Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc prosinec 2021
Vážení čtenáři,
rok 2021 i přes veškeré peripetie utekl jako voda a my jsme především rádi, že jsme Vás v něm mohli formou tohoto newsletteru provázet. Před tím, než se ponoříme do světa finanční regulatoriky nám dovolte Vám srdečně popřát vše nejlepší do roku 2022. V prvním letošním newsletteru se ohlédneme za prosincem, který byl především ve znamení reportů a bilancování ESAs. Upozorňujeme, že tyto reporty jsme z velké části pro jejich neprávní charakter vynechávali.
Za měsíc prosinec bychom rádi vyzdvihli zejména začínající legislativní proces týkající se nařízení o informacích doprovázejících převody peněžních prostředků a některých kryptoaktiv, které v budoucnu opětovně rozšíří povinnosti poskytovatelů služeb ve vztahu ke kryptoaktivům, předložení návrhu zákona ministerstva financí vládě, na jehož základě dojde k relativně významným změnám některých zákonů v oblasti finančního trhu, nové informace ze strany ECB týkající se plánové harmonizace statistického výkaznictví bank v rámci eurozóny a v neposlední řadě i nové pokyny k identifikátoru právnických osob (LEI) a plán pro udržitelné finance v následujících třech letech, obojí z pera EIOPY. Aktuality dělíme vždy podle příslušných regulovaných sektorů.
Regulace s působností napříč sektory
- 20/12: EBA – Proporcionalita v oblasti podávání zpráv v oblasti dohledu – EBA zveřejnila konečný návrh prováděcích technických norem (ITS) pro výkazy v oblasti dohledu ohledně společného vykazování (COREP), zatížení aktiv, globální systémově významné instituce (G-SII) a dodatečné ukazatele pro sledování likvidity (ALMM). Klíčovým hlediskem pro navrhované změny byla proporcionalita, díky níž jsou požadavky na vykazování lépe přizpůsobeny velikosti a rizikovému profilu institucí. Prvním rozhodným datem pro uplatňování těchto technických norem je 31/12/2022. Požadavky na vykazování pro malé instituce jsou v navrhovaných ITS výrazně sníženy v oblasti ALMM a zatížení aktiv a ITS zároveň přináší i návrhy změn šablon s cílem reflektovat vývoj regulačních požadavků, zefektivnit výkaznictví a doplnit mezery ve sběru dat.
- 17/12: ESMA – Aktualizace seznamů Q&As – ESMA aktualizovala následující seznamy Q&As:
- AIFMD – nová odpověď týkající se otázky, zda se obhospodařovatelé alternativních investičních fondů investujících do kryptoaktiv musí řídit AIFMD;
- UCITS – otázky ohledně (i) investiční politiky SKIPCP a limitů pro převoditelné cenné papíry a nástroje peněžního trhu emitované nebo zaručené členským státem, jeho jedním nebo více územními samosprávnými celky, třetí zemí nebo veřejnou mezinárodní organizací, k níž jeden nebo více členských států náleží dle článku 54 UCITS; (ii) výnosů z FX hedgingu a jejich (ne)připočtení do NAV (net asset value) fondu; a (iii) předběžného oznámení o uvedení nových tříd podílových listů (akcií) SKIPCP na trh pro přeshraniční nabízení;
- MiFIR;
- Prospektové nařízení; a
- BMR.
- 15/12: EK – Strategie k vylepšení a modernizaci reportingu pro účely dohledu nad finančním odvětvím v EU - EK přijala strategii pro data z oblasti dohledu finančních služeb v EU, jejímž hlavním cílem je zavést systém, který bude orgánům dohledu na úrovni EU i jednotlivých členských států poskytovat přesné, unifikované a včasné údaje a zároveň sníží na minimum celkovou zátěž finančních institucí spojenou s reportingem. Strategie obsahuje čtyři hlavní prvky: zajištění jednotných a standardizovaných údajů, usnadnění sdílení a opětovného použití oznamovaných údajů, zlepšení koncepčních aspektů požadavků na podávání zpráv a zavedení společných správních mechanismů.
- 01/12: Rada EU - Mandát k jednání o návrhu nařízení o informacích doprovázejících převody peněžních prostředků a některých kryptoaktiv – Rada EU obdržela v souvislosti s balíčkem legislativních návrhů na posílení pravidel EU pro boj proti praní peněz a financování terorismu (AML/CFT) mandát k jednání s EP o přepracovaném znění návrhu nařízení o informacích doprovázejících převody peněžních prostředků a některých kryptoaktiv, které má pro poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy zavést povinnost shromažďovat a zpřístupňovat úplné informace o odesílateli a příjemci virtuálních aktiv nebo kryptoaktiv. Cílem jednání je také synchronizace uplatňování návrhu nařízení o informacích doprovázejících převody peněžních prostředků a některých kryptoaktiv s nařízením o trzích s kryptoaktivy (MiCA).
Kapitálový trh
- 20/12: EBA – Metodika pro reklasifikaci investičních podniků na úvěrové instituce – Metodika pro reklasifikaci investičních podniků na úvěrové instituce od EBY je balíček dvou regulačních technických norem (RTS), které jsou součástí plánu EBA na zavedení nového obezřetnostního režimu pro investiční podniky. Cílem těchto RTS je upřesnit způsob výpočtu prahové hodnoty 30 miliard EUR pro posouzení, zda by již investiční podniky neměly žádat o povolení k činnosti úvěrové instituce dle článku 8a(6)(b) CRD IV. Nové RTS by měly též pomoci příslušným orgánům při výkonu dohledu nad postavením podniků, v jehož důsledku tento orgán dospěje k závěru, že by měl být investiční podnik reklasifikován. Konečný návrh RTS o metodice výpočtu zahrnuje také další technické aspekty, včetně účetních standardů pro stanovení hodnoty aktiv, metodiky pro provádění individuálního a skupinového testu, jakož i postup pro měsíční výpočet celkových aktiv a zacházení s aktivy patřícími evropským pobočkám finančních skupin ze třetích zemí.
- 17/12: ESMA – Výzva k deprioritizaci dohledu nad náhradními koupěmi ve smyslu CSDR – ESMA zveřejnila prohlášení, které má objasnit praktické provádění režimu disciplíny při vypořádání v rámci CSDR, který by se měl začít uplatňovat od 01/02/2022. Očekávaná změna nařízení CSDR by však měla orgánu ESMA umožnit navrhnout pozdější datum zahájení režimu náhradní koupě. ESMA očekává, že vnitrostátní orgány dohledu nebudou upřednostňovat opatření v oblasti dohledu v souvislosti s uplatňováním režimu náhradní koupě, dokud ESMA formálně nevydá ustanovení o odložení uplatňování režimu náhradní koupě. Uplatňování a dohled nad ostatními požadavky na disciplínu při vypořádání podle CSDR, zejména nad režimem hlášení selhání při vypořádání a režimem peněžních sankcí, budou probíhat podle plánu.
- 16/12: ESMA – Prohlášení o dohledu nad povinnostmi v oblasti clearingu a obchodování s deriváty po přechodu na nové referenční hodnoty – ESMA ve svém prohlášení objasňuje situaci, kdy navrhované regulační technické normy (RTS) týkající se povinnosti clearingu (CO) a povinností týkajících se obchodování s deriváty (DTO) nevstoupí v platnost včas, aby bylo možné do konce 2021 přejít na alternativní referenční hodnoty OTC derivátových smluv založených na referenční hodnotě EONIA nebo LIBOR. ESMA vyzývá příslušné vnitrostátní orgány, aby ke svým úkolům v oblasti dohledu přistupovaly s mírou a po řádném vyhodnocení míry rizik (risk-based approach). ESMA doporučuje dobrovolný clearing těch tříd derivátů, které budou zahrnuty do oblasti působnosti CO před datem jeho zahájení.
- 10/12: ESMA – XBRL taxonomické soubory týkající se evropského jednotného elektronického formátu (ESEF) a aktualizace testovacích souborů tzv. conformance suite – ESMA publikovala XBRL taxonomické soubory týkající se ESEF (European Single Electornic Format) a současně aktualizovala testovací soubory tzv. conformance suite za účelem implementace nařízení ESEF. Tyto soubory odrážejí požadavky obsažené v návrhu aktualizace nařízení o ESEF z roku 2021 a v aktualizaci příručky pro vykazování ESEF z roku 2021. Taxonomické soubory ESEF 2021 a aktualizovanou sadu souborů conformance suite mohou emitenti používat ke splnění povinností ESEF pro své výroční finanční zprávy týkající se účetních období začínajících 01/01/2021 nebo později až po vstupu aktualizace nařízení o ESEF 2021 v platnost.
- 10/12: MF – Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti finančního trhu – MF předložilo vládě k projednání návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti finančního trhu zejména v souvislosti s implementací předpisů EU týkajících se unie kapitálových trhů. Návrh souvisí s dokončením projektu unie kapitálových trhů a obsahuje, mimo jiné:
- revizi právní úpravy kapitálových požadavků na obchodníky s cennými papíry;
- harmonizaci úpravy krytých dluhopisů;
- právní úpravu přeshraničního nabízení fondů kolektivního investování;
- právní úpravu podpory růstu trhu malých a středních podniků;
- zakotvení právní úpravy udržitelného financování; a
- harmonizaci a zjednodušení přeshraničního poskytování služeb skupinového financování (tzv. crowdfunding).
- 01/12: ESMA – Pravidelné zveřejňování informací o obchodních systémech s nejvyšším obratem pro dluhopisy – Od 01/02/2022 bude ESMA pravidelně zveřejňovat data o obchodních systémech s nejvyšším obratem pro dluhopisy, která jsou důležitá pro centrální depozitáře cenných papírů při uplatňování peněžitých sankcí ve vztahu k dluhopisům podle nařízení CSDR. Data budou zveřejňována na čtvrtletní bázi.
Banky
- 17/12: EBA – Pokyny k vymezení a reportingu dostupných finančních prostředků systémů pojištění vkladů (deposit guarantee schemes – DGS) – EBA vydala své pokyny k vymezení a reportingu dostupných finančních prostředků (AFM) DGS s cílem zvýšit důvěru ve finanční stabilitu v rámci celé EU, a to zavedením harmonizovaného přístupu a zvýšením transparentnosti a porovnatelnosti financování DGS. Účelem těchto pokynů je, mimo jiné, zajistit, aby se do cílové hladiny finančních prostředků v DSG započítávaly pouze prostředky, které úvěrové instituce vložily do DSG původně nebo které z těchto příspěvků nepřímo pocházejí (např. ze zpětně získaných prostředků). Naopak prostředky, které přímo nebo nepřímo pocházejí z vypůjčených zdrojů, by se do cílové hladiny prostředků v DSG započítávat neměly. Cílem těchto vyjasnění je zabránit situaci, kdy by cílové hladiny DSG bylo možné dosáhnout tím, že si DSG zajistí úvěr, místo aby získal příspěvky z daného finančního sektoru. Tyto pokyny rovněž rozšiřují stávající požadavky na reporting orgánu EBA ze strany DSG, aby EBA mohla v budoucnu zveřejňovat detailnější informace o jejich financování.
- 17/12: ECB – Harmonizace statistického výkaznictví – ECB oznámila, že podniká další krok k harmonizaci statistického výkaznictví pro banky v eurozóně s tím, že harmonizovaný systém statistického výkaznictví by měl snížit zátěž bank a zjednodušit zpracovávání příslušných analýz zákonodárcům. Tento krok ECB je součástí dlouhodobé strategie pro výkaznictví bank, s níž souvisí i vývoj Integrovaného rámce pro vykazování (IReF). Tento harmonizovaný systém by měl v konečném důsledku usnadnit bankám vykazování statistických údajů do Evropského systému centrálních bank (ESCB) a snížit jejich oznamovací břímě prostřednictvím digitalizace a nejmodernějších technologií tvorby statistik. Dle ECB by IReF měl být spuštěn v roce 2027.
- 13/12: EBA – Aktualizace regulačních technických norem (RTS) pro upřesnění výpočtu specifických a obecných úprav o úvěrové riziko – EBA vypracovala finální návrh RTS, které doplňují RTS k úpravě o úvěrové riziko v kontextu výpočtu rizikové váhy (RV) expozic v selhání v rámci standardizovaného přístupu (SA) k úvěrovému riziku. Navrhované změny navazují na akční plán Evropské komise pro řešení problematiky nesplácených úvěrů v souvislosti s pandemií COVID-19, který akceleroval potřebu revize zacházení s nákupem nesplácených pohledávek v rámci SA, přičemž zavádí změnu v uznávání celkových úprav o úvěrové riziko, aby se zajistilo, že RV zůstane v obou případech stejná. Zejména diskonty z ceny vyplývající z prodeje budou pro účely stanovení RV uznána jako úprava o úvěrové riziko. Podle EBA je tato revize nezbytná k zajištění toho, aby obezřetnostní rámec neodrazoval banky od prodeje nesplácených úvěrů/aktiv (non-performing loans).
- 09/12: EBA – Zpráva o aplikaci pokynů k odměňování zaměstnanců v souvislosti s prodejem a poskytováním retailových bankovních produktů a služeb – EBA vydala zprávu k aplikaci pokynů k odměňování zaměstnanců zejména ve vztahu k pohyblivé složce odměny v souvislosti s prodejem a poskytováním retailových bankovních produktů a služeb účinných od roku 2016. Dle zjištěních EBY se finanční instituce více zaměřují na plnění obezřetnostních požadavků a své obchodní zájmy než na obchodní zájmy spotřebitelů. Z hodnocení rovněž vyplývá, že pokud jde o struktury řízení, tvorbu, schvalování a monitorování směrnic a postupů bank, politiky a praxe odměňování jsou často zajišťovány a revidovány stejným oddělením, což zvyšuje tendence k nečinnosti/indiferentnost při přezkumu směrnic a postupů odměňování. Ve zprávě lze však nalézt i seznam praktik, které jsou institucemi aplikovány v souladu s výše zmíněnými pokyny.
- 08/12: EBA – Aktualizace zprávy o monitorování kapitálových nástrojů CET1 – EBA publikovala aktualizovanou verzi seznamu nástrojů CET1 (Common Equity Tier 1), včetně doprovodné zprávy o CET1, která obsahuje informace o základních cílech monitorování, jakož i o důsledcích zařazení nebo vyřazení nástrojů do nebo ze seznamu CET1. Aktualizace obsahuje zejména dodatečné pokyny v souvislosti s (ne)přímým financováním, odmítnutím vyplacení/odkupu, vykupitelnými akciemi (nebo jinými cennými papíry) a pobídkami pro minimální dividendy. Aktualizovaný seznam je ke stažení zde.
Pojišťovny
- 20/12: EIOPA – Pokyny k identifikátoru právnických osob (LEI) – EIOPA zrevidovala pokyny týkající se LEI s cílem zvýšit jejich srozumitelnost, celkově je usnadnit a podpořit užívání LEI jako jedinečného identifikačního kódu pro právnické osoby. Rozsah působnosti pokynů je nyní ve srovnání s předchozí verzí pokynů širší, a kromě pojišťoven a zajišťoven a institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění jsou nyní zahrnuty i jejich pobočky a zprostředkovatelé působící přeshraničně. Očekává se, že příslušné vnitrostátní orgány by měly tyto revidované obecné pokyny uplatňovat od 1. července 2022.
- 10/12: EIOPA – Strategie digitální transformace – EIOPA vypracovala strategii digitální transformace, ve které se zabývá výzvami, které přináší digitalizace pojišťovnictví a penzijního pojištění. EIOPA se v rámci této strategie zaměří na zpřístupnění nových technologií a obchodních modelů pro zainteresované strany a výhod z nich plynoucích. Strategie je rozdělena na těchto pět částí:
- využití rozvoje spolehlivého evropského datového ekosystému;
- příprava na nárůst umělé inteligence za současného zaměření se na finanční inkluzi;
- zajištění finanční stability a odolnosti;
- využití výhod jednotného evropského trhu; a
- posílení schopností orgánu EIOPA a příslušných vnitrostátních orgánů v oblasti dohledu.
- 07/12: EIOPA – Plán EIOPY pro udržitelné finance v následujících třech letech – EIOPA zveřejnila tříletý plán pro zlepšení integrace udržitelných financí v oblasti pojišťovnictví. Mezi klíčové oblasti, které plán jmenuje, patří:
- integrace rizik pro udržitelnost do obezřetnostního rámce pojistitelů a penzijních fondů prostřednictvím vypracování návrhů na vykazování klimatických rizik v rámci Solventnosti II, včetně analýzy obezřetnostního zacházení s aktivy a/nebo činnostmi spojenými s environmentálními a/nebo sociálními cíli v rámci Solventnosti II;
- konsolidace makro i mikro obezřetnostního hodnocení rizik pro udržitelnost v nástrojích a metodikách provedením analýzy fyzického rizika v návaznosti na předchozí analýzu rizika tranzice a vypracováním metodických zásad zátěžového testování pojištění proti změně klimatu;
- podpora zveřejňování informací o udržitelnosti a rámce udržitelného chování podniků poskytováním pokynů ke zveřejňování informací podle nařízení o zveřejňování informací souvisejících s udržitelností v odvětví finančních služeb a taxonomického nařízení, jakož i k uplatňování ustanovení týkajících se udržitelnosti v procesu prodeje pojištění a poradenství EK ohledně opatření k řešení tzv. greenwashingu;
- podpora dohledu nad riziky pro udržitelnost a sbližování dohledu v EU vydáváním pokynů pro uplatňování a prováděním pilotního projektu dohledu nad používáním scénářů rizika změny klimatu v ORSA (own risk and solvency assessment), prováděním analýz nákladů a předchozí výkonnosti udržitelných produktů a poskytováním pokynů pro dohled nad riziky pro ESG, včetně greenwashingu;
- řešení nedostatků v ochraně doplněním přehledu o nedostatcích v pojistné ochraně pro případ přírodních katastrof, včetně analýzy chování spotřebitelů a smluvních podmínek týkajících se pojištění proti přírodním katastrofám;
- podpora využívání modelů a dat s otevřeným zdrojovým kódem ve vztahu k rizikům spojeným se změnou klimatu prostřednictvím analýzy možností využití modelovacích nástrojů s otevřeným zdrojovým kódem pro přírodní katastrofy a vypracování způsobů, jak zlepšit sběr uniformních a komplexních údajů o pojistných událostech; a
- přispívat k mezinárodnímu sbližování v oblasti hodnocení a řízení rizik pro udržitelnost prostřednictvím mezinárodních dialogů a fór o udržitelnosti.
AML
- 16/12: EBA – Revize obecných pokynů k dohledu nad bojem proti praní peněz a financování terorismu v EU - EBA zveřejnila revidované obecné pokyny k dohledu založeném na posouzení rizik v souvislosti s dodržování povinností úvěrových a finančních institucí v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu (AML/CFT). Pokyny stanoví kroky, které by měly orgány dohledu přijmout, aby zajistily odpovídající dohled nad AML/CFT ve svém sektoru, a podporují přijetí účinných politik a postupů řízení rizik praní peněz a financování terorismu ze strany úvěrových a finančních institucí. EBA se rozhodla tyto obecné pokyny aktualizovat a posílit s ohledem na zjištění vyplývající z přezkumu přístupů příslušných orgánů dohledu v oblasti AML/CFT. Z těchto zjištění vyplývá, že pro některé orgány je provádění přístupu k dohledu nad AML/CFT založeného na riziku značně náročné. Revidované pokyny vycházejí ze stávajícího čtyřstupňového přístupu k dohledu nad AML/CFT založeném na posouzení rizik.
Mgr. Ondřej Havlíček, LL.M.
Mgr. Matěj Šarapatka, LL.M.
Schönherr Rechtsanwälte GmbH, organizační složka
Jindřišská 937/16
110 00 Praha 1
Tel.: +420 225 996 500
Fax: +420 225 996 555
e-mail: office.czechrepublic@schoenherr.eu
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz