Nový, bezcitný a nejchytřejší konkurent na trhu. Měli by mít advokáti strach?
Technologie pomáhají právníkům už poměrně dlouho. Doposud se však nedělo, že by technologie za právníky přemýšlely a pracovaly. To se s příchodem umělé inteligence do světa psaného slova mění. OpenAI, jedna z nejvlivnějších společností na světě zabývající se umělou inteligencí, představila koncem listopadu roku 2022 svůj nejnovější výtvor. Jedná se o softwarový model, jenž na základě naučených znalostí dokáže formulovat text skoro stejně, jako ten nejlepší vysokoškolský profesor jakékoliv fakulty. Nebo všech fakult zároveň. V 95 a více jazycích. Jde o ChatGPT 3.5.
Generative Pre-trained Transformer (GPT) a práce na něm, započaly již v roce 2015, kdy jeho tvůrci z OpenAI stvořili kód, na základě něhož GPT funguje. Po dobu několika následujících let se model učil z tzv. training dat. Učení tohoto modelu AI (artificial intelligence) jeho dovednostem spočívalo v poskytnutí „krmiva“ tedy jakési intelektuální stravy, které si AI zapamatovala a pak užila v souvislostech. Data nepocházela odjinud, než z obsahu samotného internetu jako takového. Časový rozvrh tohoto datového balíčku, který má GPT naučený končí rokem 2021.
Zmíněný zdroj informací, ze kterých se GPT učila představuje zapeklitý problém. GPT totiž ve svých odpovědích vychází zejména z dat na tom nejznámějším a nejnavštěvovanějším webu – Googlu. Google tak tedy nechtěně podal společnosti OpenAI nabitý revolver, protože jak vyplývá z konfliktu mezi oběma společnostmi, Google si uvědomuje, že ChatGPT je technologicky o krok dál. Jen za první týden zaznamenala OpenAI aktivitu více jak milion uživatelů, s cílem jich mít 1 miliardu na konci roku 2023. GPT sice nemůže čerpat z aktuálních dat, zato však může kompletně doručit přání příkazce. Google dokáže řešení jen vyhledat a z vyhledaných zdrojů si pak může příkazce pouze vybrat. GPT se tedy jak říkajíc „zbavil prostředníka“.
Fakt, že umělá inteligence vychází zpravidla z dat na obecném internetu, ji velmi omezuje. Ta původní primární data na internetu totiž vždy pochází z hlavy člověka. Jsou tedy naopak od umělé inteligence citově, morálně a třeba i fakticky zabarvená. A umělá inteligence jako je ChatGPT je dokáže jen a pouze jazykově srovnat a na základě výsledku vyhodnotit nejpravděpodobnější jazykově správný výklad. A (bohužel) tento proces provádí na základě nejčastěji opakovaných informací v training datech. Bude-li tedy vzorek obsahovat tři zdroje informací, že Elon Musk je pokrytec a dva zdroje, že jím není, AI vyhodnotí, že Elon Musk je pokrytec. (Tato skutečná odpověď ChatGPT se stala velmi populární a samotný Elon Musk na ni reagoval.) Podobné situace by v oblasti práva byly samozřejmě nepřípustné. Co když ale budou training data bezchybná a správně ověřená?
Co dělá GPT tak populární a oblíbený je skutečnost, že vývojáři použili dokonce i lidské ověřování dat (tzv. Reinforcement Learning component), díky čemuž se komunikace s GPT zdá být lidská a velmi plynulá. Na rozdíl od Siri, kterou máte v telefonu, si GPT pamatuje celou Vaši konverzaci a odpovídá v jejích souvislostech. A ještě k tomu je celý model momentálně zadarmo.
Při čtení tohoto odstavce Vám už musí být jasné, jak se schopnosti ChatGPT dotknou světa práva. Minulý týden oslavovaný software úspěšně složil advokátní zkoušku v USA (mimo to i lékařskou atestační zkoušku a napsal MBA esej s hodnocením B-). Zda by tedy dokázal složit i tu českou, si můžete domyslet. AI bude mít významný dopad na právní odvětví tím, že automatizuje mnoho úkolů, které v současnosti vykonávají právníci. Nástroje poháněné umělou inteligencí mohou například rychle procházet a analyzovat velké množství právních dokumentů, jako jsou smlouvy, což právníkům umožní efektivněji identifikovat klíčové informace a potenciální problémy. Kromě toho lze umělou inteligenci využít k vytváření právních dokumentů, například smluv, což může právníkům ušetřit čas a snížit počet chyb:
Kromě toho lze AI využít k analýze právních dat a k předpovědím výsledků případů, což může právníkům pomoci při vytváření strategií a vyjednávání o urovnání. Nástroje poháněné umělou inteligencí mohou právníkům také pomoci rychle najít relevantní judikaturu a zákony, což může urychlit proces vyhledávání. Chatboty poháněné umělou inteligencí lze navíc využít k zodpovídání právních otázek a poskytování základních právních rad klientům, což může snížit potřebu právníků řešit rutinní úkoly.
(text kurzívou napsal sám ChatGPT v odpovědi na otázku: Jak bys dokázal pomoci právníkům?)
Domnívám se, že se jedná o doposud největšího hybatele současných pilířů advokacie a soudnictví. Jejich historie čítá tři markantní milníky. První je knihtisk roku 1450, druhý geneze právních systémů jako je ASPI na začátku tisíciletí, a třetí – a asi i poslední milník je zrod umělé inteligence. AI představuje podceňovaný, ale velmi silný plamen ohně. A kdo se s ním nedokáže naučit pracovat, riskuje, že jeho praxe v porovnání s konkurencí v blízké budoucnosti pohoří.
Před několika lety se začaly do továren instalovat robotická ramena a pracovníci u pásu začali být redundantní. Otázkou je, zda s příchodem AI do intelektuálního světa, se stanou nadbyteční i tzv. white-collar workers jako jsou např. advokáti. Toto je právní článek, a proto porozumíte, když na tuto otázku odpovím: „To záleží.“ Jak bylo již zmíněno, umělá inteligence vychází z poskytnutého vzorku dat. Do té doby, dokud se bude pohybovat v rámci těchto dat, se nikdy nezmýlí. Proto např. vyplňování formulářových žalob, tvorba prohlášení, či dokonce psaní závěrečných řečí a jednoduchých podání na soud bude možné dělat s pomocí umělé inteligence, a to bez mylně, rychle a s velmi nízkými náklady. AI nedokáže přemýšlet mimo mantinely vzorku, nikdy se tedy nemůže (jako obecně každý počítač) dopustit náhody. Etické a morální, či doslovné myšlení outside of the box, zde nepřicházejí v úvahu. GPT tedy bude schopen zhodnotit skutkový stav, ale nebude vědět, co z hodnocení vyplývá. A tak složitější právní věci, které je zapotřebí posoudit s lidskostí a jakousi dávkou náhodnosti (ve světě AI náhodnost, ve světě lidí spravedlnost), zůstanou – zatím – v rukách právníků.
Myslíš si, že nahradíš právníky?
Jako AI jsem schopen automatizovat a zrychlit mnoho rutinních právních úkolů, jako je tvorba smluv a vyhledávání judikátů. Nicméně, právníci jsou stále potřební pro poskytování odborného právního poradenství, rozhodování o složitých právních otázkách a vyjednávání s ostatními stranami. Navíc AI nemá schopnost rozlišovat mezi etickými a morálními otázkami, které jsou často klíčové pro právníky. Spíše než nahradit právníky, AI může pomoci právníkům efektivněji a rychleji vykonávat svou práci a umožnit jim věnovat více času a pozornosti složitým a vysoce specializovaným právním otázkám.
Jan Bulinský,
student
JUDr. Ing. Michal Matějka,
partner
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz