Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc prosinec 2022
Přinášíme Vám poslední aktuality z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za rok 2022. V prosincovém vydání newsletteru se dočtete, mimo jiné, o problematice oznamování informací podle nařízení EMIR, o identifikaci ekonomicky spjaté skupiny či o postoji Rady EU k návrhu nového AML nařízení a směrnice. Aktuality jako obvykle dělíme vždy podle příslušných regulovaných sektorů. Současně také pokračujeme s novinkami, které se týkají probíhající války na Ukrajině a úpadku banky Sberbank CZ. Přejeme Vám do roku 2023 mnoho úspěchů jak v pracovní, tak osobní rovině a těšíme se na další aktualitami naplněné měsíce.
Novinky související s ruskou invazí na Ukrajinu a příslušnými sankcemi
V návaznosti na stále pokračující a eskalující konflikt na Ukrajině přijala Rada EU již devátý balíček sankcí vůči Rusku, který rozšiřuje v minulosti přijaté sankce, a který má ještě více zvýšit tlak na Rusko.
Kromě zařazení dalších osob na sankční seznamy byl, mimo jiné, v rámci přijatého balíčku zmražen majetek dalších ruských bank (Credit Bank of Moscow, Dalnevostochniy Bank), přičemž Banka pro regionální rozvoj byla přidána na seznam ruských státem vlastněných nebo ovládaných subjektů, na které se vztahuje úplný zákaz transakcí.
Pád Sberbank CZ
Dne 09/12/2022 byla Sberbank CZ prodloužena výjimka ze sankcí uvalených americkým OFAC vůči Sberbank a dalším ruským firmám, která měla původně vypršet 12/12/2022, a to do 31/01/2023.
V návaznosti na udělení výjimky uzavřela insolvenční správkyně dne 16/12/2022 smlouvu s Českou spořitelnou o prodeji úvěrového portfolia Sberbank CZ v nominální hodnotě 47,1 miliardy CZK. Kupní cena činí cca 41 miliard CZK. Podpis smlouvy byl schválen věřitelským výborem, ČNB, Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS) a v neposlední řadě také insolvenčním soudem. Příslušná kupní smlouva byla zveřejněna v insolvenčním rejstříku s tím, že od jejího zveřejnění plyne tříměsíční lhůta, v rámci které mohou věřitelé Sberbank CZ napadnout její platnost. Pokud nebude platnost kupní smlouvy zpochybněna, bude transakce po uplynutí této lhůty vypořádána. Zbytek úvěrového portfolia a ostatní aktiva Sberbank CZ by měla být nabídnuta počátkem roku 2023 ostatním bankám i nebankovním společnostem.
Investiční společnosti a investiční fondy
- 21/12: ESMA – Finální zpráva k technickým standardům týkající se přeshraničního nabízení a správy investičních fondů a přeshraničního poskytování služeb ze strany správců fondů – ESMA zveřejnila finální zprávu k regulatorním (RTS) a implementačním (ITS) technickým standardům, v rámci které specifikuje informace, které mají být poskytovány, a šablony, které mají být použity k informování příslušných orgánů o přeshraničním nabízení a správě investičních fondů a přeshraničním poskytování služeb správci fondů podle SKIPCP a AIFMD. Příslušné RTS konkretizují informace, které mají být podávány v souladu s jednotlivými články SKIPCP a AIFMD. Návrh ITS předkládá informace k formě a obsahu vzoru oznámení, ke způsobu předávání příslušných oznámení příslušným orgánům nebo ke způsobu předávání informací mezi jednotlivými orgány z různých členských států.
- 14/12: ESMA – Dokument k dohledu nad přeshraničními činnostmi investičních podniků podle MiFID II – ESMA publikovala dokument (supervisory briefing) k dohledu nad přeshraničními činnostmi investičních podniků podle MiFID II, určený především příslušným orgánům dohledu s tím, že jim má pomoci se zvolením vhodného přístupu k dohledu nad přeshraničními činnostmi investičních podniků ve vztahu k retailovým klientům. ESMA se v dokumentu věnuje, mimo jiné, následujícím problematikám:
- udělování povolení podnikům plánujícím provozovat přeshraniční aktivity;
- zpracovávání notifikací o pasportizaci v souladu s čl. 34 MiFID II a jejich vliv na přístup k dohledu aplikovanému na podniky;
- průběžný dohled; a
- šetření a inspekce.
Kapitálový trh
- 20/12: ESMA – Pokyny pro oznamování informací podle nařízení EMIR – ESMA vypracovala finální zprávu k pokynům pro oznamování informací podle nařízení EMIR, v rámci které objasňuje ustanovení o oznamování informací a správě údajů podle novelizovaných pravidel v nařízení EMIR, a současně předkládá praktické pokyny k jejich implementaci. Pokyny objasňují, mimo jiné:
- přechod k oznamování informací podle nových pravidel;
- určení derivátů, o kterých mají být poskytovány informace;
- výjimka z povinnosti oznamovat informace v rámci skupiny;
- pověření (delegace) k oznamování informací;
- určení a identifikace protistrany;
- identifikace (a klasifikace) produktů a podkladových aktiv;
- oznamování informací podle druhu produktu;
- správa údajů o derivátech, včetně přístupu k těmto údajům a sestavení tzv. zprávy o stavu obchodu (Trade State Report).
Zpráva je dále doprovázena pravidly pro validaci a instrukcemi pro oznamování informací (ke stažení zde). Dokument s pravidly pro validaci stanoví podrobná technická pravidla ověřování úplnosti a přesnosti oznamovaných údajů, jakož i podmínky a prahové hodnoty, které se použijí k určení, zda se hodnoty vykazované oběma protistranami shodují či nikoli. Dokument také obsahuje vzor pro oznámení o chybách a opomenutích ve výkazech.
- 16/12: ESMA – Aktualizace seznamů Q&As – ESMA aktualizovala následující seznamy Q&As:
- Q&As k aplikaci AIFMD – V sekci XI (Scope) byla aktualizována otázka č. 3 týkající se správců tzv. účelově založených společností (Special Purpose Acquisition Company);
- Q&As k pilotnímu režimu DLT podle nařízení č. 2022/858 – aktualizovány byly všechny sekce v rámci dokumentu, tedy (i) hlášení transakcí, (ii) referenční údaje o finančních nástrojích a (iii) pokyn týkající se evidence údajů (Order Record Keeping);
- Q&As k nařízení o evropských poskytovatelích služeb skupinového financování pro podniky – aktualizovány byly otázky v sekci (i) obecná ustanovení, (ii) ochrana investorů a marketingová sdělení, a (iii) udělování povolení a dohled nad poskytovateli služeb skupinového financování;
- Q&As ke strukturám trhu podle MiFID II a MiFIR – aktualizována byla otázka týkající se systematických internalizátorů v sekci mnohostranné a oboustranné systémy.
- 15/12: ESMA – Pokyny ke standardním formulářům, formátům a šablonám pro podání žádosti o povolení k provozování tržní infrastruktury technologie distribuovaného registru (DLT) – ESMA zveřejnila návrh finální zprávy k pokynům ke standardním formulářům, formátům a šablonám pro podání žádosti o povolení k provozování tržní infrastruktury DLT, kterých má být použito k podání žádosti o zvláštní povolení k provozování jakéhokoliv typu tržní infrastruktury DLT podle nařízení o DLT pilotním režimu, a to (i) mnohostranný obchodní systém DLT (DLT MTF), (ii) DLT systém vypořádání (DLT SS) a (iii) DLT systémy pro obchodování a vypořádání (DLT TSS). Pokyny obsahují rovněž vzory pro žadatele o tržní infrastruktury DLT, kteří mohou za předpokladu, že splní určité podmínky, požádat o omezené výjimky z konkrétních požadavků podle nařízení MiFIR, MiFID II nebo CSDR. Pokyny dále obsahují (minimální) instrukce, které by měly příslušné národní orgány poskytnout účastníkům trhu při podávání žádostí, včetně způsobu, jakým by měli žadatelé poskytnout požadované informace a dokumenty svým příslušným orgánům (vzory pro poskytování pokynů a informací jsou součástí příloh pokynů), přičemž tyto instrukce by měly být zveřejněné na webových stránkách příslušných orgánů.
- 07/12: EK – Nové návrhy týkající se clearingu, platební neschopnosti podniků a kótování společností v rámci Unie kapitálových trhů (UKT) – EK předložila nové návrhy týkající se clearingu, platební neschopnosti podniků a kótování společností v rámci UKT, přičemž:
- Clearing – navržená opatření v oblasti clearingu, mimo jiné:
- umožní ústředním protistranám poskytujícím clearingové služby rychleji a snáze rozšiřovat jejich produkty;
- posílí rámec EU pro dohled nad ústředními protistranami a zohlední zkušenosti z nedávného vývoje na trzích s energií způsobeného válkou na Ukrajině; a
- sníží nadměrné expozice účastníků trhu EU vůči ústředním protistranám ve třetích zemích (např. by měli mít všichni dotčení účastníci trhu aktivní účty u ústředních protistran EU za účelem clearingu alespoň části určitých systémově významných derivátových smluv).
- Platební neschopnost podniků – z důvodu roztříštěnosti právní úpravy insolvenčních režimů napříč EU by mělo dojít, mimo jiné, k:
- harmonizaci určitých aspektů insolvenčního řízení napříč EU (např. u povinnosti jednatelů včas podat návrh na zahájení insolvenčního řízení, či v rámci opatření na zachování majetkové podstaty);
- zavedení zjednodušeného režimu pro mikropodniky s cílem snížit náklady na jejich likvidaci, dále pak umožnit vlastníkům společností využít institut oddlužení; a
- zavedení požadavku, na základě kterého by měly členské státy vypracovat informační přehled, v němž budou shrnuty základní prvky jejich vnitrostátního insolvenčního práva.
- Akt o kótování (Listing Act Package) – vzhledem ke komplexnosti a množství požadavků při kótování společností na veřejných trzích se navrhuje:
- zjednodušit dokumentaci, kterou musí společnosti předložit za účelem kótování na veřejných trzích, a současně zefektivnit kontrolní postupy ze strany vnitrostátních orgánů dohledu;
- zjednodušit a vyjasnit některé požadavky týkající se prevence zneužívání trhu; a
- umožnit vlastníkům společností kótování na trzích pro růst malých a středních podniků díky strukturám podílů s vícečetným hlasováním.
Kromě příslušných dokumentů je balíček doprovázen (i) seznamem otázek a odpovědí týkajících se clearingu a (ii) seznamem otázek a odpovědí k platební neschopnosti.
Banky
- 21/12: EBA – Finální zpráva k návrhu regulatorních technických standardů (RTS) pro identifikaci ekonomicky spjaté skupiny klientů – EBA vypracovala finální zprávu k návrhu RTS pro identifikaci ekonomicky spjaté skupiny klientů podle čl. 4 odst. 1 č. 39 nařízení CRR. Spolu s příslušnými pokyny vytvářejí kompletní rámec pro identifikaci dvou nebo více fyzických nebo právnických osob, které jsou spojeny idiosynkratickými rizikovými faktory. Idiosynkratické riziko vzniká v případech, kdy se v důsledku specifických okolností dvoustranných vzájemných vztahů finanční problémy jedné osoby přenášejí na jinou osobu či osoby, kterých by se jinak přímo netýkaly. K identifikaci ekonomicky spjaté skupiny klientů dochází zejména v následujících případech:
- příslušné osoby jsou součástí téže konsolidované účetní závěrky, a to i v případě, že neexistují expozice vůči fyzické nebo právnické osobě, která skupinu ovládá;
- je pravděpodobné, že by se finanční potíže jedné fyzické nebo právnické osoby rozšířily na další osoby, což by mělo dopad na úplné a včasné splacení závazků; a
- v rámci ekonomicky spjaté skupiny klientů existují kontrolní a ekonomické závislosti s tím, že všechny příslušné fyzické a/nebo právnické osoby představují jediné riziko.
- 16/12: EBA – Závěrečná zpráva k opatřením uplatňovaným v souvislosti s pandemií COVID-19 a zrušení pokynů pro vykazování a zveřejňování informací týkajících se COVID-19 – EBA vypracovala závěrečnou zprávu k opatřením uplatňovaným v souvislosti s pandemií COVID-19, v rámci které mapuje opatření přijatá v průběhu pandemie, jejich aktuální stav a to, jakým způsobem budou příslušná opatření či podpora ukončeny. Součástí publikace je aktualizovaný seznam režimů veřejných záruk (public guarantee schemes) a režimů všeobecných platebních moratorií vydaných v reakci na pandemii. Současně se EBA rozhodla zrušit pokyny pro vykazování a zveřejňování informací týkajících se COVID-19, a to od 01/01/2023.
- 16/12: EBA – Finální návrh implementačních technických standardů (ITS) týkajících se standardizace požadavků na informace pro podporu prodeje a převodů nesplácených úvěrů – EBA zveřejnila finální návrh ITS, které upřesňují požadavky na informace, jež mají úvěrové instituce prodávající nesplácené úvěry (non-performing loans) poskytovat potenciálním kupujícím. Návrh je primárně vystavěn na šablonách pro poskytování informací o jednotlivých úvěrech při prodeji nebo převodu portfolií nesplácených úvěrů, jež zahrnují, mimo jiné, následující informace:
- informace o příslušných protistranách souvisejících s úvěrem;
- smluvní charakteristiky příslušného úvěru;
- případné poskytnuté zajištění a záruky;
- veškeré zavedené právní a donucovací postupy; a
- historické inkaso splátek úvěru.
Tyto informace představují určité minimum údajů, které má úvěrová instituce poskytnout potenciálním kupujícím. V neposlední řadě návrh stanoví požadavky na nakládání s důvěrnými informacemi, k jejichž výměně dochází mezi úvěrovými institucemi a kupujícími. Příslušné přílohy jsou ke stažení zde.
- 13/12: EBA – Plán k cílům v oblasti udržitelných financí – EBA vypracovala plán (roadmap), v rámci kterého nastiňuje cíle a harmonogram plnění mandátů a úkolů v oblasti udržitelného financování a environmentálních, sociálních a řídících rizik (ESG).. Zmíněné mandáty a úkoly pokrývají především tři hlavní pilíře bankovního rámce, tj. (i) tržní disciplínu, (ii) dohled a (iii) obezřetnostní požadavky. Mezi hlavní vytyčené cíle, dle kterých je vypracovaný plán rozdělen, patří následující:
- transparentnost a zveřejňování informací;
- řízení rizik a dohled;
- obezřetnostní zacházení s expozicemi;
- zátěžové testování;
- standardy a nálepky (týkající se především produktů);
- greenwashing;
- hlášení v oblasti dohledu; a
- rizika ESG a monitorování udržitelného financování.
Představený plán nahrazuje předchozí akční plán pro udržitelné finance z roku 2019.
- 12/12: EBA – revize validačních pravidel – EBA vydala revidovaný seznam pravidel pro validaci svých standardů pro podávání zpráv (implementační technické normy, regulační technické normy a obecné pokyny), přičemž poukazuje především na ta, která byla deaktivována buď z důvodu nesprávnosti, nebo proto, že způsobovala problémy v oblasti IT. Příslušný seznam pravidel je ke stažení zde.
Pojišťovny
- 20/12: Rada EU – Rámec pro ozdravné postupy a řešení krize pojišťoven a zajišťoven – Zástupci členských států se v rámci Rady EU dohodli na mandátu k vyjednávání ohledně návrhu směrnice o ozdravných postupech a řešení krize pojišťoven, který má posílit směrnici Solventnost II a zvýšit odolnost celého sektoru pojišťovnictví. Vzhledem k neexistenci harmonizovaných postupů pro řešení krize pojišťoven na evropské úrovni zavádí směrnice pro řešení těchto krizí harmonizovaný režim, který má vybavit vnitrostátní orgány potřebnými nástroji a postupy s tím, že členské státy by, mimo jiné, měly zřídit orgány příslušné k řešení krize pojišťoven.
- 13/12: EIOPA – Aktualizace reprezentativních portfolií používaných pro výpočet koeficientů volatility u příslušných časových struktur bezrizikových úrokových měr – EIOPA publikovala aktualizovaná reprezentativní portfolia používaná pro výpočet koeficientů volatility u příslušných časových struktur bezrizikových úrokových měr podle směrnice Solventnost II, která mají být užívána od 03/2023. Aktualizovaná reprezentativní portfolia jsou obsažena v aktualizované verzi technické dokumentace RFR. Oblasti, kterých se konkrétní změny týkají, jsou uvedeny na začátku RFR technického dokumentu, ke stažení zde pod kategorií Background material.
AML
- 07/12: Rada EU – Dohoda na postoji k nařízení a nové směrnici o boji proti praní peněz (AMLD6) – Rada EU se dohodla na postoji k nařízení a nové směrnici o boji proti praní peněz (AMLD6), které spolu s návrhem přepracovaného znění nařízení o převodu peněžních prostředků budou po přijetí tvořit nový soubor pravidel EU v oblasti AML/CFT. Mezi důsledky příslušných změn, mimo jiné, patří následující:
- nová pravidla EU pro oblast AML/CFT budou rozšířena na celé odvětví kryptoaktiv, přičemž všichni poskytovatelé služeb v této oblasti budou mít povinnost provádět tzv. hloubkovou kontrolu svých klientů;
- povinnosti vyplývající z nařízení se budou vztahovat i na finanční zprostředkovatele, kteří jsou třetí stranou, dále pak na osoby obchodující s drahými kovy, drahokamy a kulturními statky a v neposlední řadě i na klenotníky, hodináře a zlatníky;
- členské státy budou mít možnost stanovit nižší maximální limit pro hotovostní platby, pokud si to budou přát (nyní 10.000 EUR);
- na seznam EU budou zařazeny i třetí země, které jsou uvedeny na seznamu FATF, budou tedy existovat dva seznamy EU, tzv. „černá listina“ a „šedá listina“, EK tak nebude muset znovu provádět proces identifikace, který je prováděn ze strany FATF;
- bude posílena transparentnost a harmonizace pravidel týkajících se skutečných majitelů, včetně poskytnutí vyjasnění různých souvisejících pravidel.
Konečné znění pravidel bude dohodnuto na základě třístranných jednání s EP.
- 01/12: FATF – Zpráva k pokroku České republiky v AML/CFT oblasti – FATF zveřejnil zprávu k pokroku České republiky v posílení boje v AML/CFT oblasti. Celkově dosáhla Česká republika dle FATF určitého pokroku při řešení nedostatků v oblasti technického compliance zjištěných v rámci 5. kola vzájemného hodnocení. V případě doporučení 32 nebylo uděleno žádné nové hodnocení. Příslušná zpráva včetně dalších souvisejících dokumentů je ke stažení zde.
Mgr. Ondřej Havlíček, LL.M.
JUDr. Kristýna Tupá, Ph.D., LL.M.
Mgr. Martin Svoboda
Schönherr Rechtsanwälte GmbH, organizační složka
Jindřišská 937/16
110 00 Praha 1
Tel.: +420 225 996 500
Fax: +420 225 996 555
e-mail: office.czechrepublic@schoenherr.eu
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz