Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc únor 2023
Přinášíme Vám poslední aktuality z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za únor 2023. Aktuality jako obvykle dělíme vždy podle příslušných regulovaných sektorů, přičemž nově přidáváme i oblast ESG a udržitelného financování.
ESG / LMA udržitelné financování
20/02: Komise - 2023/363 – změna RTS ve vztahu k SFDR
Dne 17. února 2023 bylo v Úředním věstníku Evropské unie zveřejněno nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/363 (zde). Toto nařízení Komise mění RTS o zveřejňování informací souvisejících s udržitelností v odvětví finančních služeb (dále jen "SFDR RTS"), a to tak, že povinnosti nyní dopadají i na informace týkající se plynu a jaderné energie.
Toto nařízení Komise v přenesené pravomoci nabylo účinnosti dne 20. února 2023.
23/23: LMA (Loan Market Association) – Aktualizace principů udržitelného financování
Dne 23. února 2023 zveřejnila Loan Market Association (dále jen "LMA") aktualizované zásady poskytování zelených, sociálních a udržitelných úvěrů spolu s dalšími podpůrnými pokyny:
- Zásady dopadající na zelené financování (zde) a pokyny (zde).
- Zásady dopadající na sociální financování (zde) a pokyny (zde).
- Zásady dopadající na udržitelné financování (zde) a pokyny (zde).
Cílem aktualizací je zohlednit nedávný vývoj na světových trzích udržitelného financování.
Novinky související s ruskou invazí na Ukrajinu a příslušnými sankcemi
V návaznosti na déle než rok trvající ruskou invazi na Ukrajinu připravila EU již 10. balíček sankcí namířených vůči Rusku a Bělorusku. Kromě dalších změn byly, mimo jiné, zavedeny zákazy dovozu vybraných komodit do EU a došlo k rozšíření sankčních seznamů o dalších přibližně 120 osob a subjektů. Mezi subjekty, na něž se vztahuje zmrazení majetku byly doplněny další tři ruské banky, konkrétně Alfa-Bank, Rosbank a Tinkoff Bank, a dále také ruský Fond národního bohatství a Ruská národní zajišťovna.
Rovněž byla zavedena nová povinnost oznámit aktiva a rezervy centrální banky Ruska a ruského Fondu národního bohatství Finančnímu analytickému úřadu (FAÚ) a Evropské komisi do 28/04/2023 (formulář pro splnění této povinnosti bude zveřejněn na webu FAÚ). Sankční balíček je doprovázen seznamem otázek a odpovědí vypracovaným Evropskou komisí.
Regulace s působností napříč sektory
- 28/02: EP/Rada EU – Předběžná dohoda o evropských zelených dluhopisech – Rada a EP dosáhly předběžné dohody o vytvoření evropských zelených dluhopisů (EuGB). Příslušný návrh nařízení o zelených dluhopisech stanoví, mimo jiné, jednotné požadavky na emitenty dluhopisů, kteří chtějí používat označení „evropský zelený dluhopis“ nebo „EuGB“ pro své environmentálně udržitelné dluhopisy. Nařízení rovněž zavádí registrační systém a rámec dohledu pro externí posuzovatele evropských zelených dluhopisů či požadavky na dobrovolné zveřejňování informací pro další environmentálně udržitelné dluhopisy a dluhopisy vázané na udržitelnost emitované v EU. Podle předběžné dohody budou muset být také veškeré výnosy z EuGB investovány do ekonomických činností, které jsou v souladu s taxonomií EU, pokud se na dotčená odvětví již vztahuje. V opačném případě, a pro některé velmi specifické činnosti, bude existovat rezerva flexibility ve výši 15 %.
- 03/02: ESMA – Aktualizace seznamů Q&As – ESMA aktualizovala následující seznamy Q&As:
- Q&As k nařízení č. 2022/858 o pilotním režimu pro tržní infrastruktury založené na DLT – byly aktualizovány a/nebo přidány nové otázky v sekci (i) hlášení transakcí, (ii) pokyn týkající se evidence údajů (Order Record Keeping), a současně byla přidána nová sekce věnující se transparentnosti;
- Q&As k nařízení o prospektu – byla přidána nová otázka č. 15.10 (Prahové hodnoty, výpočty, výjimky, rozsah) – Může být nákup cenných papírů prostřednictvím společného účtu považován za nákup jedním investorem?; a
- Q&As k aplikaci směrnice SKIPCP – byla aktualizována otázka č. 5 – koncentrace emitentů (Issuer concentration).
Kapitálový trh
- 02/02: ESMA – Stanovisko k rozsahu pojmu obchodní systém – ESMA vypracovala stanovisko k rozsahu pojmu obchodního systému (Trading Venue Perimeter), v rámci kterého poskytuje návod k tomu, kdy by systémy měly být považovány za mnohostranné systémy a v souvislosti s tím poté žádat o příslušné povolení. Stanovisko vychází z definice mnohostranných systémů podle směrnice MiFID II a objasňuje, mimo jiné, jak vykládat prvky této definice, přičemž zároveň poskytuje informace o tom, jak klasifikovat systém a jak určit, kdy v rámci systému dochází k interakci obchodních zájmů třetích stran. ESMA se pak v rámci stanoviska věnuje, mimo jiné:
- definici mnohostranných systémů a důsledkům změn zavedených ve směrnici MiFID II, pokud jde o povolování obchodních systémů;
- hlavním prvkům definice mnohostranného systému, přičemž důraz je kladen na různé aspekty a kritéria, které by měly být zváženy při určování, zda by měl být systém nebo zařízení klasifikován jako mnohostranný systém; a
- specifickým případům, kdy může být obtížné určit rozsah obchodního systému, zejména pak případy poskytovatelů nových technologií a systémů žádosti o kotaci.
- 01/02: ESMA – Finální zpráva k povinnostem týkajícím se clearingu a obchodování s deriváty – ESMA zveřejnila finální zprávu k návrhu regulačních technických standardů (RTS) k povinnostem, které se týkají clearingu a obchodování s deriváty, který byl vypracován, mimo jiné, v souvislosti s přechodem od referenčních sazeb EONIA a LIBOR k novým bezrizikovým sazbám, jako jsou např. €STR, SOFR, SONIA či TONA. Kromě úvodní obecné části se zpráva věnuje především analýze přechodu u OTC úrokových derivátů denominovaných v měnách G4 (EUR, GBP, JPY, a USD), clearingovým povinnostem či povinnostem v oblasti obchodování s deriváty, včetně otázky, jak a kdy příslušné změny implementovat.
Banky
- 21/02: EBA – Finální zpráva k pokynům ke způsobům výpočtů příspěvků do systémů pojištění vkladů – EBA publikovala finální verzi revidovaných pokynů ke způsobům výpočtů příspěvků do systémů pojištění vkladů, harmonizujících metodiku, podle níž má příslušný systém pojištění vkladů vybírat příspěvky od úvěrových institucí úměrně jejich rizikovosti. Mezi nejzásadnější změny pokynů patří, mimo jiné:
- stanovení minimálních prahových hodnot pro většinu ukazatelů základních rizik v souladu s platnými minimálními regulatorními požadavky a úprava jejich minimálních vah tak, aby lépe odrážely výkonnost ukazatelů při měření rizika pro systémy pojištění vkladů;
- představení technického matematického zlepšení vzorce pro stanovení koeficientu úpravy rizika každé členské instituce a
- 14/02: EBA – Finální návrh regulačních technických standardů (RTS) týkajících se homogenity podkladových expozic v rámci jednoduchých, transparentních a standardizovaných (STS) sekuritizací – EBA zveřejnila finální návrh RTS týkajících se homogenity podkladových expozic v rámci STS sekuritizací podle sekuritizačního nařízení, v rámci kterých stanovuje podmínky pro posuzování homogenity podkladových expozic v rámci seskupení u STS rozvahových sekuritizací. Návrh RTS mění původní RTS o homogenitě sekuritizací ABCP (sekuritizace komerčních papírů zajištěných aktivy) a jiných než ABCP. Příslušný návrh rozšiřuje oblast působnosti na rozvahové sekuritizace, současně však stanovuje stejné podmínky homogenity aktiv pro všechny typy sekuritizací, tedy jak pro sekuritizace ABCP a jiné než ABCP, tak pro rozvahové sekuritizace.
- 14/02: EBA – Aktualizace seznamu Q&As v oblasti vlastních zdrojů a způsobilých závazků – EBA aktualizovala Q&As týkající se vlastních zdrojů a způsobilých závazků, především pak Q&A č. 2017_3277 týkající se objasnění podmínek pro snížení vlastních zdrojů podle článku 77 nařízení CRR a článku 28 regulačních technických standardů (RTS) k vlastním zdrojům, a to z důvodu zajištění konzistentnosti s revizí příslušných RTS, předložené EK již v roce 2021. Upozorňujeme, že příslušná revize RTS nebyla ještě finálně schválena, EBA přesto považuje za důležité již nyní institucím a účastníkům trhu objasnit některé nesporné aspekty.
- 13/02: EBA – Pokyny pro orgány příslušné k řešení krize týkající se zveřejňování mechanismu odpisů a konverze a mechanismu rekapitalizace z vnitřních zdrojů („bail-in“) – EBA vypracovala finální zprávu k pokynům pro orgány příslušné k řešení krize týkajících se zveřejňování mechanismu odpisů a konverze a mechanismu bail-in, jež mají zajistit, aby byla zveřejněna minimální úroveň harmonizovaných informací o tom, jak by orgány účinně příslušný odpis a konverzi kapitálových nástrojů provedly, a jak by použili bail-in. Pokyny poskytují rámec, ze kterého mohou příslušné orgány vycházet při zveřejnění přístupu k bail-in, přičemž se očekává, že zveřejní dokument, v němž vymezí role klíčových zúčastněných stran, popíší svůj přístup k odpisu a konverzi, zda mají v úmyslu použít prozatímní nástroje, či nikoli a v neposlední řadě uvedou časový harmonogram procesu.
- 02/02: ČNB – Rozhodnutí bankovní rady o úrokových sazbách – Bankovní rada ČNB se rozhodla ponechat úrokové sazby na stávající úrovni, tedy dvoutýdenní repo sazbu (2T repo sazba) na 7 %, diskontní sazbu na 6 % a lombardní sazbu na 8 %.
Pojišťovny
- 03/02: EIOPA – Dohledové prohlášení k posílení dohledu a sledování činností pojišťoven a zprostředkovatelů ve třetích zemích – EIOPA vydala dohledové prohlášení k posílení dohledu a sledování činností pojišťoven a zprostředkovatelů při využívání některých řídících funkcí ve třetích zemích, v rámci kterého se věnuje především situacím, kdy společnosti nebo zprostředkovatelé využívají pobočky ve třetích zemích k výkonu rozsáhlé škály svých základních funkcí nebo činností, v důsledku čehož se samy stávají spíše tzv. skořápkovými společnostmi (shell companies), které již nedisponují dostatečnými personálními a korporátními kapacitami, které jsou potřebné k výkonu jejich činnosti. V této souvislosti EIOPA spolu s příslušnými orgány dohledu očekávají, mimo jiné, že:
- společnosti a zprostředkovatelé využívající pobočky ve třetích zemích si zachovávají, resp. budou zachovávat přiměřenou úroveň personálních kapacit a korporátní struktury v rámci EHP;
- pobočky ve třetích zemích by měly sloužit především trhům, na nichž jsou zřízeny; v souvislosti s tímto se současně očekává, že se příslušné společnosti budou vyhýbat využívání poboček ve třetích zemích, jejichž jediným cílem je podpora podniků a zprostředkovatelů se sídlem v EU a
- regulované funkce a činnosti nejsou či nebudou strukturovány nebo prováděny způsobem, který snižuje schopnost orgánů dohledu sledovat (dozorovat) dodržování předpisů.
Mgr. Ondřej Havlíček, LL.M.
JUDr. Kristýna Tupá, Ph.D., LL.M.
Mgr. Martin Svoboda
Schönherr Rechtsanwälte GmbH, organizační složka
Jindřišská 937/16
110 00 Praha 1
Tel.: +420 225 996 500
Fax: +420 225 996 555
e-mail: office.czechrepublic@schoenherr.eu
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz