Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc říjen 2021
Vážení čtenáři,
pravidelné aktuality z oblasti české a evropské regulace finančních institucí jsou po měsíci zpět, tentokrát s novinkami za říjen. Čas dovolených je evidentně definitivně za námi a říjen tak přináší náš historicky nejobsáhlejší přehled novinek. Čtenářům by zejména neměly uniknout dvě významné změny českých právních předpisů, a to nový návrh novely nařízení vlády o investování investičních fondů a o technikách k jejich obhospodařování a účinnost novely zákona o bankách a dalších zákonů implementující změny vyplývající ze směrnice CRD V.
Z evropských a mezinárodních novinek zejména upozorňujeme na nová stanoviska týkající se institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění z dílny EIOPA, velmi aktuální stanovisko k investičním doporučením učiněným na sociálních sítích od ESMY či finální návrh regulačních technických standardů ke zveřejňování informací o investičních politikách investičních podniků dle IFR od EBY a mnohé další. Aktuality dělíme vždy podle příslušných regulovaných sektorů.
Regulace s působností napříč sektory
- 28/10: EBA – Stanovisko k ochraně peněžních prostředků prostřednictvím systémů pojištění vkladů (SPV) – EBA zveřejnila stanovisko k nakládaní s peněžními prostředky klientů podle směrnice o SPV (2014/49), v němž posoudila současný přístup k ochraně prostředků uložených jménem klientů u úvěrových institucí subjekty, které jsou samy vyloučeny z ochrany SPV, mimo jiné, platebními institucemi, institucemi elektronických peněz, investičními podniky a dalšími typy finančních institucí. EBA z důvodu značné rozdílnosti ochrany mezi jednotlivými státy EU doporučuje EK doplnit vysvětlení ke směrnici o SPV tak, aby byla zajištěna uniformní ochrana peněžních prostředků uložených jménem klientů v rámci celé EU. Stanovisko EBA rovněž adresuje, jak zabránit riziku šíření nákazy po pádu banky na subjekty, které u této banky uložily finanční prostředky klientů, a jak zajistit, aby úvěrové instituce přispívaly do fondů SPV podle výše chráněných finančních prostředků klientů, které drží.
- 22/10: ESAS – Návrh nových pravidel pro zveřejňování informací souvisejících s taxonomickým nařízením – Evropské orgány dohledu zveřejnily finální zprávu adresovanou EK ohledně návrhu regulačních technických standardů (RTS) týkajících se zveřejňování informací podle nařízení o zveřejňování informací souvisejících s udržitelností v odvětví finančních služeb (SFDR) ve znění taxonomického nařízení (TN). Zveřejňování informací se týká finančních produktů, prostřednictvím kterých jsou realizovány udržitelné investice přispívající k dosažení environmentálních cílů. Zpráva obsahuje primárně následující návrhy:
- pro produkty podle čl. 5 a 6 TN – zahrnutí předsmluvních a periodických informací, které identifikují environmentální cíle, ke kterým produkt přispívá, a informací ohledně způsobu a míry, do jaké jsou investice do produktu v souladu s taxonomií EU; a
- pro předsmluvní a pravidelné zveřejňování informací – začlenění příloh s předepsanými šablonami pro finanční produkty, které podporují environmentální, sociální a/nebo jiné udržitelné investiční cíle (jak jsou definovány v SFDR) tak, aby zahrnovaly další informace o produktech podle čl. 5 a 6 TN.
Zpráva se dále zabývá specifickou otázkou zacházení se státními dluhopisy při vykazování souladu investic s taxonomickými požadavky.
- 18/10: ESAS – Sektorové zprávy k nezávislosti příslušných národních orgánů dohledu – ESAS vydaly sektorové zprávy týkající se nezávislosti příslušných národních orgánů dohledu vycházející z jejich sebehodnocení. Zprávy se zaměřují především na následující oblasti:
- provozní nezávislost;
- finanční nezávislost;
- osobní nezávislost; a
- transparentnost a odpovědnost.
Zprávy jednotlivých orgánů jsou ke stažení zde: ESMA, EBA a EIOPA.
- 01/10: PSP – Novela zákona o bankách a dalších zákonů – Od 01/10 nabyla účinnosti rozsáhlá novela implementující směrnici č. 2019/878/EU (CRD V) s cílem omezit rizika a posílit odolnost bankovního sektoru. Mezi novelizovanými zákony je kromě zákona o bankách i zákon o podnikání na kapitálovém trhu či zákon o spořitelních a úvěrních družstvech. Novela přináší, mimo jiné, následující změny:
- změna v oblasti úpravy kapitálových rezerv (mimo jiné zavedení tzv. bezpečnostní kapitálové rezervy a kapitálové rezervy k pákovému poměru pro globální systémově významnou instituci v souladu s nařízením č. 575/2013);
- zavedení povinnosti osob z jiného než členského státu ustanovit tzv. zprostředkující ovládající osobu, pakliže daná osoba ovládá 2 a více institucí v jednom nebo více členských státech EU;
- změna v oblasti regulace finančních holdingových osob a smíšených finančních holdingových osob (mimo jiné v rámci dohledu na konsolidovaném základě);
- změny v úpravě odměňování (např. stejná odměna mužů a žen);
- změny v pravidlech výpočtu tzv. kapitálového požadavku P2R (Pilíř 2); a
- stanovení podmínek pro uložení požadavku na kapitál v návaznosti na výsledky přezkumu a vyhodnocování.
Kapitálový trh
- 29/10: ESMA – Údaje o dluhopisech, na které se vztahují předobchodní a poobchodní požadavky MiFID II/MiFIR a údaje pro systematické internalizátory – ESMA skrze svůj registr údajů zpřístupnila nejnovější čtvrtletní hodnocení likvidity dluhopisů podléhajících předobchodním a poobchodním požadavkům MiFID II/MiFIR. V rámci tohoto období v současné době existuje 448 likvidních dluhopisů, na které se vztahují požadavky na transparentnost podle MiFID II. ESMA dále zveřejňuje dva ukazatele úplnosti (completeness indicators) související s údaji o likviditě dluhopisů. Požadavky na transparentnost dluhopisů, které jsou za současného stavu považovány za likvidní, budou platit od 16/11/2021 do 15/2/2022. Co se systematických internalizátorů týče, ESMA vydala množství dat pro kapitálové nástroje a nástroje jim podobné dostupné v této tabulce. Příslušný test s těmito hodnotami by systematičtí internalizátoři měli provést do 15/11/2021.
- 28/10: ESMA – Stanovisko k investičním doporučením učiněným na sociálních sítích – ESMA vydala stanovisko ohledně investičních doporučení činěných na sociálních sítích, v rámci kterého se stručně věnuje následujícím otázkám:
- co jsou to investiční doporučení;
- kdo taková doporučení obvykle činí;
- jak investiční doporučení umisťovat na sociální sítě;
- jaká pravidla platí pro tato doporučení a co mohou být potenciální následky porušení těchto pravidel.
Příslušná pravidla jsou obsažena v MAR a zahrnují zejména povinnost zveřejnit svou totožnost, prezentovat investiční doporučení objektivním způsobem a zveřejnit všechny vztahy nebo okolnosti, které by mohly narušit jeho objektivitu.
- 22/10: MF – Nový web "Kapitálový průvodce" – MF spustilo nové webové stránky "Kapitálový průvodce" určené pro malé a střední podniky. Stránky si kladou za cíl poskytnout podnikům srozumitelný přehled dostupných alternativ k úvěrovému financování, a to zejména možností, které poskytuje kapitálový trh.
- 19/10: EBA – Finální návrh regulačních technických standardů (RTS) ke zveřejňování informací o investičních politikách investičních podniků – Finální návrh RTS ke zveřejňování informací o investičních politikách investičních podniků ve smyslu článku 52 IFR přináší, mimo jiné, vzorové dokumenty a tabulky (ke stažení zde) k unifikaci informací poskytovaných investičními podniky. Záměrem RTS je především pomoci zúčastněným stranám pochopit vliv investičních podniků na společnosti, v nichž tyto podniky vykonávají (nebo mohou vykonávat) hlasovací práva, a dopad těchto politik na správu a řízení společností. Navrhované RTS:
- upřesňují informace, které budou muset investiční podniky zveřejňovat, aby prokázaly svůj vliv na společnosti;
- poskytují přehled informací, které mají investiční podniky uvádět; a
- poskytují podrobné pokyny ohledně výkonu hlasovacích práv investičními podniky.
- 12/10: ESMA – Finální zpráva k návrhu regulačních a implementačních technických standardů (RTS/ITS) ohledně obsahu a formátu notifikací jednoduchých, transparentních a standardizovaných (STS) sekuritizací u syntetických sekuritizací podle novelizovaného sekuritizačního nařízení – ESMA vydala finální zprávu k návrhu RTS/ITS standardů týkajících se obsahu a formátu oznámení STS sekuritizací u syntetických sekuritizací adresované EK. Cílem návrhu je zajištění souladu mezi oznamovacími rámci STS jak pro tradiční, tak i syntetické sekuritizace.
- 05/10: MF – Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 243/2013 Sb. , o investování investičních fondů a o technikách k jejich obhospodařování – V souvislosti s potřebou zajistit jednotnou terminologii a reagovat na výsledky veřejné konzultace z ledna 2021 předložilo MF vládě návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády o investování investičních fondů a o technikách k jejich obhospodařování. Mezi navrhovanými změnami jsou:
- snížení likviditní rezervy u fondu nemovitostí z 20 % na 10 %;
- doplnění pravidla týkajícího se jmění speciálních fondů investujících do fondů kvalifikovaných investorů pro přijímání úvěrů pro fondy kvalifikovaných investorů, do nichž speciální fond investuje podle § 47 odst. 3;
- zrušení pravidla, dle kterého lze na účet fondu nemovitostí nabýt a držet účast pouze v nemovitostní společnosti, která investuje výhradně do nemovitostí; nebo zrušení povinnosti, aby účetní závěrka nemovitostní společnosti, do které investuje fond nemovitostí, byla schválena auditorem;
- zrušení pravidla, dle kterého celková hodnota nemovitostí, které se oceňují porovnávacím způsobem, nesmí překročit 25 % hodnoty majetku fondu nemovitostí;
- pojem fondový kapitál je zaměněn za pojem čistá hodnota aktiv; a
- změny pojmu majetek fondu kolektivního investování podle § 98.
Banky
- 27/10: EK – Přezkum bankovních pravidel EU, bankovní balíček pro rok 2021 a příslušný seznam Q&A – EK přezkoumala bankovní pravidla EU, konkrétně legislativní návrhy na změnu směrnice o kapitálových požadavcích (CRD IV), nařízení o kapitálových požadavcích (CRR) a samostatný legislativní návrh na změnu nařízení o kapitálových požadavcích v oblasti řešení krize bank. Dále představila bankovní balíček sestávající z:
- posledního kroku k implementaci dohody Basel III v rámci EU, jenž má především zajistit posílení odolnosti vůči ekonomickým šokům, a aby
- v tzv. interních modelech, které banky používají k výpočtu svých kapitálových požadavků, nebyla podceňována rizika a banky tak měly na pokrytí těchto rizik dostatečný kapitál;
- byl omezen celkový vliv na kapitálové požadavky na úroveň, která je nezbytná, čímž má být zachována konkurenceschopnost bankovního sektoru EU; a aby
- byly sníženy náklady vynakládané na compliance, aniž by došlo ke snížení obezřetnostních standardů;
- udržitelnosti, respektive posílení odolnosti vůči ESG rizikům (mimo jiné zavedením povinnosti bank systematicky zjišťovat, zveřejňovat a řídit ESG rizika, např. pomocí pravidelných zátěžových testů); a
- silnějšího dohledu – poskytnutí účinnějších nástrojů orgánům dohledu, které mohou využívat při dohledu nad bankami či FinTech společnostmi v rámci EU nebo sjednocení pravidel týkajících se zřizování poboček bank ze třetích zemí v EU.
- 22/10: EBA – Zpráva ohledně financování při řešení krize a insolvenci jako součást přezkumu rámce pro řešení krize a pojištění vkladů (CMDI) – EBA zveřejnila zprávu adresovanou EK jako odpověď na její výzvu (call for advice) ohledně financování při řešení krize v rámci přezkumu rámce CMDI. Zpráva obsahuje kvantitativní analýzu schopnosti bank získat přístup k financování podle stávajícího rámce a podle různých hierarchií věřitelů, beroucí též v potaz minimální požadavek na vlastní zdroje a způsobilé závazky (MREL), stav rozvah bank a jejich obchodních modelů, jakož i analýzu založenou na modelovém přístupu k simulaci krizového scénáře. Analýza též adresuje změny vnitřní schopnosti bank absorbovat ztráty podle čtyř scénářů preferencí vkladatelů ve srovnání se současnou hierarchií věřitelů platnou ve členských státech.
- 22/10: EBA – Finální návrh regulačních technických standardů (RTS) pro alternativní standardizovaný přístup k tržnímu riziku jako součást plánu pro změny v přístupu k výpočtu kapitálového požadavku pro tržní riziko FRTB (Fundamental review of the trading book) – EBA publikovala finální návrh RTS k hrubé výši rizika náhlého selhání (tzv. jump-to-default (JTD)) dle článku 325w(8) CRR a k přirážce ke zbytkovému riziku (RRAO). Návrh obsahuje technické specifikace pro implementaci těchto dvou prvků alternativního standardizovaného přístupu k tržnímu riziku. U JTD specifikuje klíčové vstupy potřebné pro výpočet požadavků na vlastní kapitál pro riziko náhlého selhání. U RRAO pak objasňuje rozsah RRAO, tj. pro které nástroje by měly být stanoveny požadavky na vlastní kapitál pro zbytková rizika.
- 20/10: EBA – Vysvětlení k sedmému souboru otázek vznesených pracovní skupinou EBA pro API podle směrnice o platebních službách (PSD2) – EBA vydala tabulku s vysvětlivkami k sedmému souboru technických otázek vznesených její pracovní skupinou zabývající se API ve světle PSD2.
- 14/10: EBA – Zpráva ohledně rizik spojených s přechodem na nové referenční sazby – EBA zpracovala a zveřejnila analýzu s cílem identifikovat rizika spojená s přechodem na nové referenční sazby v důsledku konce LIBOR (London Interbank Offered Rate) a EONIA (Euro Overnight Index Average) závěrem tohoto roku. EBA v této zprávě identifikuje ohniska rizik spojených s přechodem bank v EU/EHP na nové referenční sazby, zejména s ohledem na jejich významné expozice na tyto sazby. Průzkumy mezi bankami a příslušnými orgány dohledu ukazují, že za nejproblematičtější jsou považovány otázky právního charakteru provázející přechod aktivních transakcí a nezbytné změny v interních operacích a systémech bank. EBA z tohoto důvodu doporučuje, aby byly přechody na nové referenční sazby ve zbývajících měsících řízeny s náležitou péčí a včas a aby všechny strany zúčastněné na procesu přechodu spolupracovaly.
- 07/10: EBA – Aktualizovaný seznam ukazatelů a nástrojů pro posouzení a analýzu rizik – EBA vydala aktualizovaný seznam ukazatelů a nástrojů pro posouzení a analýzu rizik, včetně doprovodných metodologických pokynů. Tyto pokyny popisují, jakým způsobem jsou kalkulovány ukazatele rizik v publikacích orgánu EBA, aby orgány dohledu a další uživatelé, kteří data orgánu EBA používají, mohli konzistentním způsobem hodnotit a interpretovat klíčové bankovní údaje při analýze rizik. Revize zahrnuje, mimo jiné, přezkum ukazatelů ziskovosti institucí, expozic vůči protistranám-státům a požadavků na vlastní kapitál pro operační rizika. Do seznamu byly dále přidány ukazatele pro hodnocení a monitoring užívání externích ratingů a standardizovaného přístupu k rámcům úvěrového rizika.
- 05/10: EBA – Pracovní program na rok 2022 – EBA zveřejnila svůj pracovní program popisující primární cíle a oblasti zájmu pro rok 2022. Mezi hlavní priority patří:
- monitorování a aktualizace obezřetnostního rámce pro dohled a řešení problémů;
- revize a posílení celoevropského rámce pro zátěžové testování;
- efektivní využití evropské centralizované infrastruktury (EUCLID) pro sběr údajů z oblasti bankovnictví a financí;
- prohloubení analýzy a sdílení informací v oblasti digitální odolnosti, Fintech a inovací;
- boj proti praní špinavých peněz a financování terorismu a přispění k tvorbě nové infrastruktury v rámci EU;
- poskytnutí nástrojů pro měření a řízení rizik v rámci ESG iniciativ; a
- sledování a zmírňování dopadu COVID-19.
Platební služby
- 28/10: EBA – Konzultační dokument k doplnění regulačních technických standardů (RTS) pro silné ověření klienta (SCA) a bezpečnou komunikaci – EBA zpřístupnila konzultační dokument k doplnění RTS pro SCA a bezpečnou komunikaci ve vztahu k 90denní výjimce pro přístup k účtu na základě nařízení 2018/389 a směrnice o platebních službách (PSD2). Cílem navrhovaných změn je řešení řady problémů, které EBA identifikovala při uplatňování této výjimky poskytovateli platebních služeb, kteří vedou účet, což mělo negativní dopad na služby nabízené poskytovateli služeb informování o účtu podle PSD2. Tyto problémy se objevují zejména v případech, kdy poskytovatelé platebních služeb, kteří vedou účet, neaplikují výjimku a požadují SCA pro každý přístup k účtu, nebo kdy žádají o SCA častěji než jednou za 90 dní, jak umožňují RTS. Mezi navrhované změny reagující na tyto problémy patří zavedení povinného uplatnění výše zmíněné výjimky, jsou-li splněny určité podmínky, a prodloužení lhůty z 90 na 180 dní.
Pojišťovny
- 08/10: EIOPA – Zpráva o selháních a situacích, kdy selhání reálně hrozilo – EIOPA vydala již druhou zprávu o selháních a situacích, kdy selhání reálně hrozilo, v oblasti pojišťovnictví, skládající se z 219 konkrétních případů z evropského pojišťovacího sektoru (první zpráva je dostupná ZDE). Zpráva shrnuje nejčastější postupy, které pojistitelé a příslušné vnitrostátní orgány dohledu přijímají během fáze ozdravných postupů a řešení problémů v případě selhání nebo jeho hrozby. Databáze, z níž zpráva vychází, shromažďuje cenné informace o dopadech zavedených opatření za účelem zvýšení povědomí o postupech pro úspěšnou prevenci selhání a snižování hrozících ztrát. Analýza se také zabývá problémy v rámci přeshraničního pojištění, při kterém dochází ke ztrátám na straně pojistníků prokazatelně častěji než v případě selhání domácích pojišťoven.
- 07/10: EIOPA – Stanoviska týkající se institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění (IZPP/IORPs) – EIOPA vydala dvě následující stanoviska:
- stanovisko k vykazování nákladů a poplatků IZPP – stanovisko poskytuje klasifikaci nákladů, které mají být hlášeny vnitrostátním orgánům dohledu, a zavádí praktický návod pro orgány dohledu a IZPP (doplněný šablonami pro hlášení) ke shromažďování údajů; stanovisko dále předkládá zásady pro kompletování informací o nákladech a stanoví, že by měly být vykazovány nejen přímé, ale i nepřímé náklady vzniklé správcům aktiv a investičním fondům. Rovněž také poskytuje pokyny pro využití údajů o nákladech v rámci dohledu; a
- stanovisko k dohledu nad posuzováním rizik IZPP poskytujících příspěvkově definované systémy (PDS) – stanovisko adresuje následující aspekty řízení rizik ze strany IZPP poskytujících PDS:
- vyzývá k častějšímu užívání kvantitativních prvků při řízení operačních rizik, čímž doplňuje stávající stanovisko orgánu EIOPA, a
- očekává, že IZPP poskytující PDS budou (i) provádět dlouhodobá hodnocení rizik pomocí projekcí budoucích důchodových příjmů účastníků PDS, (ii) porovnávat výsledky se stanovenou tolerancí účastníků PDS k riziku a (iii) zohledňovat investiční strategie IZPP.
- 05/10: EIOPA – Program na rok 2022 – EIOPA zveřejnila svůj program popisující primární cíle a oblasti zájmu pro rok 2022. Mezi hlavní priority patří:
- integrace aspektů a otázek udržitelného financování do všech oblastí práce;
- podpora trhu a dohledových orgánů prostřednictvím digitální transformace;
- zlepšení kvality a účinnosti dohledu;
- identifikace, hodnocení a sledování rizik pro finanční stabilitu a obchodní činnost a podávání zpráv o těchto rizicích a podpora preventivních a nápravných opatření; a
- zajištění efektivního náboru, řízení a rozvoje personálního aparátu EIOPA.
AML
- 28/10: FATF – Aktualizace pokynů pro přístup založený na riziku (risk-based approach) v oblasti virtuálních aktiv – FATF aktualizoval své pokyny pro přístup založený na riziku k virtuálním aktivům a poskytovatelům služeb spojených s virtuálními aktivy. Aktualizace přinesla změny zaměřené na tyto klíčové oblasti:
- objasnění definic virtuálního aktiva a poskytovatele služeb spojených s virtuálním aktivem;
- poučení o tom, jak se aplikují standardy FATF na stablecoiny;
- další pokyny ohledně rizik a nástrojů, které mají země k dispozici k řešení rizik praní špinavých peněz a financování terorismu pro tzv. peer-to-peer transakce;
- aktualizované pokyny pro udělování licencí a registraci poskytovatelů služeb spojených s virtuálním aktivem;
- další pokyny pro veřejný a soukromý sektor k implementaci tzv. cestovního pravidla ("Travel rule"), tedy povinnosti, podle které si příkazci a příjemci všech převodů digitálních finančních prostředků musí vyměňovat identifikační údaje z důvodu monitorování podezřelých transakcí; a
- zásady sdílení informací a spolupráce mezi orgány dohledu nad poskytovateli služeb spojených s virtuálním aktivem.
Mgr. Ondřej Havlíček, LL.M.
Mgr. Matěj Šarapatka, LL.M.
Schönherr Rechtsanwälte GmbH, organizační složka
Jindřišská 937/16
110 00 Praha 1
Tel.: +420 225 996 500
Fax: +420 225 996 555
e-mail: office.czechrepublic@schoenherr.eu
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz