikům podle standardního vzorce v roce 2020 celkově velmi nízká, a to méně než 0,1 % celkového solventnostního kapitálového požadavku (SCR) všech společností. Na individuální úrovni se však toto číslo rapidně zvyšuje a představuje 25 % celkového SCR podniků s požadavkem na navýšení kapitálového požadavku.
AML
- 16/11: FATF – Konsolidované ratingy jednotlivých zemí – FATF vydal konsolidovanou tabulku ratingů jednotlivých zemí, která poskytuje aktuální přehled hodnocení, která jednotlivé země získaly za efektivitu a dodržování předpisů v oblasti AML/CFT. Podrobné zprávy o vzájemném hodnocení jsou k dispozici zde.
- 10/11: FATF – Aktualizace doporučení č. 23 v souvislosti s aplikací programů na boj proti praní peněz a financování terorismu v rámci skupin nefinančních podniků a profesí – FATF aktualizoval své doporučení č. 23 a glosář FATF s cílem vyjasnit, jak se stávající požadavky doporučení č. 18 na zavedení programů proti praní peněz a financování terorismu v rámci celé skupiny vztahují na určené nefinanční podniky a profese (Designated Non-Financial Businesses and Professions) podle doporučení č. 23. Veškerá doporučení jsou k dispozici zde.
Mgr. Ondřej Havlíček, LL.M.
Mgr. Matěj Šarapatka, LL.M.
Schönherr Rechtsanwälte GmbH, organizační složka
Jindřišská 937/16
110 00 Praha 1
Tel.: +420 225 996 500
Fax: +420 225 996 555
e-mail: office.czechrepublic@schoenherr.eu
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz